کد خبر 5890
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳

پیشنهاد رییس فرهنگستان هنر درباره طرح حراج اشیاء تاریخی در مجلس

پیشنهاد رییس فرهنگستان هنر درباره طرح حراج اشیاء تاریخی در مجلس

رییس فرهنگستان هنر در ادامه اعتراض‌ها به طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهایی را مطرح کرد.

به گزارش نمایندگان ما، بهمن نامورمطلق رییس فرهنگستان هنر در ادامه اعتراض‌ها به طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهایی را مطرح کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

«طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها»، نگرانی و تشویش خاطر کارشناسان و استادان باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و اندیشمندان تاریخ و همه دلسوزان هویت فرهنگی کشور را در پی داشته است و آن را مضر و با تبعاتی مخرب ارزیابی می‌کنند. در این میان، حتی نهادهای دولتی مرتبط نیز از کم‌ و کیف این طرح اظهار بی‌خبری می‌کنند، در صورتی‌که این قبیل موضوعات نیازمند رجوع به متخصصان و استادان حوزه مربوط است و طرح آن در شرایط فعلی به‌جز افزایش تشویش اذهان استادان باستان‌شناسی و دغدغه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایرانی‌اسلامیِ ما نتیجه‌ای دیگر ندارد.

اوضاع و شرایط فعلی مربوط به اکتشافات و مالکیت اشیای باستانی و همچنین نگهداری این آثار می‌تواند بازنگری و اصلاح شود، اما برای اتخاذ تصمیمِ راهبردیِ علمی و حرفه‌ای درخصوص اشیاء میراث فرهنگی که مشمول قوانین و مقررات خاصی در کشور و جهان هستند، تقاضا دارد موضوع در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه گروه تخصصی معماری و شهرسازی و کمیته میراث فرهنگی آن، برای بررسی جوانب مختلف این موضوع، آماده همکاری با کمیسیون‌های مرتبط و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. امید است با هم‌اندیشی متخصصان، نظرهای علمی و تخصصی‌تری بدون تبعات منفی به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه شود.»

بر اساس این گزارش ۴۶ نماینده مجلس طرحی را با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» ارائه کرده‌اند که اعتراض و واکنش‌های جامعه باستان‌شناسی و افکار عمومی را برانگیخته است. نمایندگان انگیزه خود را از ارائه این طرح تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور، ایجاد ردیف درآمدی جدید برای وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای خرید و حفظ آثار باستانی، اشتغال‌زایی فراوان برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با تاریخ، گوهرشناسی و باستان‌شناسی، حفظ گنجینه تمدنی و میراث باستانی از تخریب‌ها و کاوش‌های غیرکارشناسی و حفظ گنجینه تمدنی و میراث باستانی از فروش به ثمن بخس به دلالان و قاچاقچیان اعلام کرده‌اند، درحالی‌که به عقیده باستان شناسان و متخصصان میراث فرهنگی این طرح مسیر سوداگران و دلالان آثار تاریخی و حفاران غیرمجاز را هموار و قانونی خواهد کرد. اصلی‌ترین ایرادی که به این طرح گرفته شده، استفاده از واژه «گنج» به جای میراث فرهنگی و اشیاء تاریخی متعلق به مردم ایران است که طبق قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش آن جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 5890

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =