کد خبر 6878
۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

محمدبیگی:

وزارت نیرو فرهنگ استفاده از انرژی را بین مردم گسترش دهد

وزارت نیرو فرهنگ استفاده از انرژی را بین مردم گسترش دهد

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برنامه ها و مشوق‌های وزارت نیرو برای صنایع و کشاورزی را تاثیر گذار خواند و گفت: پخش کردن میزان مصرف انرژی بین ساعات مختلف و کاهش مصرف آن در ساعات اوج بار مصرف اقدامی تاثیر گذار برای جلوگیری از خاموشی هاست.

به گزارش نمایندگان ما، فاطمه محمدبیگی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشوق های وزارت نیرو برای صنایع و چاه‌های برق کشاورزی گفت: قاعدتا موضوع خاموشی ها و کاهش و کنترل خاموشی ها نیازمند سه اقدام کوتاه، میان و بلندمدت است؛ باید به این سه مدل اقدام سر جای خود توجه ویژه شود.

وی در توضیح اقدامات بلندمدت گفت: ایران کشوری چنداقلیمی با توانمندی استفاده از انرژی خورشیدی به میزان بیش از ۳۰۰ روز است که از سطوح خوب کویری برای استفاده از نیروگاه های خورشیدی برخوردار بوده و به تبع آن منازل بسیاری از شهرها قابلیت استفاده از انرژی های پاک را دارند.

محمدبیگی ادامه داد: با وجود چنین ظرفیتی پیشنهاد ما این است که ضمن فرهنگ سازی عمیق و گسترده، وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و نیرو به سمت برنامه ریزی مشترک با وزارت راه و شهرسازی حرکت کرده تا منازل مسکونی، صنایع و حوزه کشاورزی مجهز به سیستم ها تامین برق جایگزین شوند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیستم های تامین برق جایگزین می تواند تولید برق از طریق انرژی خورشیدی، انرژی بادی، ژنراتورهای موقت و حتی تولید برق از پسماند و خیلی روش های دیگر باشد.
 
محمدبیگی در توضیح برنامه های کوتاه ‌و میان مدت وزارت نیرو گفت: باید وزارت نیرو جدول برنامه ریزی دقیقی ارائه کرده تا فرهنگ سازی استفاده از انرژی های پاک را برای مدیران، برنامه ریزان و سیاست گذاران در حکمرانی انرژی تعریف کرده و به دنبالش چنین فرهنگی را بین مردم گسترش دهد، اما هنوز در این باره اقدامات فعالانه ای صورت نگرفته است.

وی مشوق های وزارت نیرو برای صنایع و کشاورزی را تاثیر گذار خواند و گفت: باید در برنامه ریزی مشوق ها به سمت واقعی تر و پررنگ تر شدن مشوق ها حرکت کرد و به گونه ای تسهیلات و وام هایی به صاحبان صنایع، کشاورزان و منازل مسکونی داده شود تا تشویق به استفاده از انرژی های نو و پاک و حفظ محیط زیست شوند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست تاکید کرد: باید مدلی از تولید برق را در کشور پیش گرفت که کمترین ضرر را برای محیط زیست داشته باشد، استفاده بیشتر از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و انرژی‌های نوین و تونل بادی کشور گام بلند برای تولید به صرفه و ارزان و با کیفیت برق در کشور است.

محمدبیگی تقسیم استفاده از انرژی بین ساعات مختلف به خصوص در ساعات پایانی شب را تصمیم خوبی دانست و در عین حال گفت: این راهکاری برای حل مشکل استفاده از مازوت نیست. اگر قرار به تولید انرژی است باید از امسال برای سال آینده واحدهای صنعتی را مجهز به استفاده از انرژی های نو کرد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در جمع بندی بیان کرد: در مجموع پخش کردن میزان مصرف انرژی بین ساعات مختلف و کاهش مصرف آن در ساعات پیک مصرف اقدامی تاثیرگذار برای جلوگیری از خاموشی هاست.
 
انتهای پیام

کد خبر 6878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =