کد خبر 7484
۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

واکنش نمایندگان مجلس به حضور پوتین و اردوغان در تهران

واکنش نمایندگان مجلس به حضور پوتین و اردوغان در تهران

نمایندگان مجلس در شبکه‌های اجتماعی و گفت‌وگوهایی نسبت به حضور رئیس جمهور روسیه و ترکیه در ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش نمایندگان ما، نمایندگان مجلس در شبکه‌های اجتماعی و گفت‌وگوهایی نسبت به حضور رئیس جمهور روسیه و ترکیه در ایران واکنش نشان دادند که برخی از آنها را در این گزارش می‌خوانید.

شب گذشته(سه‌شنبه ۲۸ تیر ماه) هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در تهران برگزار شد و روسای جمهور ایران و روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای بر حفظ تمامیت ارزی سوریه و انجام کمک‌های انسان دوستانه و بر قراری ثبات و آرامش در  این کشور تاکید کردند.

نمایندگان مجلس در شبکه‌های اجتماعی و گفت‌وگوهایی نسبت به حضور پوتین و اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه در ایران واکنش نشان دادند که در این گزارش می‌خوانید:

*سفر پوتین به تهران پیام های خوبی برای دنیای جدید و چندقطبی دارد

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توئیتی در این باره نوشت:

سفر بایدن به خاورمیانه هیچ دستاورد امنیتی و اقتصادی علیه ایران نداشت، حتی امارات اعلام کرد دنبال بهبود روابط با تهران و اعزام سفیر است.

حالا هم پوتین به تهران می آید که حتما این سفر پیام های خوبی برای دنیای جدید و چندقطبی دارد.  

*تالارپشتی: نشست آستانه بازی غرب و مرتجعین منطقه را خنثی کرد

عزت الله اکبری تالارپشتی نماینده تهران با اشاره به نشست آستانه در تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«سفر بایدن معطوف به تقویت ⁧‫اردوگاه تروریسم‬⁩ و غارت منابع انرژی در غرب آسیا بود و در تحقق اهدافش ناکام ماند.

‌اجلاس تهران بر تقویت ⁧‫مناسبات مقاومت‬⁩ متمرکز بوده و بازی غرب و مرتجعین منطقه را خنثی کرده و اراده و قدرت تحقق نظمی جدید در منطقه را به رخ کشیده است.»

* گلرو: تمامیت ارضی سوریه باید در اختیار دولت مرکزی این کشور باشد

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برگزاری نشست "صلح آستانه" در تهران، گفت: سفر آقای پوتین و اردوغان به ایران حائز اهمیت بالایی است و جمهوری اسلامی از این جهت باید به نحو شایسته از این سفر بهره برداری کند و ابتکار وزارت خارجه مبنی بر برگزاری این نشست در ایران قابل تقدیر است.   

وی با اشاره به رویکرد ایران نسبت به تحولات فعلی در شمال سوریه، عنوان کرد: در حال حاضر نیروهای نظامی ترکیه یا به شکل مستقیم یا به طور نیابتی از طریق حمایت از گروه‌های معارض سوری، در منطقه شمال غرب سوریه بویژه مناطق شمالی حلب و ادلب حضور دارند، در حالی که نگاه جمهوری اسلامی بر این پایه استوار است که تمامیت ارضی سوریه باید در اختیار دولت مرکزی این کشور باشد و بالطبع اراضی که هم‌اکنون در اشغال گروه‌های تروریستی است باید پاکسازی شود.  

* فعالسازی دیپلماسی اقتصادی یکی از استراتژی‌های اساسی و پایدار جمهوری اسلامی ایران است

همچنین علی حدادی  سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره کم بودن حجم و کیفیت تبادلات و همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه نسبت به ظرفیت‌های موجود، گفت: نکته اولی که باید در عرصه دیپلماسی به آن توجه کرد، دیپلماسی توأمان فعال اقتصادی و سیاسی است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده از دیپلماسی توأمان اقتصادی و سیاسی به این معنا است که ضمن اینکه ارتباط با کشورهای همسایه را یک نقشه راه وسیع و قابل بررسی به جهت های مختلف می بینیم، نباید ظرفیت ها را از دست بدهیم که در گام دوم انقلاب نیز به آن تأکید شد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه با اشاره به حضور روسیه و ترکیه در نشست آستانه در تهران، اظهار داشت: اگر این همکاری را با کشورهای همسایه به جهت فعال سازی دیپلماسی اقتصادی که حلقه مفقوده بوده است داشته باشیم، می توانیم به رونق اقتصادی دو کشور کمک کرده و از ظرفیت های جمعیتی در این کشورها بهره لازم را ببریم.

حدادی در ادامه تصریح کرد: فعالسازی دیپلماسی اقتصادی با استفاده از ظرفیت کشورهای مختلف یکی از استراتژی‌های بسیار مهم، اساسی و پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

*نادری: مشکلات باید با حضور همسایگان هم‌سرنوشت حل شود

احمد نادری نماینده تهران با اشاره به نشست آستانه در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«برگزاری هفتمین اجلاس آستانه در تهران با حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه، بار دیگر نشان داد که مشکلات باید با حضور همسایگان هم سرنوشت حل شود.

‌محور غربی- عبری- عربی در دهه اخیر جز ترور و ویرانی هیچ نداشته. ایستادگی ایران مقابل این محور، ما را یکی از بازیگران تغییر نظم جهانی ساخته است.»

* همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه در بازگشت نسبی امنیت به سوریه مؤثر است 

در همین باره ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:در شرایط فعلی حضور دو رئیس جمهور مؤثر منطقه در تهران پیام روشنی است چرا که ایران و روسیه و ایران و ترکیه می‌توانند همکاری‌ها و گفتگوهای خوبی با هم داشته باشند.

وی تصریح کرد: این همکاری‌ها در بازگشت نسبی امنیت به سوریه مؤثر بوده و فراتر از آن می‌تواند در موضوعات دیگر هم قابل بهره برداری و مؤثر باشد.

*راه‌اندازی باشگاه تجاری ایران و روسیه اقدامی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها است

همچنین حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با راه‌اندازی باشگاه تجاری ایران و روسیه، گفت: خوشبختانه شرکت‌ها و تجار معتبر دو کشور می توانند بر بستر این باشگاه تجاری با یکدیگر تعامل کنند.

وی با اشاره به اینکه زمینه توسعه و گسترش همکاری های بانکی، روابط پولی و مبادلات ارزی میان ایران و روسیه فراهم است، اظهار کرد: در واقع روسیه کشوری است که تحت تحریم آمریکا و غربی ها قرار دارد از این رو ظرفیت خوبی برای همکاری با ایران دارد زیرا کشورمان نیز در زمره تحریم شدگان محسوب می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در این میان باید یادآور شد روسیه شریک راهبردی ایران در مسائل منطقه ای و بین المللی تلقی می شود لذا توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری در سطوح مختلف باید مورد توجه سران دو کشور قرار بگیرد.

 نوش‌آبادی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی باشگاه تجاری ایران و روسیه می تواند الگویی برای توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها باشد، افزود: در واقع ایجاد شرایط پایدار و امن برای تجار، می تواند امری موثر در تسهیل روابط اقتصادی میان کشورها محسوب شود که این باشگاه یکی از ابزارهای تحقق این مهم است.

*نشست آستانه در تهران باعث شکست یکه تازی آمریکا می شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نیز با اشاره به بیانیه نشست آستانه که به میزبانی تهران برگزار شده است، گفت: انسجام و هماهنگی سه کشور در اتفاقات منطقه ای و جهانی می تواند ضریب موفقیت ایران، ترکیه و روسیه را در معادلات بالا ببرد از طرفی می تواند از یکه تازی های آمریکایی ها جلوگیری کند، واقعیت امروز این است که با فضای یکه تازی در بسیاری از مسائل جهانی و حتی منطقه‌ای روبه رو هستیم این رویه آسیب های جدی به بسیاری از کشورها وارد کرده است و اجازه نداده حتی برخی از کشورها با استقلالِ نظر، مصالح ملی خود را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: با نشست آستانه فضای یکجانبه گرایی درعرصه بین المللی به جد مورد تاثیر قرار گرفته است و فضای انحصار را شکسته است. از طرف دیگر منافع مشترکی با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه و روسیه داریم که باید پیگیر تحقق این منافع بود اما به این معنا نیست که کشورها در امور داخلی یکدیگر دخالت کنند بلکه با حفظ استقلال می توانیم فضای همکاری داشته باشیم البته همکاری بین کشورهای منطقه دشمنان جدی دارد که این روزها شاهد دشمنی ها هستیم.

انتهای پیام

کد خبر 7484

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =