کد خبر 5568
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

ابراهیمی:

بانک مرکزی از صدور فیش ارز ترجیحی برای دارو خودداری کرده است

 بانک مرکزی از صدور فیش ارز ترجیحی برای دارو خودداری کرده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان غذا و دارو در خواست اختصاص یک میلیارد دلار برای سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ کرده است. اما بانک مرکزی به جای تسهیل و افزایش هماهنگی ها از نیمه بهمن ماه سال گذشته از صدور فیش ارز ترجیحی برای دارو خودداری کرده است. این امر نیز باعث بروز مشکلات عمده ای در حوزه دارو و واردات ان شده است .

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یک‌شنبه، ۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، درنطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی گفت: کشور ما در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر نیازمند تصمیمات کارشناسی است و همه گروه ها و جناح های سیاسی باید در جهت تامین منافع ملی و توسعه کشور، تعلقات حزبی و جناحی را کنار گذاشته و با تمکین به قانون  و قانون گذاری در راستای توسعه پایدار کشور گام بر دارند.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس یازدهم ادامه داد: امروز در عرضه جهاد اقتصادی و جهاد فرهنگی نیز باید با ایمان، صبر، بصیرت و وحدت عمل نماییم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در تذکری خطاب به وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای هوشمندی و دفاع از اصول، عزت و مصلحت نظام مقدس جمهوری اسلامی رعایت شود.

ابراهیمی تاکید کرد: همواره به عنوان یک نماینده و عضو کوچکی از جامعه لرستان برای بیان دردها و معضلات مبتلا به این استان با مشکل مواجه هستم. لبی دارم از کجا و ازکدام در شروع کنم؟ از فقر و فلاکت، از آمار بالای بیکاری، از واحدهای تولید ورشکسته، از مهاجرت تحصیل کرده ها، از کارخانه های به تاراج رفته، از جاده‌های مرگ بار، از به یغما رفتن آب و هوای این استان، از حقه آبه به نا حق ضایع شده و یا از قرار گرفتن در قعر اعتبارات توسعه کشور؟

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: هر گاه مرکز آمار ایران، جدول آمار بیکاران کشور و شاخص فلاکت را  منتشر می‌کند و قدرت خرید هر یک از استان‌ها را به نمودار می‌کشد، عرق شرم بر پیشانی ام نقش می‌بندد. این شرم بر مسئولانی باد که صدای حق طلبی و مطالبه خواهی مردمان این دیار را نه می بینند و نه می شنوند. شرم بر همه کسانی که در سیه روزی و شور بختی این استان نقش داشته و نقش دارند. به راستی چرا برخی مرکز نشینان مایل به توسعه و عمران و آبادانی خطه شهید پرور لرستان نیستند؟

وی اظهار کرد: همگان به خوبی می‌دانند یکی از چالش‌های لرستان در بخش های عمران و آبادانی و شهرسازی است. شما بگویید اگر به جای من نماینده بودید، از این جایگاه خطاب به وزیر راه چه می‌گفتید؟   در حالی که چند ماه گذشته شاهد کشته و مجروح شدن ده ها نفر از شهروندان عزیز حوزه انتخابیه خود در جاده‌های فاقد ایمنی این منطقه بوده باشید.

ابراهیمی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آیا می دانید طی چند سال اخیر چند کیلومتر از پروژه های چهار خط کردن جاده های استان لرستان از جمله شهرستان های سلسله و دلفان تحویل داده شده است؟ آیا در جریان تصادفات و مرگ و میر جاده ای در پیچ های مرگ بار و گردنه های خطرناک استان هستید؟ اشرافیت شما بر اوضاع نا به سامان لرستان تا چه حدی است؟ تا کی باید شاهد از دست دادن عزیزانمان در این جاده های فاقد ایمنی به علت کم توجهی مسئولان کشوری به این مناطق باشیم؟ آیا تاکنون احدی از عزیزان شما در آتش سوانح جاده ای سوخته است؟ تاکنون سوختن بچه ای در تصادف را به عینه مشاهده کرده اید؟

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس یازدهم ادامه داد: در ایام عید نوروز در یک تصادف در محور خرم آباد - نور آباد هشت نفر از عزیزانمان در برابر چشمان شاهدان عینی زنده زنده سوختند. در این آتش دو بچه در آغوش والدینشان دود شده و سیاهی این دود برای من نماینده و شما مسئول ماند. دودی که هیزم آتش آن را وزارت صمت به علت تولید خودرو بی کیفیت و وزارت راه به علت جاده های نا مناسب و فاقد ایمنی فراهم ساخت. از شما می خواهم در اسرع وقت نسبت به تامین و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل پروژه های فوق اقدام نمایید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خطاب به وزیر صمت خاطرنشان کرد: تا کی باید شاهد حمایت بی قید و شرط آن وزارت خانه از خودروسازانی باشیم که با تولید خودرو بی کیفیت نقش اصلی در کشتار و مجروح شدن مردم در سوانح جاده ای دارند. آیا وقت ان نرسیده است که خودروسازان را نسبت به جان مردم پاسخ گو کنیم؟

این نماینده مردم در مجلس خطاب به رئیس جمهور افزود: همانطور که میدانید دارو کالای بسیار استراتژیک و حساس بوده و نباید خللی در تامین آن برای بیماران به وجود آید. در شش ماهه گذشته روند تامین ارز به کندی صورت گرفته و بانک مرکزی تعهدات خود را در این زمینه به درستی انجام نداده است. در حالی که سازمان غذا و دارو در خواست اختصاص یک میلیارد دلار برای سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ کرده است. اما بانک مرکزی به جای تسهیل و افزایش هماهنگی ها از نیمه بهمن ماه سال گذشته از صدور فیش ارز ترجیحی برای دارو خودداری کرده است. این امر نیز باعث بروز مشکلات عمده ای در حوزه دارو و واردات ان شده است که نتیجه آن تصمیمات غلط کمبود دارو  و افزایش قیمت آن برای بیماران شده است. لذا از شما میخواهم در اسرع وقت دستورات ویژه ای به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه صادر نمایید تا نسبت به تامین ارز کافی در زمان مقرر برای دارو اقدام شود.

وی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در ایامی که سایه شوم کرونا جامعه را در بر گرفته بود و وضعیت روحی، مالی و سلامت جامعه به شدت بحرانی شده بود به طوری که اگر والدین و فرزندان فرار می کردند، این کادر سلامت بود که با وجود علم وآگاهی از خطرات جانی پیشانی بند رزم بر پیشانی بسته و به میدان آمد و با اهدای شهدای سلامت جامعه را به ساحل آرامش رساند. متاسفانه بعد از فروکش کردن بیماری پاسخ آن همه رشادت کادر سلامت به صورت عذرخواستن و پایان طرح و خارج کردن آن عزیزان از سیستم بهداشتی و درمانی کشور بود. لذا از سازمان برنامه و بودجه و شما میخواهم در جهت اجرای فرامین مقام معظم رهبری از کادر سلامت حمایت کنید.

انتهای پیام

کد خبر 5568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =