کد خبر 5541
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

موافقان و مخالفان دوفوریت طرح شفافیت قوای سه گانه

موافقان و مخالفان دوفوریت طرح شفافیت قوای سه گانه

موافقان بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه به صورت دو فوریتی تأکید داشتند که زمان آن رسیده که وعده شفافیت تحقق یابد و نباید آن را صرفا محدود به مجلس کرد اما مخالفان بررسی این طرح به صورت دو فوریت تأکید داشتند که در زمینه شفافیت برای سایر نهادها قانون موجود است و جویای علت کنار رفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان شدند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز خود درخواست گروهی از نمایندگان به منظور بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها به صورت دو فوریت را بررسی کرده و در نهایت با این پیشنهاد موافقت کردند.

احد آزادیخواه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی این طرح به صورت دو فوریت بیان کرد: مطالبه مردم از مجلس یازدهم بحث شفافیت است. در این طرح مجلس بر شفافیت پیشگام می باشد اما سایر نهادها و دستگاه های دولتی نیز باید شفافیت را اجرایی کنند. ما در این طرح به دنبال این هستیم که شفافیت از مجلس شروع شده و به سایر بخش ها و ارگان های دولتی نیز برود. شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن وجود دارد. شفافیت باید در بانک ها، صداوسیما، هلال احمر، قوه قضاییه، قوه مقننه و قوه مجریه تحقق یابد. دلیل درخواست دو فوریت برای این طرح مطالبه مردم از مجلس یازدهم است.

روح الله نجابت در مخالفت با بررسی این طرح به صورت دو فوریت بیان کرد: بنده نماینده ای هستم که آرای خود را به تمام طرح ها و لوایح به صورت شفاف اعلام کرده ام و در پرتال شخصی بنده مشخص است. هزینه های انتخاباتی بنده نیز شفاف است. اما دلیل مخالفت بنده از جنبه دیگری است. مقام معظم رهبری خطاب به مجلس یازدهم تأکید داشتند که به دنبال تنبیه قوانین رفته و اگر قانون زایدی وجود دارد آن را کنار بزنیم. در بحث شفافیت ما اکنون دو قانون داریم، یکی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و دیگری قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات. در این دو قانون صراحتا به شفافیت در سایر نهادها اشاره شده است. اگر ایرادی نیز در آن ها وجود دارد ما باید به دنبال رفع این ایرادها برویم.

عبدالعلی رحیمی مظفری در موافقت با بررسی دو فوریت این طرح بیان کرد: امروز روز آزمون مجلس در برابر شعار شفافیت است. اگر قرار است شفافیت اتفاق بیفتد باید همه ارگان ها را دربربگیرد. ما در قانون گذاری مشکلی نداریم. تاکنون نیز در مجلس سعی شده تا امورات شفاف باشد اما هم در مجلس باید شفافیت افزایش یابد و هم این شفافیت باید در سایر ارگان ها و نهادها نیز دنبال شود. ما باید در جلسات ادارات و سازمان ها ببینیم چه اتفاقی می افتد که نتیجه مطلوبی به نفع مردم حاصل نمی شود. مسیر توسعه کشورها از شفافیت می گذرد. این طرح نسبت به طرح قبلی کامل تر است و اگر مواردی در آنجا افتاده باشد می توان به آن اضافه کرد.

محمود احمدی بیغش در مخالفت با بررسی این طرح به صورت دو فوریت بیان کرد: هیچ کس با شفافیت مخالف نیست اما بنده نیز که به عنوان مخالف دو فوریت این طرح ثبت نام کردم چند سوال از رئیس مجلس دارم. ما نباید احساسی رأی بدهیم. شفافیت جایی زیر سوال می رود که عده ای طرح شفافیت را روی کاغذ امضا می کنند اما سپس مخالف آن درمی آیند. ما یک طرح شفافیت دیگر داشتیم و حدود دو سال به مردم با آن طرح وعده شفافیت را دادیم. چرا یک باره آن طرح شفافیت آرای نمایندگان کنار رفت و دو فوریت طرحی روی میز آمد. ما ۲۵ طرح دو فوریتی دیگر در نوبت داریم چه شد که به یک باره این طرح در دستور قرار گرفت. این طرح باید پخته تر شود اما سوال اصلی این است که طرح قبلی چه شد؟ باید با مردم صداقت داشته باشیم. ما دو سال به آن ها شعار شفافیت را دادیم. شفافیت فقط این نیست که مردم بدانند که نماینده به یک طرح چه رأیی داده است بلکه مردم باید در جریان مسائل پشت پرده قرار بگیرند.

احسان ارکانی در موافقت با بررسی دو فوریت این طرح بیان کرد: امروز شفافیت مطالبه مردم از مجلس است. براساس این طرح همه دستگاه ها و قوای سه گانه به سمت شفافیت می روند. حال که شفافیت یک امر معروف است چرا ما باید آن را صرفا محدود به مجلس کنیم. تمام دستگاه ها باید در اتاق شیشه ای قرار بگیرند.

انتهای پیام

کد خبر 5541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =