کد خبر 6321
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

شریعتی:

عدم تبیین قوانین برای جامعه، نقطه ضعف مجلس یازدهم است

عدم تبیین قوانین برای جامعه، نقطه ضعف مجلس یازدهم است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، قانونگذاری متوازن در همه حوزه‌های مورد نیاز کشور را نقطه قوت مجلس یازدهم و عدم تبیین آنها را نقطه ضعف این مجلس دانست.

به گزارش نمایندگان ما، مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب، به تحلیل بیانات و رهنمودهای ایشان پرداخت و اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند و باعث افتخار مجلس یازدهم نیز هست، این مجلس با شعارهای انقلابی بر سر کار آمد و مردم نیز این شعارها را برگزیدند و به آن رأی دادند.

وی ادامه داد: این ظرفیت انقلابی بودن همچنان در مجلس زنده است و راه انقلابی ماندن هم این است که به طور واقعی به رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب عمل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت حفظ ویژگی‌های نمایندگی در دو حوزه اظهار داشت: حوزه اول، جنبه شخصی نمایندگان و سلوک فردی آنان است که لازم است با حفظ ویژگی‌هایی مانند معنویت، مردمی‌ بودن و ساده‌زیستی، از این حوزه صیانت شود؛ حوزه دوم نیز مربوط به انجام وظایف نمایندگی است که صیانت از این حوزه نیز اهمیت کمی ندارد.

شریعتی گفت: توجه به دام‌هایی که شیطان بر سر راه ما مسئولان پهن می‌کند و رهایی از این دام‌ها، مراقبت جدی و مضاعفی را نسبت به دوران قبل از مسئولیت می‌طلبد.

وی ادامه داد: در رابطه با ایفای درست وظایف نمایندگی و صیانت از این حوزه، یکی از تذکرات رهبر انقلاب این بوده است که طرح‌های پیشنهادی نمایندگان خیلی جزئی و پراکنده نباشد و بهتر است نقطه آغاز قانون‌گذاری، از لوایح دولت باشد و در صورتی که دولت بنا به هر علتی لایحه ندهد، طرح‌های ابتکاری نمایندگان باید جامعیت داشته و به مسأله تنقیح قوانین نیز توجه کند تا با ایجاد تورم قوانین، اجرای قانون لوث نشود.

دخالت نماینده در انتصابات، تیغ نظارتی‌اش را کُند می‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز نمایندگان از دخالت در عزل و نصب‌ها و تنظیم درست رابطه مجلس با دولت گفت: نظر دادن نماینده یا مشورت گرفتن از او اشکالی ندارد، اما اصرار نماینده بر نصب افراد هم خطای فردی است و هم به صلاح مجلس نیست و هم تبعات ناشی از تمام تصمیمات آن مدیر منصوب متوجه نماینده خواهد بود و در نهایت تیغ نظارت نماینده را کُند می‌کند.

شریعتی افزود: همچنین این چرخه غلط، حد یقف ندارد و در تمام سطوح مدیریتی جاری خواهد شد و حوزه مدیریت اجرایی را دچار اختلال خواهد کرد.

علت ضعیف شدن بنیه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر تقویت مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای ارتقاء کیفی روند قانونگذاری، به علل برخی انتقادها از ضعف کارشناسی مرکز پژوهش‌ها اشاره و عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس ظرفیت خوبی دارد و اگر تحولات ساختاری و مدیریتی که از ابتدای مجلس یازدهم در این مرکز شروع شد ادامه می‌یافت، توان مرکز ارتقاء می‌یافت.

شریعتی افزود: اختلال فعلی بنیه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس به این دلیل است که یکسری کارشناسان زبده این مرکز به دولت رفتند و مسئولیت اجرایی گرفتند و این خلاء باید از طریق ارتباط دائم با پژوهشکده‌ها و دانشگاهها ترمیم شود.

وی افزود: سیاست‌گذاری و تعیین اولویت‌های کاری مرکز پژوهش‌ها به عهده هیات امنای مرکز است که همان هیأت رئیسه مجلس هستند و طبیعتا هیأت رئیسه باید این روند را اصلاح کند.

قانونگذاری متوازن در همه حوزه‌ها، نقطه قوت مجلس یازدهم بوده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ادامه به نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حوزه مصوبات، مجلس یازدهم توجه خوب و متوازنی به همه حوزه‌های مبتلابه جامعه

داشته و تلاش کرده تا با چند قانونگذاری مهم، ‌نیازهای اصلی کشور در این حوزه‌ها را برطرف کند.

شریعتی در توضیح این نکته اظهار داشت: مجلس در حوزه سیاست خارجی با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و در حوزه فرهنگی و اجتماعی با تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، تلاش کرد تا به نیازهای اصلی کشور پاسخ دهد؛ همچنین در حوزه اقتصادی با برخی اقدامات زیربنایی در تصویب بودجه‌های سالانه و نیز تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و نیز برنامه‌ریزی برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، دست به اقدامات زیربنایی زده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها با اصلاح قانون پتروپالایشگاه‌ها که پیگیر اجرای آن هستیم، اقدام ماندگاری انجام شد و اگر از این ظرفیت‌های کارشناسی بهتر استفاده شود اقدامات اساسی‌تری هم انجام خواهد شد.

مجلس تاکنون نتوانسته است حاشیه‌ها و تهدیدها را بخوبی حل کند 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نقطه ضعف مجلس یازدهم پرداخت و گفت: مجلس در این مدت نتوانست حاشیه‌هایش را از جهت رسانه‌ای و تبیین دستاوردها و مدیریت تهدیدها به خوبی حل کند و تصویری که در بخشی از جامعه نسبت به مجلس منعکس شده، مطابق با واقعیت‌های مجلس نبوده و این وظیفه هیات رئیسه مجلس بوده که این مسأله را حل کند.

شریعتی افزود: همچنین درباره با برخی چالش‌ها مانند رابطه مجلس با دیگر نهادها هنوز نتوانسته‌ایم این مسائل را حل کنیم؛ از جمله آنها، تعریف دقیق نسبت مجلس با نهادهایی مانند هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که هر چه در این زمینه مسائل قاعده‌مندتر شود، به اقتدار مجلس کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

کد خبر 6321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =