کد خبر 11126
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

گلرو در توضیح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی:

روابط ایران و روسیه در سه سطح دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی قابل ارزیابی است

روابط ایران و روسیه در سه سطح دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی قابل ارزیابی است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بررسی مباحث کمیسیون مشترک پارلمانی ایران و روسیه، گفت: روابط ایران و روسیه در سه سطح دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی قابل ارزیابی است و فرصت‌های همکاری در این سه سطح بی‌شمار است و به همین جهت ایجاد ستاد یا قرارگاه ویژه مدیریت کننده روابط دو کشور، الزامی است.

به گزارش نمایندگان ما، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست امروز سه‌شنبه ۴ بهمن ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیرو سفر رئیس دومای دولتی مجلس فدراسیون روسیه به تهران و برگزای کمیسیون مشترک پارلمانی بین دو کشور، جلسه امروز کمیسیون با موضوع بررسی آخرین وضعیت روابط دو و چند جانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه با حضور آقای کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو تشکیل شد.

وی با اشاره به بررسی روابط ایران و روسیه در حوزه دو جانبه و سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، افزود: روابط دو جانبه ایران و روسیه به خصوص بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو و متقابلا سفر آقای پوتین به تهران، در همه حوزه‌ها در حال توسعه است البته در حوزه اقتصادی به دلیل عدم شناخت دقیق از ظرفیت‌های روسیه، شاهد رشد مطلوب در تبادل تجاری بین دو کشور نبودیم لذا این موضوع ضرورت دارد که بررسی و راه‌های همکاری شناخته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مسیر ترانزیت و حمل نقل در تمامی حوزه‌های دریایی، زمینی و هوایی را مهمترین بحث در روابط با روسیه دانست و اظهار کرد: دولت به صورت جدی باید ضعف‌های حوزه حمل و نقل و خطوط ارتباطی را مرتفع کند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، گفت: حجم واردات روسیه بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و در حوزه تجارت خارجی با روسیه اعم از واردات و صادرات می‌توانیم به این آمار توجه کنیم تا بتوانیم برنامه ریزی دقیقی برای افزایش تبادل تجاری داشته باشیم. این حجم از واردات روسیه فرصت خوبی برای کشورمان است تا بتوانیم نیازمندی‌های روسیه در حوزه محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و سایر زمینه‌ها را تامین کنیم، این می‌تواند تحول بزرگی در صنایع مختلف اقتصادی ما ایجاد کند.

گلرو ادامه داد: سفیر ایران در روسیه نیز تاکید کرد که «اگر ظرفیت روابط اقتصادی ایران و روسیه، شناسایی و شکوفا شود، می‌تواند مشکلات ما را در شرایط برجام و تحریم، تاحد زیادی رفع کند.»

وی با اشاره به مباحث مرتبط با همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: همکاری ایران و روسیه در سوریه نتیجه بخش بوده است، ما در میدان بر تروریست‌ها غلبه کردیم و روند آستانه هم به عنوان مکمل میدان، شرایط را به لحاظ سیاسی مدیریت کرد. عبور سوریه از بحران ناشی از همکاری‌های خوب ایران و روسیه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: ایران و روسیه در بحث فلسطین می‌توانند همکاری داشته باشند زیرا روس‌ها همکاری‌های خوبی را با گروه‌های مقاومت و طرفهای مختلف فلسطینی دارند لذا در این حوزه می‌توانیم همکاری‌های منطقه‌ای را توسعه و شکل دهیم. روس ها یک طرح امنیتی هم در منطقه خلیج فارس دارند که سالهاست آن را عنوان می‌کنند. در منطقه دریای خزر بر اساس وضعیت حقوقی جدید، می‌توانیم همکاری‌های خوبی را داشته باشیم.

گلرو همکاری‌های ایران و روسیه در سطح بین‌الملل را یادآور شد و گفت: روسیه در سال ۲۰۱۸ قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ارتباط با یمن را وتو کرد، همچنین در شورای امنیت نظرات خوبی را در موضوعات مرتبط با مسائل هسته‌ای ایران مطرح کرده است. در واقع همکاری خوبی در سطح سازمان‌های بین‌المللی بین ایران و روسیه شکل گرفته و این نشان می‌دهد که فرصت‌های همکاری ایران در سطوح دو و چند جانبه، منطقه‌ای و بین المللی  بی‌شمار است اما این روابط باید سازماندهی شود.

وی با بیان اینکه روس‌ها توانمندی ایران در عرصه نظامی، هواپیمایی (اورهال کردن هواپیماها) و مسائل دانش بنیان را تحسین می‌کنند، اظهار کرد: روس‌ها متحد استراتژیک قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستند و ما با یکدیگر می‌توانیم فضای جدیدی را در عرصه بین المللی ایجاد کنیم. با توجه به تغییرات عرصه بین الملل، این روابط فصل نوینی از همکاری ها را می‌تواند در منطقه شکل دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد یک ستاد یا مرکز تنظیم کننده و مدیریت کننده روابط ایران و روسیه در کشورمان، شاهد تنظیم مدیرت و توسعه روابط با همسایه شمالی یعنی فدراسیون روسیه باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 11126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =