کد خبر 5983
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

نگاهداری مطرح کرد

لزوم تعامل مراکز پژوهش پارلمانی دنیا در مواجهه با بیماری‍های نوپدید و بازپدید

لزوم تعامل مراکز پژوهش پارلمانی دنیا در مواجهه با بیماری‍های نوپدید و بازپدید

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه این مرکز در زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۴۰ گزارش تولید کرد، گفت: عقد تفاهم نامه همکاری بین مراکز پژوهشی پارلمان های کشورها در خصوص تبادل تجربه و همکاری پژوهشی در مواجهه با بیماری‌های نوپدید و بازپدید ضرورت دارد.

به گزارش نمایندگان ما، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی (وبینار) مشترک مراکز پژوهش پارلمانی دنیا که از سوی مرکز پژوهش‌های پارلمان کره جنوبی برگزار شد با اشاره به موضوع نشست در خصوص اقدامات پارلمانی در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در حوزه اجتماعی، گفت: یکماه قبل از شناسایی ویروس کرونا در ایران و اعلام بروز آن در کشور های آسیای شرقی، بررسی ابعاد موضوع در دستور کار این مرکز قرار گرفت بطوری که اولین گزارش کارشناسی این مرکز در خصوص ویروس نوپدید کووید-۱۹ در تاریخ ۲۰ بهمن سال ۱۳۹۸ یعنی ۱۰ روز قبل از بروز اولین مورد از مبتلا به این بیماری در کشور نهایی و در اختیار تصمیم گیران از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این گزارش حاوی روند بروز و شیوع بیماری در دنیا بوده و ملاحظات مربوط به نحوه مواجهه با این بیماری را در کشور گوشزد نمود.

 وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس از اولین مراکز جهت ورود به موضوع کووید ۱۹ در ایران است، توضیح داد: این مرکز در راستای ماموریت‌های خود به ویژه ارایه اظهار نظرهای کارشناسی و مشورتی به نمایندگان، کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در خصوص مهمترین حوزه‌های متاثر از کرونا و همچنین ملاحظات مختلفی که در خصوص آنها وجود دارد بیش از ۴۰ مورد طرح مطالعاتی و کارشناسی مختلف را تهیه و ضمن قرار دادن پیشنهادات تقنینی و نظارتی در اختیار تصمیم گیران، به صورت عمومی نیز منتشر نموده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: به موازات تهیه طرح‌های تحقیقاتی و کارشناسی، این مرکز به عنوان بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسات مختلف با حضور نمایندگان بخش های گوناگون از جمله قوای سه گانه و فعالین بخش های غیر دولتی، کنشگران و فعالین رسانه‌ای اقدام به کسب نظرات هرکدام از ایشان و استفاده در تصمیمات توسط نمایندگان مجلس نموده است و همچنین نشست‌هایی تحت عنوان نقش رسانه در مقابله با کرونا، اقتصاد بیمارستان‌ها در دوره کرونا، ملاحظات کرونا در تصویب قانون بودجه سنواتی برگزار کرد.

 وی ادامه داد: در مرکز پژوهش‌های مجلس دبیرخانه‌ای تحت عنوان دبیرخانه مقابله با کرونا با هدف همگرایی،   تجمیع ظرفیت بخش‌ها و حوزه‌های مختلف مرکز تشکیل شده است که اولویت گذاری و  بخشی از خروجی‌های مرکز نیز ماحصل اقدامات همین دبیرخانه است.

 نگاهداری یادآور شد: مجلس شورای اسلامی نیز با تشکیل کمیته‌های مرتبط با موضوع کرونا از جمله کمیته واکسن و کمیته مقابله با کرونا و همچنین حضور یک نماینده از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در کمیته‌های علمی ستاد مقابله با کرونا سعی نموده تا در تصمیم‌گیری‌های این حوزه به ایفای نقش بپردازد که کارشناسان مرکز نیز حضور فعالی در این کمیته‌ها دارند.

 وی در ادامه  محورهای اصلی گزارش‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و درس آموخته‌های ایران در این حوزه را نحوه حمایت از کسب و کارها در دوران کرونا، سیاست‌های آموزش و آموزش عالی در دوران کرونا، تاثیر کرونا برصنایع مختلف از جمله بخش حمل و نقل، گردشگری، صنایع پتروشیمی، فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، بخش مسکن، بخش کشاورزی،   منابع آبی، بخش ورزش، حوزه کسب و کار های دانش بنیان، تاثیر کرونا بر اقتصاد کلان، ملاحظات رسانه‌ای مواجهه با ویروس کرونا، بررسی بار مالی کرونا بر صندوق‌های بازنشستگی کشوری، ملاحظات مربوط به تهیه و توزیع واکسن‌های کرونا، ملاحظات مربوط به تجهیزات حفاظت شخصی در مقابله با کرونا، پیش‌بینی اقدامات لازم برای مقابله با موج‌های کرونا در کشور، ملاحظات بازگشت به شرایط عادی بعد از کرونا و حمایت از اقشار آسیب پذیر در دوره کرونا دانست.

 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اکنون پس از سه سال از گذشت از شیوع کرونا آنچه باید مورد توجه قرارگیرد درس‌آموخته‌هایی است که به عنوان تجربه برای مقابله با موارد مشابه در آینده ضروری است. از جمله آن می‌توان به مواردی چون تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و ارزیابی خطر، اطلاع‌رسانی واحد و جلوگیری از چند صدایی و تناقض گویی، اطلاع‌رسانی و آگاه سازی مردم جلوگیری از عادی انگاری، ساختار تصمیم‌گیری واحد و دارای اختیارات کافی و در عین حال پاسخگو، بسیج همه توان و ظرفیت علمی و اجرایی در مقابله با کرونا، تصمیم گیری به هنگام و دارای قابلیت و ضمانت اجرایی، اتخاذ حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی از جمعیت محروم م آسیب پذیر و اولویت دهی به پیشگیری به جای درمان محوری، اشاره کرد.

 وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی وابسته به مجالس در کشورها می‌تواند به عنوان یک حلقه واسط در ارتباط بین کشورها و به اشتراک گذاشتن تجارب آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. در این راستا پیشنهاد می‌شود که عقد تفاهم نامه همکاری بین مراکز پژوهشی پارلمان‌های کشورها در خصوص تبادل تجربه و همکاری پژوهشی در مواجهه با بیماری‌های نوپدید و بازپدید در  دستور کار این نشست قرار گیرد.

انتهای پیام

کد خبر 5983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =