کد خبر 5307
۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

عباسی خبر داد

فراکسیون «کشاورزی دانش بنیان و فناورانه» احتمالا در مجلس تشکیل می شود

فراکسیون «کشاورزی دانش بنیان و فناورانه» احتمالا در مجلس تشکیل می شود

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن اشاره به سهم کشاورزی دانش بنیان در افزایش خودکفایی، بهره‌وری آب و خاک و رونق اقتصادی از احتمال تشکیل فراکسیون «کشاورزی دانش بنیان و فناورانه» خبر داد.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا عباسی نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره شعار سال ۱۴۰۱ «تولید دانش بنیان و اشتغال‌زایی» اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در کشاورزی ایران، خلأ عملکردی میان کشاورزان خبره و عموم کشاورزان است. متوسط عملکرد کشور در تولید گندم آبی در کشور، ۳.۵ تا ۴ تن در هر هکتار است؛ این در حالی است که بعضی کشاورزان ما در شرایط آب و هوایی یکسان حدودا ۱۳ – ۱۴ تن برداشت می‌کنند. کشاورزی دسته دوم، دانش بنیان است.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم دانشمندان حوزه کشاورزی و تولید علم کشاورزی در ایران را "مناسب" توصیف کرد و گفت: اگر دانش وارد مزرعه شود، بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد. خلأ عملکردی باید با دانش برطرف شود. حرف ما این نیست که محققان در مزرعه فعالیت کنند؛ بلکه کشاورزان باید از نتایج تحقیقات دانشمندان استفاده کنند.

مراکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با بودجه‌های کلان در راستای حل مشکلات کشور حرکت نمی‌کنند

نماینده مردم کرج در مجلس یازدهم با بیان اینکه مراکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با بودجه‌های کلان در راستای حل مشکلات کشور حرکت نمی‌کنند، گفت: یکی از وابستگی‌های کشور ما بذر هیبریدی است. سبزی و صیفی‌جات ما از بذر هیبریدی وارداتی استفاده می‌کنند. مراکز دانش بنیان ما می‌توانند به این حوزه‌ها وارد شوند و از میزان وابستگی بکاهند. عقب‌ماندگی‌هایی در این حوزه‌ها مشاهده می‌شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ۹۰ درصد محصول کشور توسط خودمان تولید می‌شود. به عبارت دیگر ۹۰ درصد خوکفایی در کشور وجود دارد اما در دانش وابسته است. به عنوان مثال در حوزه دام و طیور نسبتا خودکفا هستیم اما در حوزه داروها و واکسن‌ها وابسته هستیم. ما باید با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ از مجموعه‌هایی که می‌تواند نهادهای فناورانه را به دست بگیرد حمایت کنیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان البرز با اشاره به نیازهای بازارهای منطقه‌ای گفت: در صورت دانش بنیان شدن کشاورزی و دامپروری نه تنها کشور را به خودکفایی کامل می‌رسانیم بلکه جامعه ۶۰۰ میلیونی منطقه را هم خواهیم داشت. تولید کود و سم بیولوژیک یا دارو دام و طیور می‌تواند رونق اقتصادی کشور را افزایش دهند. مثلا تقریبا ۹۰ درصد تولید زعفران با ایران است اما تنها ۱۰ درصد گردش مالی زعفران به ایران می‌رسد؛ چرا که به نهاده‌های فناورانه و شرکت‌های دانش بنیان وابسته هستیم. در صورت کاهش وابستگی می‌توانیم تا ۶۰ درصد از گردش مالی زعفران را افزایش دهیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به کمبود آب و مشکل خاک در کشور، گفت: با دانش بنیان شدن حوزه‌ها بهره‌وری آب را افزایش خواهیم داد. بهره‌وری آبی کشورها دنیا ۶۵ درصد، و بهره‌وری ما ۳۵ درصد است.

احتمال تشکیل فراکسیون «کشاورزی دانش بنیان و فناورانه»

عباسی از احتمال تشکیل فراکسیون کشاورزی دانش بنیان و فناورانه در مجلس یازدهم خبر داد و گفت: تقریبا از ۶ هزار و خرده‌ای شرکت دانش‌بنیان، تنها سه درصدشان در حوزه کشاورزی است. همین مقدار کم در همه عرصه‌ها نیست. به عنوان مثال تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی در حوزه ریزفناوری وارد شدند و آن طور که باید و شاید هم کار نکردند. از طرف دیگر با مراقب سوء استفاده‌های بعضی از تسهیلات و حمایت‌های حوزه دانش بنیان هم باشیم.  

انتهای پیام

کد خبر 5307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =