کد خبر 5838
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

عسگری:

آیا فقط با افزایش قیمت می توان با قاچاق مقابله کرد/ با دستورالعمل نمی شود قیمتها را کنترل کرد

کم شدن همزمان قاچاق و قدرت خرید مردم هنر نیست
آیا فقط با افزایش قیمت می توان با قاچاق مقابله کرد/ با دستورالعمل نمی شود قیمتها را کنترل کرد

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه یکی از علت های حذف ارز ترجیحی را مبارزه با قاچاق توصیف می کنند، گفت: یعنی ما قاچاق کالاهای دیگر را نداریم؟ آیا خسارتی که از محل قاچاق بنزین، گازوئیل و دام مولد به کشور زده می شود، کم است؟ آیا فقط با افزایش قیمت می توان با قاچاق مقابله کرد؟ قیمت بنزین را افزایش دادیم آیا قاچاق آن کنترل شد؟

به گزارش نمایندگان ما، مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه نطق اینجانب در راستای کمک به دولت برای تنظیم و بهبود اقدامات اقتصادی است، گفت: کمک به دولت به معنی توجیه اقدامات او نیست بلکه به معنی دیده بانی، رصد، پایش و رفع نقص در مسیر تکمیل اقدامات دولت است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه نباید نگاه تک بعدی به مسائل اقتصادی داشته باشیم، اظهار داشت: تصمیم دولت درباره حذف ارز ترجیحی، ظاهر اقتصادی اما تبعات گسترده اجتماعی دارد که باید به صورت ویژه به آن توجه شود که خط قرمز تصمیمات، تاب آوری معیشت مردمی باشد که سالیانی زیر تحریم ناجوانمردانه و ظالمانه و سوءتدبیرهای مسئولان دچار صدمات جدی اقتصادی شدند.

وی افزود: دولت باید پاسخ دهد که آیا محاسبه دقیقی داشته که آزادسازی قیمت ها و حذف ارز ترجیحی چه تأثیری بر خط فقر، تورم انتظاری و قیمت سایر کالاهای اساسی دارد؟ آیا اینها محاسبه شده و راه های جایگزین و تنظیم بازار پیشنهاد شده است؟ آیا قیمت های کالاهای اساسی که قرار است افزایش چند برابری داشته باشد، روی سایر مایحتاج مردم تأثیری ندارد؟ آیا می خواهیم آنها را با دستور و دستورالعمل کنترل کنیم یا نیاز به سازوکار و تدبیر دارد؟

عسگری ادامه داد: نمونه آن را در بحث حذف ارز ترجیحی آرد صنف و صنعت دیدیدم که هم در تولید و هم در شبکه توزیع و مصرف و زنجیره محصولات حاصل از گندم اتفاقات نگران کننده ای را رقم زد. نان فانتزی، ساندویچ، شکلات، ماکارونی، شیرینی و مواردی از این دست و تبعاتی که برای مردم ایجاد کرد نمونه ای بود که باید دولت به آن توجه کند به ویژه که رهبر معظم انقلاب تأکید مکرر کردند که هیچ تصمیمی نباید منجر به کوچک شدن سفره مردم شود.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز در ادامه با بیان اینکه یکی از علت های حذف ارز ترجیحی را مبارزه با قاچاق توصیف می کنند، گفت: یعنی ما قاچاق کالاهای دیگر را نداریم؟ آیا خسارتی که از محل قاچاق بنزین، گازوئیل و دام مولد به کشور زده می شود، کم است؟ آیا فقط با افزایش قیمت می توان با قاچاق مقابله کرد؟ قیمت بنزین را افزایش دادیم آیا قاچاق آن کنترل شد؟

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که باید از طریق سامانه های هوشمند و سامانه جامع تجارت باید قاچاق کنترل شود، اظهار داشت: تا چقدر؟ هرچقدر افزایش قیمت در حوزه جهانی داشتیم، قیمت های داخلی را باید افزایش دهیم؟ این دیگر قدرت خریدی برای مردم باقی نمی گذارد و این هنر نیست که هم جلوی قاچاق را بگیریم و هم مردم خودمان دیگر قدرت خرید نداشته باشند از این رو باید تصمیمات چند بعدی و چندجانبه باشد و همه بخش ها در آن دیده شود.

عسگری همچنین با تأکید بر اینکه دولتمردان باید مراقب باشند با آمارها و اطلاعات مخدوش دچار اشتباهات محاسباتی نشوند، یادآور شد: یکی از موضوعات اصلی که می شنویم، تأثیر جنگ اوکراین در قیمت اقلام خوراکی است. بله جنگ تأثیر دارد اما این جنگ روی تولید گندم چقدر تأثیر داشته است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: جستجو کنید. تولید گندم کل دنیا در سال ۲۰۲۱، ۷۸۰ میلیون تن بوده است. سهم اوکراین ۳۳ میلیون تن بوده است. کل جنگی که در این کشور رخ داده است، تنها یک درصد تولید گندم در دنیا کاهش داده است. تمام این بازی ها به خاطر یک درصد است؟ چرا آمار اشتباه می دهید. روسیه یکی از کشورهای بزرگ است که ۷۵ میلیون تن تولید گندم دارد و الان زمینه مساعدی برای خرید گندم و آرد فراهم است.

وی ادامه داد: روز گذشته رئیس سازمان توسعه و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد که با روسیه مذاکره کرده ایم و آنها آرد را قبل از گمرک ۲۰ درصد زیر قیمتی که آرد آزاد را به اصناف می دهیم به ما تحویل می دهند پس چرا آمار غلط و اشتباه محاسباتی برای دولت ایجاد می کنیم؟

عسگری با اشاره به ضرورت تنظیم بازار ارز، تأکید کرد: در حال حاضر تکانه های اولیه آن را مشاهده می کنیم لذا باید مراقبت کنیم ارز بازار آزاد افزایش پیدا نکند که مجدد دوگانگی به وجود بیاید و شوک قیمتی دیگری از این محل داشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: عزم دولت برای مبارزه با رانت و فساد خوب است اما چرا جلوی رانت های صنایع بزرگ فولادی و معدنی را نمی گیریم؟  ۵ شرکت بزرگ در کشور داریم که به تنهایی ۲۵۰ همت سود دارند که معادل کسری بودجه دولت است. ماشین دولت با چند فرمان و فرمانده به مقصد نمی رسد و باید مشخص شود فرمانده واحد، منسجم و مقتدر مرکز فرماندهی و عقلانیت کجاست؟

انتهای پیام

کد خبر 5838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    چرا اینقدر مرد نبودید .همه چیزازاد کنید نفری دو میلیون بدید خیال خودتان و ملت برای همیشه راحت کنید پنجاه میلیون ایرانی از این طرح استقبال میکردند چون فقرا و قشر متوسط ضعیف هستند بیست میلیون هم ناراضی چون قشر متوسط پولدار هست ند ده میلیون هم و مخالف چون ثروتمندان و ابرثرتمندان هستند که اتفاقا تو همین ده سال ثروتشان ده برابر شده
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    چرا اینقدر مرد نبودید .همه چیزازاد کنید نفری دو میلیون بدید خیال خودتان و ملت برای همیشه راحت کنید پنجاه میلیون ایرانی از این طرح استقبال میکردند چون فقرا و قشر متوسط ضعیف هستند بیست میلیون هم ناراضی چون قشر متوسط پولدار هست ند ده میلیون هم مخالف چون ثروتمندان و ابرثرتمندان هستند که اتفاقا تو همین ده سال ثروتشان ده برابر شده
  • مریم ر IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    این طرح برای. قشر ضعیف و بسیار ریز خط فقر عالی است چون به هر حال آنها درآمدی ندارند چه ارزان چه گران قدرت خرید ندارند .و با این طرح حداقل گزان باشد پول دارن. نیازهای اولیه را بخرند اما به درد قشر متوسط نمی‌خورد در کوتاه مدت و بهتر بود همه چیز آزاد شود و تمام یارانه پنهان داده شود نفری دو میلیون
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    دیوان عدالت اداری باید ورود کند ..این ۴۵هزارتومان ببینم یارانه مربوط با آزاد سازی ناقص حامل‌های انرژی بود و نباید حذف میشد و ربطی به سیصد تومان یارانه گوشت مرغ لبنیات روغن نداشت
  • مریم ر IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    دیوان عدالت اداری باید ورود کند ..این ۴۵هزارتومان ببینم یارانه مربوط با آزاد سازی ناقص حامل‌های انرژی بود و نباید حذف میشد و ربطی به سیصد تومان یارانه گوشت مرغ لبنیات روغن نداشت