کد خبر 7126
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

پاشایی:

تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی مجلس گفت: نمایندگان مردم در بهارستان معتقدند با توجه به رقم بودجه‌ای پیش بینی شده برای این دریاچه خروجی قابل قبولی از احیای آن را شاهد نبوده‌ایم بر همین اساس مقرر شد تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار بگیرد.  

به گزارش نمایندگان ما، معصومه پاشائی بهرام عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات تحقیق و تفحص از هزینه‌کرد ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: نگین فیروزه ای آذربایجان از دهه ۷۰ به سمت خشک شدن پیش رفت و دولت‌های مختلف با طرح‌ها و برنامه‌های متفاوت نتوانستند حیات را به این دریاچه ملی کشور بازگردانند. در طی چند سال اخیر اجلاس‌ها، همایش ها، جلسات و مصاحبه‌های متعددی برای احیای این دریاچه گذاشته شد که متاسفانه شاهد نتایج مطلوبی برای زندگی دوباره آن نبودیم.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: با راه اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه بودجه‌های کلانی برای احیای آن اختصاص داده شد که متاسفانه شاهد خروجی مد نظر نبودیم و همچنین در سفرهای رئیس‌جمهور به دو استان  بودجه مناسبی برای دریاچه  پیش‌بینی شد تا در چند ماه آینده رهاسازی آب را به سمت دریاچه شاهد باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: تحقیق و تفحص مطرح شده، از بعد نظارتی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه است، حیات این دریاچه رابطه تنگاتنگی با زندگی اهالی منطقه دارد و حتی از جنبه ملی می تواند حوزه‌های مختلفی را درگیر کند؛ سوال برای اکثریت ایجاد شده که چرا خروجی‌ها با دریافتی‌های بودجه‌ای آن همخوانی ندارد، البته باید بپذیریم که طی چند سال گذشته کشور با تغییرات متعدد اقلیمی از جمله خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش شدید دما، تبخیر بیش از اندازه  آب تالاب‌ها و دریاچه‌ها و…. روبرو بوده است.  

تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

وی در ادامه اظهار کرد: دریاچه ارومیه در حال حاضر یک مسیر بحرانی را طی می‌کند و ادامه همین وضعیت، می‌تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود، نمایندگان مردم در بهارستان معتقدند با توجه به رقم بودجه‌ای پیش بینی شده برای این دریاچه خروجی قابل قبولی از احیای آن را شاهد نبوده‌ایم بر همین اساس مقرر شد تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار بگیرد.  

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در ادامه تاکید کرد: برخورد سیاسی با این دریاچه در قالب عملکرد تبلیغاتی و شعاری با تغییر دولت‌ها شدت می‌گیرد و گاهی نگاه مرکز نشینان به مسائل اقوام، حیات دریاچه ارومیه را در حاشیه قرار داده است، واقعیت امر اینجاست که دولت‌های متعددی روی کار آمدند و درک درستی از آذربایجان و نگین فیروزه ای آن نداشته‌اند، مرگ دریاچه ارومیه تبعات گسترده ملی را به دنبال خواهد داشت.

دریاچه شور را  قربانی نگاه‌های قومیت نکنید

 وی با اشاره با نگاه ملی به دریاچه ارومیه، اظهار کرد: دریاچه شور در محدوده دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد، اما نباید امروز قربانی نگاه قومیت شود، این دریاچه نیازمند یک عزم ملی به دور از هر گونه نگاه سیاسی است، تمام این سرزمین از آذربایجان گرفته تا نقطه صفر مرزی زیر لوای ایران و نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی متولیان امر است.

دولت با احیای دریاچه ارومیه از مردم آذربایجان دلجویی کند

پاشایی یادآورشد: مردم آذربایجان گلایه مند هستند که حاکمیت تاکنون اهمیت لازم برای حفاظت از دریاچه شور را نداشته است، دولت سیزدهم باید برای دلجویی از مردم دو استان آذربایجان غربی و شرقی یکبار برای همیشه گام بلندی برای احیای این دریاچه برداشته تا شاهد تپش دوباره قلب ارومیه باشیم.

انتقال آب دریای مازندران به دریاچه شور تنها یک راهکار است

نماینده مردم با انتقاد از عدم انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک مطالعه ریشه‌ای هستیم، اگر انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران ممکن و شدنی باشد برهمین اساس انتقال آب دریای خزر به ارومیه هم امری ناشدنی نیست، چرا که مسافت طولانی بین دریاچه خزر و ارومیه وجود ندارد، در حال حاضر اجباری برای انتقال آب دریای مازندران به دریاچه شور نیست تنها یک پیشنهاد و راهکار برای جلوگیری از مرگ حتمی این دریاچه است، توجه داشته باشیم در پروژه های ملی باید مصلحت کل کشور را در نظر بگیریم.  

رییس مجمع بین المجالس آسیایی جمهوری اسلامی ایران  درپایان خاطر نشان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه باید تمام راهکارها را در نظر بگیریم، از الگوی کشت و آمایش سرزمینی تا رها سازی آب شور به جای آب شیرین و…. را باید در مورد توجه قرار دهیم. باید نگاه فرابخشی برای احیای دوباره دریاچه ارومیه حاکم باشد و تمام وزارتخانه‌ها از جهاد کشاورزی گرفته تا وزارت نیرو و سازمان محیط زیست پای کار بیایند و تصمیم واحدی برای حیات دوباره این دریاچه ملی اتخاذ شود.

انتهای پیام

کد خبر 7126

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =