کد خبر 6953
۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

مرکز پژوهش های مجلس:

ناتو سیاست کمربند نظامی و ارتقای بازدارندگی را به جای مواجهه مستقیم با روسیه در دستورکار خود دارد

توصیه های سیاستی مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا به قانون گذاران قاره سبز
ناتو سیاست کمربند نظامی و ارتقای بازدارندگی را به جای مواجهه مستقیم با روسیه در دستورکار خود دارد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی راهبرد مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا پرداخت.

 به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی راهبرد مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا پرداخت.

در این گزارش بیان شده: «مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا» یک نهاد نوپای پژوهشی در ساختار پارلمان اروپاست که در نوامبر ۲۰۱۳ با هدف افزایش سهم نوآوری، دانش و فناوری در سبد سیاست های تقنینی و نظارتی پارلمان اروپا تأسیس شد. فعالیت این نهاد بیشتر به سمت شناسایی و اولویت بندی مسائل اساسی اتحادیه اروپا و نقش پارلمان اروپا در مدیریت آنها متمرکز است. دیجیتال سازی، یکپارچه سازی داده ها، کاهش زمان دسترسی نمایندگان به تولیدات پژوهشی، نظارت همگانی، یکپارچه سازی تولیدات اندیشکده های اتحادیه اروپا و تبیین مسائل اساسی و ابرچالش های فراروی اتحادیه اروپا در ده سال آینده از مهم ترین رویکردهای حاکم بر مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپاست.

در این گزارش تصریح شده: بازوی مطالعاتی مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا از سه بخش کتابخانه، بخش ارائه خدمات پژوهشی به قانونگذاران و بخش سنجش میزان تأثیر و ارزش افزوده پژوهش های تقنینی و نظارتی تشکیل شده است. به عبارتی مدیران پژوهشی مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا بر این باورند که خروجی و تولیدات این مرکز، باید به ارتقای ارزش افزوده دانش و اطلاعات قانونگذاران اتحادیه اروپا منجر شود. دفتر آینده پژوهشی این مرکز به منظور آشناسازی نمایندگان پارلمان اروپا با تهدیدات نوظهور و راهبردی، سلسله گزارش هایی را با عنوان «پارلمان اروپا و چالش های پیش رو» تهیه می کند که در آن مهم ترین مسائل و دغدغه های اساسی اتحادیه اروپا بررسی شده اند. شبیه سازی، سناریوپردازی، نظریه بازی ها و هوش مصنوعی، از مهم ترین روش های دفتر آینده پژوهی مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا برای ارزیابی افق تهدیدات احتمالی است.

در ادامه این گزارش با بیان این نکته که در راستای تقویت پیوند بین پژوهش های راهبردی و سیاست های تقنینی پارلمان اروپا، این مرکز به قانونگذاران اروپایی توصیه نموده، آمده: امنیت انرژی، محیط زیست و امنیت غذایی، سه ابرچالش اتحادیه اروپا در دهه پیش رو خواهند بود. ارکان قانونگذاری و اجرایی اتحادیه اروپا لازم است با خردجمعی خلأ های تقنینی، نظارتی و اجرایی را شناسایی و سازوکارهای مهار آسیب های احتمالی در این سه حوزه را ترسیم نمایند.

در این گزارش ذکر شده: مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا هشدار می دهد ویروس کرونا و جنگ اوکراین، به عنوان دو عنصر ویرانگر و مخرب خارجی، شاخص های توسعه ای، اقتصادی و معیشتی شهروندان اروپایی در سال های پیش رو را تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد. جنگ اوکراین باعث افزایش محسوس قیمت اقلام مصرفی و شکسته شدن «زنجیره های تأمین» شده است و در صورت فرسایشی شدن جنگ اوکراین و گسترش آن به سایر کشورها، امنیت غذایی شهروندان اروپا با تهدیدات جدی مواجه خواهد شد.

همچنین در این گزارش بیان شده که ارتقای امنیت روانی و شاخص های سلامت ناشی از همه گیری ویروس کرونا، از دیگر نکاتی است که نمایندگان پارلمان اروپا باید به آن توجه ویژه داشته باشد، و آمده: آسیب شناسی و امکان سنجی سناریوهای فراروی جنگ اوکراین و پایش آثار هر سناریو بر روندهای بین المللی، نظام های منطقه ای، اقتصاد و امنیت اتحادیه اروپا از مهم ترین اولویت های مطالعاتی مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپاست. مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا به قانونگذاران اتحادیه اروپا هشدار می دهد در صورت فرسایشی شدن جنگ اوکراین و تسری آن به مولداوی، قیمت انرژی و مواد غذایی به ویژه غلات در اروپا جهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت و اروپا با نوعی ابرتورم در حوزه قیمت مواد غذایی مواجه خواهد شد که تا کنون پس از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.

در بخش دیگری از این گزارش بیان شده: مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا هشدار می دهد فرسایشی شدن جنگ اوکراین و متعاقب آن کمک های تسلیحاتی و مالی اتحادیه اروپا به دولت اوکراین، فشار بودجه ای شدیدی را در سال های آینده بر اعضای اتحادیه اروپا وارد می کند که لازم است منابع تأمین هزینه ها پیش بینی شود. از طرفی تخلیه ذخایر تسلیحاتی کشورهای اروپایی و انهدام آنها در جنگ اوکراین، توان آمادی، لجستیکی و پشتیبانی اروپا در مواجهه با جنگ های احتمالی در ده سال آینده را کاهش خواهد داد.

در ادامه این گزارش تصریح شده: از نگاه کارشناسان مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا، آینده تحریم های غرب علیه روسیه و تأثیر آن بر اقتصاد اروپا باید به دقت بررسی شود. این کارشناسان تصریح می کنند، افزایش نرخ بهره، سفته بازی و تشدید رکود اقتصادی در اروپا از تبعات فرسایشی شدن جنگ اوکراین و تحریم انرژی روسیه خواهد بود.

همچنین در این گزارش آمده: مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا به قانونگذاران اروپایی هشدار می دهد ورود برخی تروریست ها در پوشش مهاجران اوکراینی، تهدید امنیت مرزی و فقدان زیرساخت های بهداشتی و رفاهی برای تأمین نیاز مهاجران، در میان مدت بستر وقوع بحران امنیتی – اجتماعی در اروپا را فراهم می کند. مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا مدعی است رفتار ملایم چین درخصوص جنگ اوکراین، نشانگر تقسیم کار و مواضع این کشور با روسیه و اطلاع پکن از زمان جنگ اوکراین بوده است. این مرکز مدعی شده است مواضع ملایم پکن در جنگ اوکراین ناشی از دریافت ضمانت هایی از روسیه برای حمایت از حاکمیت چین بر تایوان است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده: مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا بر این باور است گسترش فقر و بیکاری در آسیای مرکزی و آفریقا، روند ورود مهاجران به اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد. این مرکز به قانونگذاران اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است «طرح هوشمندسازی کمک های بشردوستانه با هدف کاهش مهاجرت اتباع آفریقایی و آسیای میانه به اروپا» را در دستور کار قرار دهند.  از منظر کارشناسان مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا، ناتو از هر گونه مواجهه مستقیم با روسیه اجتناب خواهد کرد و از طریق استقرار تجهیزات نظامی در شرق اروپا، همراهی با تحریم ها، تبادل اطلاعات و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین، سیاست ایجاد کمربند نظامی و ارتقای بازدارندگی همه جانبه در برابر روسیه را در دستور کار قرار داده است.

در این گزارش تاکید شده: در محافل خبرگی اتحادیه اروپا از اوکراین با عنوان «سبد نان اروپا» نام می برند، به همین دلیل در اغلب گزارش های مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا با تداعی رابطه معنادار بین «بحران جهانی غذا» و «فرسایشی شدن جنگ اوکراین»، به قانونگذاران پارلمان اروپا توصیه کرده است از ظرفیت تقنینی و دیپلماتیک این نهاد پارلمانی در جهت پایان بخشیدن به جنگ اوکراین استفاده نمایند. از طرفی بررسی محتوایی گزارش های مرکز خدمات پژوهشی پارلمان اروپا، به وضوح بازتاب ترس و ناامنی روانی شهروندان اتحادیه اروپا از تبعات فرسایشی شدن جنگ اوکراین است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 6953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =