کد خبر 5526
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

یادداشت؛

امید و یأس و نقش آن در سرنوشت یک ملت                                    

امید و یأس و نقش آن در سرنوشت یک ملت                                    

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی خامنه ای در سخنرانی اول فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در مورد چند موضوع مهم (اقتصاد، تولید دانش بنیان و اشتغالزا، اهمیت کشاورزی و ...) مطالب مهمی مطرح فرمودند که صاحبنظران کم و بیش در روزهای اخیر به آن پرداختند. یکی از موضوعات مهم دیگری که به نظر نگارنده از میان فرمایشات ایشان در رسانه ها چندان به آن پرداخته نشد، مسئله ایجاد امید در مردم بود.

به گزارش نمایندگان ما، علی شعبانی در یادداشتی با عنوان «امید و یأس و نقش آن در سرنوشت یک ملت» به بررسی تاثیر جهاد تبیین در مقابله با تحریف پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی خامنه ای در سخنرانی اول فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در مورد چند موضوع مهم (اقتصاد، تولید دانش بنیان و اشتغالزا، اهمیت کشاورزی و ...) مطالب مهمی مطرح فرمودند که صاحبنظران کم و بیش در روزهای اخیر به آن پرداختند. یکی از موضوعات مهم دیگری که به نظر نگارنده از میان فرمایشات ایشان در رسانه ها چندان به آن پرداخته نشد، مسئله ایجاد امید در مردم بود. مسئله ای که حیات و ممات ملتها در عرصه های سیاسی و اجتماعی و نظامی و اقتصادی بستگی تام به آن دارد. رهبر انقلاب در باره امید فرمودند:

"بهار مظهر امید است پیام‌آور امید است. بهار به انسان میگوید، خزان و برگ‌ریزان حتماً رفتنی است و طراوت و نوسازی و نوگرایی حتما آمدنی است این خصوصیت بهار است. این امید به دلیل همزمانی با نیمه شعبان بیشتر شد".

"امید منشأ همه حرکت‌ها و پیشرفت‌ها است. سخنرانان و نویسندگان در مردم امید ایجاد کنند. خدا برای ملت ایران موجبات امید را فراهم کرده است. زمینه های امید کم نیست بگذارید دشمنان از امیدواری مردم ایران به خشم بیایند".

برای تبیین اهمیت مسئله «امید و یأس» و نقش آن در زندگی شخصی و اجتماعی انسانها باید به تفصیل سخن گفت و آثار و تبعات آن را به خوبی شناخت تا هم خودی ها از اظهار مطالبی که نتیجه اش دمیدن بر شیپور نا امیدی است، حذر کنند و هم به عمق خباثت دشمنان در القای یأس و ناامیدی پی ببریم. بخوانید.

۱. یأس مرتبه ای از کفر

قرآن کریم در داستان حضرت یوسف می فرمایدکه حضرت یعقوب علی نبینا و آله و علیهما السلام به فرزندانش گفت:

«یا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَ أَخیهِ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ‌ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ‌ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ؛ ای پسران من، بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا نومید نباشید، زیرا جز گروه کافران کسی از رحمت خدا نا امید نمی‌شود.»» (۸۷ سوره یوسف)

در این آیه شریفه یأس و نا امیدی منحصرا به کافران نسبت داده می شود و به نظر می رسد با توجه به اینکه یأس از رحمت الهی به نوعی سستی یا عدم اعتقاد به بخشی از صفات ثبوتی و جلالی خداوند است، لذا می توان یأس را مرتبه ای از کفر دانست و به عبارتی هر چه انسان نا امیدتر باشد، چه بسا مراتب بالاتری از کفر را دارد. اگر به خوبی تعمق کنیم متوجه می شویم در میان ابناء بشر هم افراد نا امید و کسانی که همواره ساز یأس می زنند، عمدتا افرادی هستند که از بهره ایمانی کمتری برخوردارند.

۲. یاس از مصادیق گمراهی است

    «قَالَ وَمَنْ یَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ : گفت چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش نومید می ‌شود (۵۶زمر)»

در این آیه شریفه ناامیدی از رحمت الهی را از مصادیق گمراهی بر می شمرد و واقعا چه گمراهی بیشتر از این که در برابر مالک مطلق هستی و لطف و رحمت بیکران الهی، نا امیدی را انتخاب کنیم.

     مولوی در یکی از قصیده هایش از نا امیدی به تاریکی یاد می کند و می گوید:

              کـوی نـومیـدی مـرو امیدهـاست                      سوی تاریکی مرو خورشیدهاست

۳. عامل نا امیدی رفتار خود انسانهاست

در آیه۳۶ سوره روم می‌خوانیم: «وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِها وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ إِذا هُمْ یَقْنَطُونَ؛ و چون مردم را رحمتی بچشانیم، به آن شاد می‌شوند و چون به [سزای] آنچه دستاورد گذشته آنان است، صدمه‌ای به ایشان برسد، بناگاه نومید می‌شوند.» و یا نزدیک به این مضمون در آیه۹ سوره هود می‌خوانیم: «وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَیَؤُسٌ کَفُور؛ و اگر از جانب خود رحمتی به انسان بچشانیم، سپس آن را از وی سلب کنیم، قطعاً نومید و ناسپاس خواهد بود.»

در این آیه شریفه به نکته بسیار مهمی اشاره شده و آن اینکه: آنچه موجب یأس و نامیدی انسان می شود، ناشی از مشکلاتی است که مسبب آنها خود انسان است. برای مثال اگر در یک انتخابات به فرد نالایقی رأی بدهیم و مقدرات کشور را به او بسپاریم و پس از چندی از وضعیت کشور و آینده آن احساس نا امیدی کنیم در حقیقت مسبب این نا امیدی خودمان هستیم.

    عطار نیشابوری داستان مردی را نقل می کند که کلیدش را گم کرده بود و ناله می زد و عارفی پاسخ نقضی به او داد:

                       صوفیی می‌رفت، آوازی شنید                                  کان یکی می‌گفت گم کردم کلید

                      که کلیدی یافتست این جایگاه؟                               زانک دربستست این بر خاک راه

                      گر در من بسته ماند، چون کنم؟                                 غصة پیوسته ماند، چون کنم؟

                      صوفیش گفتا؛ که گفتت خسته باش؟                         در چو می‌دانی برو، گو بسته باش

                      بر در بسته چو بنشینی بسی                                   هیچ شک نبود که بگشاید کسی

۴. ایمان و تلاش شرط امیدواری

     خداوند متعال در آیه ۲۱۸ سوره بقره می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَـئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ همانا کسانی که ایمان آورده‌اند و کسانی که مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد کرده‌اند، آنها به رحمت پروردگار امیدوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است».

بنابر این برای امیدواری واقعی علاوه بر اعتقاد به رحمت و تفضل الهی باید تلاش نمود چرا که «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی: و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست. (سوره نجم -۳۹)

     در همین زمینه رهبر انقلاب نیز بارها بر کار و تلاش و آمادگی برای آینده روشن تأکید کردند: آینده با حرف ساخته نمی‌شود؛ با کار هوشمندانه و مؤمنانه ساخته می‌شود. باید کار کنید؛ آن هم کار هوشمندانه و برخوردار از پشتوانه‌ی ایمان(۱۳۸۲/۰۶/۲۶ دیدار جمعی از دانش‌آموزان و فضلای حوزه علمیه قم)

۵. در بدترین شرایط نیز نا امید نباید بود

      «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بگو ای بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‌اید، از رحمت الهی نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را می‌بخشد، که او آمرزنده مهربان است‌. (زمر۵۳)

در این آیه شریفه نیز خدای مهربان راه نا امیدی را بر گنهکاران (با هر گناهی) می بندد و می فرماید که خدا همه گناهان را می بخشد. باید از این آیه شریفه آموخت که هر  ملتی که ایمان به غیب دارد در سخت ترین شرایط نیز هرگز نباید نا امید باشد.

     امیر المؤمنین نیز در حدیثی بر این مهم تأکید و می فرمایند: لاتَیأَس مِنَ الزَّمَانِ إِذَا مَنَعَ، وَلا تَثِق بِهِ إِذَا أَعطَی،

وَکن مِنهُ عَلَی أَعظَمِ الحَذَرِ. غرر الحکم، ح ۱۰۳۰۲»هرگاه زمانه دریغ کرد(سختی زیاد شد) نا امید مشو  و هرگاه عطا کرد به آن اعتماد مکن و از آن سخت برحذر باش.

    نظامی شاعر مشهور نیز اینگونه برای امید در سختی ها پند می دهد:

                                  به هنگام سختی مشو ناامید                   کز ابر سیه بارد آب سپید

                                 در چاره‌سازی به خود در مبند                 که بسیار تلخی بود سودمند

                                 نفس به کز امید یاری دهد                     که ایزد خود امیدواری دهد

۶. یأس نام شیطان است

بر اساس نظر برخی مفسرین و لغت شناسان "ابلیس" که نام شیطان در قرآن است از ریشه بلس و به معنی یأس و نا امیدی و حیرت است و شیطان هم بدلیل قطع امید از رحمت الهی و حیران شدنش ابلیس خوانده شده است. با این تفسیر بی جهت نخواهد بود که نا امید کنندگان را عامل شیطان و نا امید شوندگان را مقهور جبهه شیطان بدانیم.

۷. شرط "فقیه کامل" نا امید نکردن مردم

امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الفَقیهُ کُلُّ الفَقیهِ مَن لم یُقَنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ، و لم یُؤیِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ، و لم یُؤمِنْهُم مِن مَکرِ اللّه ِ.

فقیه به تمام معنا، کسی است که مردم را از رحمت خدا نومید نگرداند و از فضل و بخشایش خدا، مأیوسشان نسازد و از مکر و عذاب خدا هم آسوده خاطرشان نکند. (نهج البلاغة: الحکمة ۹۰)

   این ویژگی فقیه را بطور اتم و اکمل در بیان و سیره امام راحل و رهبر معظم انقلاب می بینیم. امام راحل در اوج سختی های پس از انقلاب و در کوران جنگ می فرمود: من با اطمینان می‌گویم که اسلام ابر قدرت‌ها را بر خاک مذلت می‌نشاند.

    رهبر معظم انقلاب نیز همچون سلف صالح خود همواره و بارها مردم را نسبت به آینده درخشان بشارت می دهند و می فرمایند: من آینده را در همه‌ی زمینه‌ها روشن میبینم؛ بعضی‌ها گاهی اوقات یک‌چیزی یا پدیده‌ای را می‌بینند که مثلاً برایشان پدیده‌ی نامطلوبی است، فوراً دلهایشان مأیوس میشود؛ بنده اصلاً این‌جوری نیستم. هر پدیده‌ای، ممکن است پدیده‌های نامطلوبی هم یک گوشه‌کناری به‌وجود بیاید؛ هست، همه‌جا هست، زمانهای گذشته هم بوده؛ زمان خود پیغمبر و امیرالمؤمنین (علیهما السّلام) هم بوده، در اینکه تردیدی نیست؛ لکن جهت کلّی، حرکت کلّی، ان‌شاءالله حرکت خوبی است و من امیدوارم که خدای متعال کمک کند تا هم شما و هم ما بتوانیم ان‌شاءالله به وظایفمان عمل کنیم.(۱۳۹۴/۱۲/۲۵ دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب)

۸. بلای بزرگ

     امام علی علیه السّلام فرمودند:أَعظَمُ البَلاءِ اِنقِطَاعُ الرَّجَاءِ. بزرگترین بلا، ناامیدی است. (غرر الحکم، ح ۲۸۶۰)

شاید بتوان دلیل این همه تلاش دشمنان انقلاب اسلامی برای القای یأس و نا امیدی در ملت ایران را در همین حدیث شریف جستجو کرد. آنها می خواهند بدترین بلا را که نا امیدی است و نتیجه آن گرفتار شدن در سایر بلاهاست را بر ما تحمیل کنند. اگر ناامید شدیم دیگر انگیزه ای برای تلاش نخواهیم داشت؛ اگر مأیوس شدیم دیگر شاداب و با نشاط و سرزنده نخواهیم بود و خمودی و افسردگی بر ما مستولی خواهد شد و ملتی بی انگیزه و نا توان موروث این نا امیدی خواهد بود.

۹. عامل کم تحرکی و سستی 

امیر سخن مولای متقیان علی علیه السلام می فرمایند  : فی القُنُوطِ اَلتَّفرِیطُ. نومیدی، موجب تفریط و تقصیر می شود. (بحار الأنوار، ج ۷۷، ص ۲۱۱)

از ثمرات مهم ناامیدی کوتاهی و تقصیر و کم کاری در جامعه نا امید است. این کم تحرکی آنقدر بر اثر نا امیدی زیاد می شود که امام صادق علیه السلام از آن به یخبندان یاد می کند و می فرماید: اَلیَأسُ مِن رَوحِ اللهِ أَشَدُّ بَرداً مِنَ الزَّمهَرِیرِ (بحار الأنوار، ج ۷۲، ص ۳۳۸): نومیدی از رحمت خدا، سردتر از زمهریراست.

با مروری به تاریخ صده اخیر به خوبی مشاهده می شود که موفقیت های ملت ایران در  پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس و عبور از سخت ترین شرایط اقتصادی و تحریم و ... مرهون انگیزه های ملت و امید آنها به آینده درخشان است.

۱۰. ناامیدی ویروس کشنده

امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در حدیث ارزشمندی می فرمایند که : قَتَلَ القُنُوطُ صَاحِبَهُ. (غرر الحکم، ح ۶۷۳۱)

ناامیدی، صاحب خود را می کشد

در واقع حیات یک انسان به تحرک و پویایی و تلاش اوست و اگر این تلاش و کوشش در زندگی شخص یا ملتی نباشد، گویا همچون مرده متحرکی هستند.

۱۱. عامل ناکامی

علی علیه السلام در بیان دیگری نا امیدی را عامل ناکامی و شکست می دانند و می فرمایند : کلُّ قَانِطٍ آیِسٌ. هر ناامیدی، ناکام است. (غرر الحکم، ح ۶۸۴۲)

     در یک رقابت ورزشی نیز آن ورزشکاری موفق است که تا آخرین لحظه مسابقه و حتی در وقت اضافه  امید خود را از دست ندهد و چه بسیار ورزشکارانی که در پی امید به ثانیه های آخر مسابقه، شکست را به پیروز تبدیل کرده اند

    حکایتی در ادبیات ما هست که نقل می کنند مردی در شهری غریب به اعدام محکوم شد اما از فرماندار شهر خواست که به او مهلت بدهد تا به شهر خود برود و با مادرش خداحافظی کند. فرماندار خطاب به جمعیت گفت آیا کسی ضامن او می شود؟ مرد اعدامی چون غریب بود کسی ضامنش نمی شد تا اینکه یک نفر گفت من ضامن او می شوم و اگر نیامد مرا اعدام کنید. در روز موعود مرد اعدامی به شهر نیامد و ضامن او را برای اعدام به ستونی بستند تا اعدام کنند. ضامن از مجریان اعدام خواست تا او را از آن ستون به ستون دیگری ببندند. فرماندار پرسید چرا این درخواست را داری و ضامن پاسخ داد : «ااز این ستون به آن ستون فرج است» خواسته ضامن را اجابت کردند و او را به ستون دیگری بستند و در همین اثنا مرد اعدامی از راه رسید و خود را برای اعدام معرفی کرد. فرماندار هم ضامن را آزاد کرد و مرد اعدامی را هم بخاطر وفاداری اش بخشید.

۱۲. القای یأس توسط منافقین

مولای متقیان حضرت علی علیه السلام در سخن دیگری (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۴)می فرمایند که القای یأس و ناامیدی از ویژگی های منافقین است. (فی صِفَهِ المُنَافِقِینَ): حَسَدَهُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَکدُو البَلاءِ، وَ مُقنِطُو الرَّجَاءِ. حسودانِ آسایش (دیگران)

هستند و به گرفتاری (مردم) دامن می زنند و امید را به یأس می کشانند

رهبر انقلاب در موارد متعددی بر نقش دشمنان نظام برای نا امیدی تأکید داشته اند و می فرمایند: امروز یکی از کارهای مهمّ دشمنان ایجاد ناامیدی و تزریق ناامیدی است؛

۱۳. فرهنگ انتظار، فرهنگ امیدواری

    موضوع قابل توجه دیگر اینکه اساسا فرهنگ اسلام و بویژه مکتب تشیع مبتنی بر امید و امیدواری است. آیات متعددی که برخی از آنها ذکر شد  و روایات حضرات معصومین همگی دلالت بر جایگاه ویژه امید در فرهنگ اسلامی و نکوهش نا امیدی دارد؛ بگونه ای که یأس از گناهان کبیره برشمرده شده است و شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب در کتاب گناهان کبیره بعد از شرک بزرگترین گناه کبیره را یأس از رحمت الهی می دانند و کبیره بودن این گناه را به روایاتی از حضرات معصومین امام صادق و امام کاظم و امام رضا و حضرت جواد علیهم السلام مستند می کنند.

    از سوی دیگر دراعتقاد به امام عصر ارواحنا فداه  و انتظار فرج آن حضرت یکی از عوامل امیدواری در مکتب اهل بیت به شمار می رود. رهبر انقلاب در این مورد می فرمایند: خصوصیت نیمه‌ی شعبان و جشن ولادت حضرت بقیة اللَّه (ارواحنا فداه) عبارتست از امید و عدالت. دو نقطه‌ی برجسته‌ای که در انتظار ما و جشن‌گیری ما برای نیمه‌ی شعبان وجود دارد، (۱۳۸۶/۰۶/۰۴ دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت) و همچنین فرمودند: روز نیمه‌ی شعبان روز امید است(۱۳۸۷/۰۵/۲۷) اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید میکند. (۱۳۸۱/۰۷/۳۰)

امید  و نا امیدی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب

یکی از پرتکرارترین موضوعات مطروحه توسط مقام معظم رهبری توجه دادن به موضوع امید و نقشه دشمنان در القای یأس و ناامیدی است. در این بخش به برخی موارد اشاره می شود:

۱. مهمترین مانع پیشرفت

مهمترین مانع پیشرفت یک شخص و یک ملّت، ناامیدی و تاریک دیدن افق است؛ نه، افق روشن است و می‌توان جلو رفت. (۱۳۸۵/۰۶/۲۵ در دیدار نخبگان جوان)

۲. یأس بزرگترین دشمن آرمان خواهی

یأس، بزرگترین دشمن انسانی است که می‌خواهد آرزو یا آرمانی را دنبال کند. اگر بگوییم «این چه فایده دارد؟ ما که نمی‌توانیم، چرا بی‌خود تلاش کنیم؟» یقین بدانید که آن کار، نخواهد شد. لذا در اسلام، یأس، از عوامل منفی است و بعضی از یأسها، گناه کبیره است. مثلاً «یأس‌من‌روح‌اللَّه» (۱) مأیوس شدن از لطف و تفضل الهی و توجه خاص خدا. انسان از این اگر مأیوس شد، گناه کبیره مرتکب شده است. حق نداریم مأیوس شویم. یأس از رحمت خدا، از گناهان کبیره است. کسی حق ندارد از رحمت خدا مأیوس شود؛ ولو موانع آن رحمت را هم زیاد ببیند. اما چرا مأیوس شود؟ بعضی جاها، یأس، گناه کبیره نیست، اما مانع کبیره است. (۱۳۷۱/۰۵/۲۶در دیدار جمعی از آزادگان)

۳. تبلیغ امید وظیفه مبلغان دین و معنویت

وظیفه‌ی مبلّغ دین و مبلّغ معنویت و پیام‌آور حقیقت این است که مردم را امیدوار کند و یأس را از آنها بزداید. (۱۳۷۶/۱۰/۰۳

در دیدار جمعی از روحانیون)

۴. نا امیدی اولین هدف دشمن برای ملت

اولین هدف دشمنان این است که ملت را نسبت به نظام اسلامی دلسرد و ناامید کنند؛ بیشتر تبلیغات و شایعه‌پراکنی آنها متوجه به این هدف است. (۱۳۸۱/۰۵/۰۵در دیدار اعضای ستادهای نمازجمعه)

۵. امید شرط عزتمداری ملت

اگر ملت و کشوری خواهان عزت حقیقی است، باید همواره به خداوند متعال و آینده امیدوار و خوش‌بین باشد(۱۳۸۶/۰۶/۱۸

دیدار فرماندهان سپاه با فرمانده کل قوا)

۶. بازی نا امیدکنندگان در زمین دشمن

امروز هر کس که مردم را ناامید کند و به خود، به مسئولین و به آینده بی‌اعتماد کند، به دشمن کمک کرده است. (۱۳۸۶/۰۱/۰۱ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی)

۷. امید علاج دردهای ملت

کارِ متکی به... ه. امید، علاج همه ی دردهای یک ملت است. ملت بیکار، ملت تنبل، ملت کسل، ملت ناامید و ملتی که بگوید: «ای آقا! از دست ما چه کاری برمی آید، آنها هر کار که بخواهند، می توانند بکنند»، چنین ملتی به جایی نخواهد رسید. آنچه ما به دست آورده ایم، به خاطر این بوده است که ملت ما در این مدت، این روحیات را - که در طول دهها سال سعی کرده بودند در او تزریق کنند - بکلی دور ریخت. ملت ما ملتی است باامید(۱۳۸۵/۰۸/۱۷ در دیدار مردم استان سمنان)

۸. امید از بزرگترین نعمتهای الهی

یکی از بزرگترین نعم الهی، امید و اعتمادبه‌نفسی است که در مردم هست. روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بی صبری میکنند؛ نه اینکه کار نمیکنند، مانع کار هم میشوند؛ ولی مردمِ امیدوار خودشان جلو جلو میدوند و مسئولان را به دنبال خودشان میکشانند. ( ۱۳۸۵/۰۳/۲۹در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی)

۹. امید عامل نشاط  تحرک جوانان

نور امید است که جوان‌ها را به انگیزه و حرکت و نشاط وادار میکند و از دل‌مردگی و افسردگی آنها جلوگیری میکند و روح پویایی را در جامعه زنده میکند (۱۳۸۴/۰۶/۲۹) در دیدار اقشار مختلف مردم به ‌مناسبت نیمه‌ی شعبان)

۱۰. وظیفه علما، مسئولین و نهادها در امیدبخشی

  • علما: وظیفه‌ مهم‌ علماء و روحانیون‌ زنده‌ نگه‌ داشتن‌ روح‌ امید در میان‌ مردم‌ بویژه‌ نسل‌ جوان‌ است. (۱۳۷۹/۰۵/۰۴) وظیفه‌ی مبلّغ دین و مبلّغ معنویت و پیام‌آور حقیقت این است که مردم را امیدوار کند و یأس را از آنها بزداید. (۱۳۷۶/۱۰/۰۳)
  • مسئولین: تلاش مسؤولان نظام اسلامی باید این باشد که با عمل خود مردم را نسبت به خویش دلگرم و امیدوار کنند. (۱۳۸۰/۰۳/۲۰)
  • رسانه ها و سازمانهای تبلیغاتی: امروز بزرگترین جهاد در میدان تبلیغات، این است که کسی بتواند ملت ایران را به عاقبت و فرجام این راه امیدوار کند. (۱۳۷۲/۰۶/۱۰)

انتهای پیام

کد خبر 5526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =