کد خبر 7281
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

حسینی کیا:

وقتی تعرفه واردات خودرو صفر شد قیمت را افزایش دهید

وقتی تعرفه واردات خودرو صفر شد قیمت را افزایش دهید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خودروسازی ما در صورتی می تواند قیمت واقعی که خودروسازان ادعا می کنند را داشته باشد که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

به گزارش نمایندگان ما، حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی کیا  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت تولیداتشان، بیان کرد: خودروسازان مدعی اند که زیان می دهند و هر چه تولید می کنند زیان انباشته آنها بیشتر می شود. نگاهشان هم اینگونه است که قیمت دستوری بوده و بر زیان انباشته آنها در سالیان گذشته افزوده است.

تعرفه واردات صفر شد قیمت را افزایش دهید

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه دیگری هم باید داشته باشیم مبنی بر اینکه خودروسازی ما در یک صورت می تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می کنند داشته باشد که تعرفه وارداتش صفر باشد. وقتی تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شده و از سوی دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت پذیری بتواند با واردات رقابت کند منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می گویند بفروشند، اما الان چون بازار خودروسازان انحصاری است این حرف از خودروساز پذیرفته نخواهد شد که در یک بازار انحصاری هرگونه که دلش می خواهد قیمت گذاری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت ها قیمت را دستوری تعیین می کنند، تصریح کرد: دستوری تعیین کردن بخشی به خاطر بازار انحصاری است که در برای خودروساز به وجود آمده است. مثلا الان خودروساز هنوز خودرویش را تولید نکرده پول آن را گرفته که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

حسینی کیا در ادامه گفت: بنابراین اگر تعرفه واردات صفر شود خودروساز حق خواهد داشت که قیمتی که خودش تعیین می کند روی خودرویش بگذارد و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند که یا به فروش می رود و یا اینکه باید خود را تقویت کند.

خودرو باید سه مزیت ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور داشته باشد

وی در رابطه با بحث کیفیت خودروها که خودروسازان معتقدند بعد از افزایش قیمت به آن خواهند پرداخت، تاکید کرد: این که نمی شود؛ معمولا خودرو سه مزیت ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور را با هم دارد، یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه کلیدواژه را داشته باشد و وقتی این سه کلیدواژه را داشت می توان گفت خودرویی در تراز مردم و تراز جهانی تولید شده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس در پایان گفت: نمی شود از یک سو خودروی بی کیفیت تولید کنیم و بازار هم انحصاری باشد و از سوی دیگر هرچه خودروساز خواست قیمت را افزایش دهد که این امر قاعدتا نارضایتی اجتماعی را به وجود خواهد آورد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 7281

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =