کد خبر 6578
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

پورابراهیمی:

کشورهای اطراف از سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد جدید استقبال می‌کنند

کشورهای اطراف از سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد جدید استقبال می‌کنند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی آخرین وضعیت مناطق آزاد موجود و اطلاع از برنامه زمان‌بندی مناطق آزاد جدید بررسی شد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری نشستی با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در جمع خبرنگاران، گفت: امروز نشست مشترک کمیسیون با سعید محمد با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق آزاد موجود و اطلاع از برنامه زمان‌بندی مناطق آزاد جدید برگزار شد البته سایر مباحث نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درباره مناطق آزاد جدید، افزود: آسیب‌شناسی که در چند دهه اخیر انجام شده است توسط کمیسیون اقتصادی در زمان تدوین "قانون تشکیل مناطق آزاد جدید" مورد توجه قرار گرفت.  

پورابراهیمی ادامه داد: مزیت‌های مرتبط را نیز مدنظر قرار داده و لحاظ کرده‌ایم به عنوان مثال معافیت‌های مالیاتی در دو بخش "مالیات بر عملکرد" و "مالیات بر ارزش افزوده" مدنظر قرار گرفته‌اند و در قانون اخیر مالیات بر ارزش افزوده بر این مهم تاکید شده مثلا مناطقی که محصور هستند، گمرکات در آن مستقر شده‌اند و امکان نظارت دولت بر آن‌ها وجود دارد مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهند شد لذا جنس فعالیت همان توسعه فعالیت در مناطق آزاد به مفهوم قوانین مناطق آزاد است.

وی اظهار کرد: طبیعتا اگر مکانی با وجود داشتن نام منطقه آزاد اما کارکرد مناطق آزاد را نداشته باشد به دلیل مواردی که گفتم امکان اجرای مفاد معافیت‌ها را در آن نیست لذا همزمان با حل مشکلات و آسیب‌هایی که در مناطق آزاد کشور طی سال‌های اخیر داشتیم معافیت‌های مرتبط با این بخش را نیز به طور کامل و جامع مدنظر قرار دادیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعتا در ارتباط با این موضوع مزیت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، مطرح کرد: به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود به واسطه ظرفیت‌های که به وجود می‌آیند حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری در کشور فعال شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: اگر دقت کنید بخش عمده‌ای از مناطق جدیدی که در مجلس تصویب و ابلاغ شدند اساسا مناطقی هستند که ظرفیت‌های صادراتی ما را تشویق می‌کنند لذا بخش عمده‌ای از این مناطق به جایگاه صادراتی کشور تبدیل و پیش‌بینی می‌شود به دلیل ویژگی‌های مناطق آزاد و معافیت‌ها مورد استقبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای اطراف قرار گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از توافقات ما این بود که بتوانیم براساس یک جدول زمانبندی، شاهد فعالیت مناطق آزاد جدید کشور با اصلاح و رفع نواقص در دیگر مناطق باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 6578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =