کد خبر 6042
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

گزارش؛

بررسی مشکلات شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل/ از ضرورت تعهد وزارت نفت به مسئولیت های اجتماعی تا مشکلات اقتصادی و زیرساختی مردم منطقه

بررسی مشکلات شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل/ از ضرورت تعهد وزارت نفت به مسئولیت های اجتماعی تا مشکلات اقتصادی و زیرساختی مردم منطقه

رئیس و تعدادی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس در یک نشست هم اندیشی با مسئولان اجرایی، مشکلات مردم حوزه انتخابیه علیرضا ورناصری را به عنوان نماینده مردم شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل بررسی کردند.

به گزارش نمایندگان ما، نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز (پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت) در جریان نظارت میدانی از شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل، جلسه نظارتی و هم اندیشی را با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز، مدیرعامل شرکت ملی نفت، امام جمعه مسجد سلیمان و نماینده ائمه ۴ شهرستان و جمعی از مدیران استانی و منطقه ای برگزار کردند.

حسنوند: وزارت نفت باید در حوزه مسئولیت های اجتماعی اقدامات قابل ملاحظه بیشتری انجام دهد

بنابراین گزارش در ابتدای این جلسه فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی از مهمان نوازی مردم  این ۴ شهرستان، همچنین استاندار، فرماندار، معاونین آنها، مسئولان منطقه ای و نمایندگان حاضر در این سفر تشکر و قدردانی کرد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه ما باید فرهنگ مدیریت کشور را تغییر دهیم، گفت: متاسفانه امروز همه ما به دنبال بیان مشکلات هستیم، در حالی که باید به سمت حل آنها رفت، به همین دلیل امروز اینجا جمع شده ایم که حداقل چند مشکل این شهرستان ها را حل کنیم، هر چند پیگیری مشکلات به معنای رسانه ای کردن آنها و جنجالی کردنشان نیست، بلکه باید برای حل مسائل و کمبودها به دستگاه ها و وزارتخانه ها رجوع و مشکلات را در این مسیر پیگیری کرد.

وی یکی از موضوعات مهم برای مسجدسلیمان را توسعه ۲۵ مخزن نفت که ۵ مخزن آن سهم مسجدسلیمان است، عنوان کرد و گفت: باید پروژه ازدیاد برداشت نفت در مسجدسلیمان را پیگیری کنیم. همچنین باید به کمک مسئولان فاز بعدی پتروشیمی مسجدسلیمان توسعه پیدا کند.

حسنوند یکی از خواسته های مردم مسجدسلیمان را اخذ راه اندازی پتروپالایشگاه بختیاری عنوان کرد و افزود: برای توسعه  گازرسانی به مناطق شهری، راهکارهایی داریم که در قالب مصوبه اعلام خواهیم کرد. همچنین مسئله آبرسانی و فاضلاب منطقه را با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی پیگیری می کنیم.

این نماینده مجلس معتقد است علاوه بر ضرورت راه اندازی هر چه سریعتر بیمارستان منطقه، وزارت نفت باید اقدامات قابل ملاحظه بیشتری در حوزه مسئولیت های اجتماعی انجام دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین مبحث پرورش آبزیان را یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای رونق تولید و اشتغالزایی در مسجدسلیمان عنوان کرد.

حسین زاده: استفاده از ظرفیت های وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی تنها راه کمک به ۴ شهرستان است

در ادامه حسین حسین زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی با بیان اینکه ضعف بین دستگاهی در کشور ما موجب ایجاد مشکلات متعددی شده است، گفت: متاسفانه شهر هفتگل از محدودیت های بسیاری رنج می برد و این در حالی است که نفت فراوان دارد، اما معتقدم طرح هایی همچون طرح ایستگاه تقویت فشار به بحث ایجاد اشتغال کمک فراوانی می کند.

وی ادامه داد: معتقدم استفاده از ظرفیت های وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی تنها راه کمک به ۴ شهرستان مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل است که امید است با همکاری و هم افزایی میان دولت و مجلس مشکلات این شهرها کمتر شود.

نخعی: بی توجهی وزارت نفت به منطقه لالی مشهود است

در ادامه مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جریان بازدید از شهرستان لالی و اطلاع از مشکلات و مسائل مردم این منطقه، محرومیت های حوزه انتخابیه خود را فراموش کردم، چرا که مردم این منطقه بسیار محروم هستند.

وی با بیان اینکه کم کاری و بی توجهی وزارت نفت و عدم توجه به مسئولیت های اجتماعی خود در این منطقه مشهود است، گفت: مسئولان نفت باید چند کار اضطراری را هر چه سریعتر در این منطقه انجام دهند تا کمی از باز مشکلات مردم کاسته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ۷۰ درصد آب شرب شهرستان لالی در حالی از بین می رود که مردم این شهرستان تشنه هستند.

رحیمی مظفری: کم کاری وزارت نیرو در مشکلات ایجاد شده برای سد مسجدسلیمان مشهود است

بنابر این گزارش عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه وضعیت سد مسجدسلیمان اصلا خوب نیست، گفت: کم کاری وزارت نیرو در بحث مشکلات ایجاد شده برای سد مسجدسلیمان مشهود است، لذا کمیسیون این مسئله را پیگیری می کند.

شریعتی: ضرورت در نظر گرفتن اعتبار برای بازسازی سد مسجدسلیمان

در ادامه مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مناطق بازدید کرده در این سفر نظارتی گفت: باید برنامه ای جهت تامین اعتبار به منظور بازسازی سد مسجدسلیمان تنظیم شود. هر چند گلایه دارم که چرا این موضوع زودتر و در زمان بررسی لایحه بودجه مطرح نشد که برای آن فکری کنیم، ضمن اینکه باید در کنار مسائل بازسازی این سد و علاج یابی آن، به مسائل حقوقی و قضایی آن نیز توجه کنیم.

ورناصری: شدت محرومیت و نیازها در مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل بیش از حد تصور است

این گزارش می افزاید علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل نیز گفت: اگر چه تمام این مدت هم و غم بنده این بود که مشکلات را به درستی انتقال دهم، اما از بد روزگار مجلس یازدهم در بین رفت و آمد دو دولت و شروع بیماری کرونا آغاز به کار کرد، لذا اگر می خواستیم صبر کنیم، عملاً هیچ کاری نمی شد و نمی توانستیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۳ شهرستان ما از حداقل های زندگی برخوردار نیستند، افزود: در حالی ضریب نفوذ گازرسانی در منطقه حدود ۳۴ درصد است که این منطقه زادگاه نفت و گاز بوده، اما مردم آن پس از ۳۰ سال بهره وری همچنان از داشتن نعمت گاز محروم هستند.

ورناصری افزود: همچنین ۳ سد بزرگ کشور در حوزه انتخابیه من است و حدود ۸ میلیارد مترمکعب آب پشت این سدها قرار دارد، اما میزان بهره مندی مردم از آب شرب در بهترین شرایط، صرفاً حدود ۶ ساعت از ۲۴ ساعت است، این درحالی است که بسیاری از روستاها در فصل سرد سال نیز همچون گاز، فاقد آب هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه آنچه در زندگی مردم حوزه انتخابیه وی جاری است چیزی جز آه و افسوس نیست، تصریح کرد: آمار بیکاری در منطقه بیش از ۴۳ درصد است و تمامی این مسائل با آسیب های اجتماعی ارتباط مستقیم دارد، ضمن آنکه ما حدود ۱۲۰ هزار هکتار زمین بسیار مرغوب داریم که در کنار آب واقع شده اند، اما در طول ۴۰ سال گذشته اجازه نداده اند حتی از یک هکتار آن استفاده کنیم تا کشاورزی و اشتغال رونق بگیرد، در حالی که اگر فقط نیمی یا حتی ربعی از آن زیر کشت رود، در زمینه اشتغالزایی انقلابی ایجاد خواهد شد.

وی با انتقاد از وضعیت بهداشت و درمان منطقه و نبود بیمارستان تخصصی، بیان کرد: خوشبختانه در حوزه وزارت نیرو پیگیری ها در راستای تخصیص حقابه به نتیجه رسید و تاحدودی به ما حقابه دادند.

ورناصری به ظرفیت بی نظیر شیلات منطقه اشاره کرد و افزود: ظرفیت ایجاد ۱۲ هزار شغل مستقیم از طریق سدها وجود دارد، لذا امیدوارم در جریان این سفر فکری برای این موضوع شود، ضمن آنکه هدررفت آب در خطوط لوله ۵۰ درصد است، لذا باید به جای هر کار دیگری، خطوط لوله را بازسازی کرد، چرا که یکی از مشکلات جدی مردم لالی، مسئله کمبود آب است، بنابراین باید این مشکل را هر چه سریعتر حل کرد. این در حالی است که این شهر در کنار سد و دریاچه قرار دارد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل در مجلس یازدهم مطرح کرد: بیش از ۸۵ درصد خطوط لوله آب فرسوده است و طبق آمار رسمی برخورداری از میزان فاضلاب فنی زیر ۸ درصد است، لذا اگر شرایط گفته شده ادامه پیدا کند، می تواند مشکل کلی برای کشور ایجاد کند، چرا که خطرش از آنچه که گفته شد، بیشتر است.

ورناصری با بیان اینکه شدت محرومیت و نیازها از ۴ شهرستان حوزه انتخابیه وی بیش از حد تصور است، گفت: متاسفانه ۳۵ درصد روستاها فاقد جاده هستند، این در حالی است که سال گذشته بین ۳۰ تا ۱۰۰ روستا بر اثر زلزله آسیب دیدند، اما به دلیل نبود جاده فقط توانستیم به ۳۰ روستا امدادرسانی کنیم، اما این منطقه با تمام محرومیت ها، ظرفیت های بسیاری برای رشد و پیشرفت دارد.

امام جمعه مسجدسلیمان: معضل اشتغال بین شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل مشترک است

در ادامه حجت الاسلام سید احمدی امام جمعه مسجدسلیمان با بیان اینکه اشتغال معضل مشترک بین تمام شهرستان های ما است، گفت: این معضل در حالی سختی های بسیاری را بر مردم تحمیل کرده که مجموعه های وزارت نفت ظرفیت استخدام نیروهای بومی را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت نفت در بحث انجام مسئولیت های اجتماعی خود آنگونه که باید عمل نکرده و امکانات تفریحی، رفاهی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در این شهرستان ها بسیار ناچیز است، تا جایی که سرانه ورزشی در اندیکا برای هر نفر صرفاً ۳۵ سانتیمتر است که ۶۰ درصد با استاندارد کشوری فاصله دارد.

خجسته مهر: وزارت نفت تمام تعهدات خود را در حوزه مسئولیت های اجتماعی اجرایی خواهد کرد

در ادامه خجسته مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: خوشبختانه تفاهم نامه توسعه فاز دوم میدان نفتی مسجدسلیمان منعقد شده و ۴۰۰ میلیون دلار ارزش سرمایه گذاری این پروژه است و این سرمایه گذاری پتانسیل و ظرفیت جدی در راستای آبادانی شهر و انجام مسئولیت های اجتماعی دارد.

وی افزود: در مجموعه شرکت ملی نفت، ۷۰۰ میلیون دلار برای بازسازی در نظر گرفته ایم که عمده آن برای مناطق نفت خیز جنوب است، ضمن آنکه بازسازی صرفاً به معنای بازسازی تاسیسات نیست، بلکه مواردی همچون کاهش آلایندگی ها را نیز به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هیچگونه مشکلی برای تکمیل بیمارستان مسجدسلیمان نداریم، گفت: این بیمارستان هر میزان که به منابع نیاز داشته باشد ما تخصیص خواهیم داد، لذا امید است پس از پایان کار مطالعاتی، از مهرماه کار اجرایی آن آغاز شود.

به گفته وی وزارت نفت خود را متعهد می داند تمامی تکالیف و تعهدات خود را همچون ایفای مسئولیت های اجتماعی به درستی اجرا کند.

خجسته مهر با تاکید بر اینکه نباید زیر بار نادیده گرفتن سهم بومیان در اشتغال رفت، اظهار کرد: باید اهتمام ویژه داشته باشیم که حداکثر شغل سهم بومیان شود و نه تنها شغل، بلکه از بابت خدمات و تجارت نیز باید سهم آنها را در اولویت قرار داد، تا جایی که حتی اگر پیمانکاری سهم بومیان را نادیده گرفت، مشمول جریمه شود.

چگینی: تلاش برای عملیاتی کردن پروژه های گازرسانی در منطقه به ویژه شهرستان اندیکا

در ادامه چگینی نماینده وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز درخصوص تامین خوراک پتروشیمی مسجدسلیمان گفت: خط لوله در حال اجراست و امیدوارم این خط لوله هر چه سریعتر به اتمام برسد تا مشکل خوراک پتروشیمی مسجدسلیمان حل شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم پروژه های گازرسانی به مناطق مذکور به ویژه شهرستان اندیکا را عملیاتی کنیم، چرا که در حال حاضر فقط ۳۵ درصد خانوارها در اندیکا تحت پوشش گازرسانی هستند، اما با پروژه هایی که در دست داریم، ۱۸۰ روستای دیگر به زودی از گاز بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: اگر چه ۴۵ درصد خانوارهای مسجدسلیمان تحت پوشش گازرسانی هستند، اما درصد بهره مندی آنها از گاز طبیعی در این ارتقا پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

کد خبر 6042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =