کد خبر 7419
۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

با موافقت نمایندگان؛

محل منابع درآمدی و حقوق تشکل‌های صنفی و تخصصی مشخص شد

محل منابع درآمدی و حقوق تشکل‌های صنفی و تخصصی مشخص شد

نمایندگان مجلس محل منابع درآمدی و حقوق تشکل‌های صنفی و تخصصی را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی– تخصصی ماده ۱۳ طرح را با ۱۵۲ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن برای رفع ابهام و بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع دادند.

بر اساس ماده ۱۳ ارجاعی به کمیسیون، تشکل‌ها پس از دریافت پروانه فعالیت و ثبت آن، از حقوق زیر برخوردار می‌شوند:

الف- مشاوره، اظهار نظر و ارائه پیشنهاد و راهکار به دستگاه ‌های اجرایی در فرایند برنامه ریزی مراجع دولتی و عمومی غیردولتی در سطوح استانی یا ملی حسب‌مورد متناسب با تخصص و موضوع فعالیت تشکل.

تبصره – دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵)‌ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در فرایند وضع مقررات عام‌الشمول، حسب مورد نظرات و پیشنهادات تشکل های صنفی – تخصصی مربوط به موضوع را در صورت ارائه دریافت نموده و پاسخگو باشند.

ب - رصد و نظارت بر عملکرد سایر بخش‌های جامعه در زمینه فعالیت تخصصی خود در چارچوب قوانین و مقررات کشور.

پ - ارائه خدمات حسب تخصص و حوزه فعالیت به اعضای تشکل.

ت – انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم ‌از دولتی و غیردولتی در چهارچوب صلاحیت خود.

ث - ارائه خدمات آموزشی و انتشار نشریه و ایجاد تارنما (پایگاه اینترنتی) و استفاده از سایر ابزارهای اطلاع ‌رسانی و محصولات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط در حوزه تخصصی خود.

تبصره – تشکل های متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می‌توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به صدور مجوز یا ارائه دلایل عدم صدور مجوز مطابق قوانین و مقررات اقدام کند. در صورت عدم صدور مجوز، تشکل‌ها می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

ج- حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی.

همچنین نمایندگان در ادامه با ماده ۱۴ طرح را با ۱۵۱ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱۴ این طرح آمده است؛ منابع درآمدی تشکل ها عبارتند از:

الف ـ حق عضویت اعضاء.

ب ـ کمک ها و هدایای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی یا غیرایرانی با مجوز وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه یا وزارت امور خارجه.

پ ـ وجوه حاصل از فعالیت‌های قانونی انجام شده در چهارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه.

انتهای پیام

کد خبر 7419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =