کد خبر 7569
۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

برنامه شش کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان

برنامه شش کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان

۶ کاندیدای معرفی شده از سوی قوه قضاییه برای عضویت در شورای نگهبان ضمن معرفی خود در صحن مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان انتخاب سه  عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه، پس از قرائت نامه معرفی کاندیداها، این ۶ کاندیدا به ترتیب حروف الفبا با حضور در صحن مجلس برنامه‌های خود را تشریح کردند.

علی احمدی فر طی سخنانی با تاکید بر اهمیت شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در امر قانونگذاری و تفسیر قانون، نقطه و وظیفه مشترک دارند و قانونگذاری تنها در صلاحیت و اختیار این دو مرجع است؛ بنابراین صیانت و حفظ شأن مجلس شورای اسلامی امری ضروری بوده و بر ما واجب است و اجازه نخواهیم داد که این جایگاه مورد خدشه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از اصول مهم در روابط بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، افزایش تعامل بین این دو مرجع و ارتباط میان آنها جهت تقویت قوانین متقن بوده و این امر موجب ارتقای هر دو نهاد می‌شود. به جهت افزایش تعامل، حضور اعضای شورای نگهبان در بررسی طرح ها و لوایح در کمیسیون های تخصصی و مجلس امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

این کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اینجانب علاوه بر تدریس در دانشگاه، ۳۰ سال سابقه اشتغال در سازمان ها و نهادهای دولتی و همچنین اشتغال به قضاوت در سمت های مختلف در قوه قضائیه را دارم و ضمن آشنایی با قوانین و نحوه تفصیر آنها، سوگند یاد کرده ام که در انجام وظایف محوله به حق و عدل حکم کنم، یقیناً در بررسی صلاحیت افراد که یک نوع قضاوت است، حقوق آنها را رعایت خواهم کرد و به این موضوع حساس هستم.

احمدی فر با تاکید بر اینکه در بررسی صلاحیت ها آنچه برای ما اهمیت دارد، عمل به قانون است، گفت: براساس فرامین مقام معظم رهبری و قوانین موضوعه، گزارشات غیرموثق و غیرمستند پیش از بررسی آنها مورد استناد قرار نخواهد گرفت و ضمن حراست از حقوق جامعه، نسبت به رعایت حقوق افراد حساس هستم و معتقدم در صورت رد صلاحیت افراد، باید علت رد به آنها اعلام شود.
 

خیرالله پروین از کاندیداهای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم از جانب رهبر انقلاب لقب انقلابی گرفته است که این موضوع افتخار بزرگی برای قوه مقننه محسوب می‌شود.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره سوابق خود پرداخت و با اشاره به حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و تحمل ۹ سال اسارت گفت: در دوران اسارت در زندان های رژیم بعث عراق تلاش کردم به روشنگری دینی و سیاسی بپردازم. همچنین در دوران توسعه کشور و بعد از پایان یافتن جنگ تحمیلی تلاش کردم در عرصه علم حاضر شوم و اکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه تهران در رشته حقوق عمومی افتخار تربیت نسل‌های مختلف و همچنین تالیف کتب گوناگون را دارم.

این کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی بر رکن مردم و اسلامیت استوار است، اظهار کرد: هماهنگی ارکان نظام با یکدیگر دارای اهمیت است و در این میان جایگاه شورای نگهبان در ارتباط با دستگاه های مختلف خصوصا مجلس شورای اسلامی بیش از پیش قابل تامل است. براساس قانون اساسی بررسی مصوبات تقنینی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات ملی از جمله وظایف شورای نگهبان است.

پروین همچنین با بیان اینکه «موضوع نظارت یکی از صلاحیت هایی است که مطابق قانون اساسی برعهده شورای نگهبان گذاشته شده و این مولفه همواره باید با دقت و در چارچوب قوانین انجام شود»، افزود: بررسی اسناد و مدارک متقن و عدم توجه به هرگونه گزارش بی معنا و فاقد وجاهت می تواند به ورود افراد سالم کمک شایانی کند در این راستا مشی اینجانب تلاش در جهت ایجاد رویکردی است که حقی از هیچ فردی ضایع نشود و همه افراد محقق، صالح و متقاضی بتوانند در معرض افکار عمومی قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: عملکرد شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت نامزدها و کاندیداها می‌تواند به مشارکت پر شور مردم و همچنین حضور افراد کارآمد، نخبه و دارای صلاحیت کمک شایانی کند. بررسی صلاحیت نامزدها جهت شرکت در امر انتخابات بدون تضمین شرایط برگزاری سالم، میسر نخواهد شد و این مهم باید در شرایطی آرام و به دور از هرگونه حواشی و در نهایت دقت صورت پذیرد؛ مطمئناً ضابطه مند و شفاف تر کردن این امر علاوه بر تضمین حداکثری صلاحیت انتخابات اقبال عمومی مردم به مشارکت حداکثری در امر انتخابات را در پی خواهد داشت.

سیامک ره‌پیک از دیگر کاندیداهای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان طی سخنانی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله همکاری مجلس و شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: همکاری‌های خوب میان این دو نهاد در حوزه تقنین از جمله قوانین جمعیت و جوانی و بودجه سنواتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون تسهیل کسب و کار، باید الگویی برای موارد مهمتر بعدی باشد؛ در فرایند تصویب این قوانین کارشناسان و اعضای دو مجموعه برگزار شد و به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی با اشاره به فرارسیدن موعد رسیدگی به برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ تا پیش از پایان سال جاری، گفت: با توجه به شرایط کشور و فرصتی که مجلس و شورای نگهبان دارد، باید با هماهنگی و انسجام از پیش تعیین شده قدم برداریم و صرفا همکاری‌ها بعد از تصویب طرح‌ها در مجلس نباشد.

این کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان افزود: امیدواریم در شرایط خاص اقتصادی کشور که قرار است اولین برنامه برای مجلس یازدهم که موسوم به مجلس انقلابی است باشد، سرعت، دقت و کیفیت لازم مورد توجه قرار بگیرد و همکاری‌ها مشهود باشد به طوری که مردم از ثمرات این همکاری‌ها در جریان تصویب قوانین برنامه و بودجه بهره‌مند شوند.

ره‌پیک همچنین با اشاره به همکاری مجلس و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات تاکید کرد: فرآیند انتخابات در کشور دارای سختی‌ها و ابهاماتی هستیم که بخشی از آن به قانون انتخابات مرتبط است که خوشبختانه اصلاح قانون انتخابات یکی از موارد هماهنگی میان مجلس و شورای نگهبان است؛ در این زمینه تاکنون جلسات متعددی در خصوص اصلاح قانون انتخابات با مجلس داشته‌ایم که پیش‌نویس آن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. این پیش نویس در حال بررسی در کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در موضوع مرز میان دخالت و نظارت در امور اجرایی در سالهای گذشته روشن است، گفت: نباید با تفسیر و برداشت‌های مختلف از قانون و مقررات، نظارت مخدوش شود. امیدواریم همکاری‌ها میان مجلس و شورای نگهبان استمرار داشته باشد.

عباس‌علی کدخدایی از دیگر کاندیداهای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی طی اظهاراتی با تاکید بر اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن اظهار کرد: لقب «مجلس انقلابی» که رهبری به مجلس دادند، افتخاری برای نمایندگان و مجلس است؛ اختیارات و وظایف مجلس شورای اسلامی موجب شده که این نهاد نقش بی بدیلی را در نظام جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً در ریل گذاری امور کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه «شورای نگهبان رکن دیگر قوه مقننه است و ما در شورای نگهبان خود را جدای از مجلس نمی دانیم» خاطرنشان کرد: با وجود حضور طولانی مدتی که در شورای نگهبان داشته‌ام همچنان معتقدم که شورای نگهبان نیز مانند سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند تحولاتی در ساختار قوانین و رویکردها است.

این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان گفت: باید دقت کنیم که شورای نگهبان استقلال و بی طرفی خود را حفظ کند، چرا که اعتبار این شورا به حفظ این دو مهم است. از طرفی اعضای شورای نگهبان فقط و فقط باید قانون و مستندات را در نظر بگیرند و اگر اینگونه باشد، می توانیم بگوییم که از این شورا صیانت و اعتبار و شأن و جایگاه آن را حفظ کرده‌ایم. ایجاد و توسعه رویکرد فعالانه‌تر میان شورای نگهبان و مجلس از دیگر چشم اندازهای شورای نگهبان است.

کدخدایی با تاکید بر اینکه همه نهادهای کشور از جمله شورای نگهبان فقط نیازمند داشتن تخصص نیستند، اظهار کرد: شورای نگهبان فقط یک حقوقدان محض نمی‌خواهد بلکه حقوقدانی می‌خواهد که درک عمیقی از مسائل حکمرانی و حاکمیت نظام داشته باشد و نسبت به مسائل روز تحلیل و بتواند چشم انداز آینده کشور را رصد کند.

وی همچنین به نقش آیت الله جنتی در سال‌های حضور در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: بصیرت، حکمت، مقاومت و استواری از ویژگی‌های آیت الله جنتی است؛ در همه صحنه ها به‌ویژه در دوران فتنه که دشمن از داخل و خارج به نظام حمله می کرد، شورای نگهبان یکی از سنگرهای اصلی و نقش آیت الله جنتی بسیار موثر بود.

عبدالحمید مرتضوی بریجانی دیگر کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان طی سخنانی  با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی گفت: در گام دوم انقلاب باید نوآوری‌هایی در شورای نگهبان صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ جایگاه، قداست و حرمت مجلس و شورای نگهبان برای همه افراد واجب و از ضروریات است، اظهار کرد: وظیفه حقوقدانان شورای نگهبان در قبال نمایندگان کاملا مشخص است و اعضای حقوقدان خود را موظف می‌دانند به منتخبان مردم احترام گذاشته چرا که خود را با واسطه، نماینده مردم و نمایندگان مجلس می‌دانند.

وی افزود: باید تعامل با نمایندگان حفظ شود تا با یکدیگر قانون مناسبی وارد جامعه کرده و مشکلات را رفع کنیم. بنده خود را موظف به بررسی دقیق و همه جانبه قوانین و پرونده ها می‌دانم و بدون ملاحظه مستندات هرگز تصمیم نخواهم گرفت و این موضوع را در بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات ها در نظر خواهم گرفت.

این کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان با اشاره به  سابقه قضاوت خود با بیان اینکه «من دارای تربیت قضایی هستم»، تاکید کرد: برای ارتباط موثر با نمایندگان باید دفتری در شورای نگهبان برای استقرار نمایندگان مجلس ایجاد شود. همچنین بنده معتقدم اعضای حقوقدان شورای نگهبان باید کاملا در دسترس نمایندگان باشند؛ بر همین اساس متعهد می شوم که تلفن خود را خاموش نکرده و دائما با نمایندگان در ارتباط باشم چرا که شنیدن حرف های نمایندگان جزو وظایف ذاتی ما است.

مرتضوی بریجانی افزود: دفاتر استانی شورای نگهبان باید افزایش پیدا کنند و اطلاعات و مطالب را در همان محل از نمایندگان دریافت نمایند. بنده به حضور مداوم اعضای حقوقدان شورای نگهبان در جلسات مهم صحن و کمیسیون‌های مجلس جهت تسریع در تصویب قوانین و رفع ایرادات اعتقاد دارم.

وی اظهار کرد: هیچ کس همانند نمایندگان نمی تواند اطلاعات کارشناسی شده را در اختیار اعضای حقوقدان شورای نگهبان قرار دهد. با توجه به دانشی که دارم و دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی هستم و نیز تجربه بسیاری که در بخش های مختلف سازمانی کسب کرده‌ام، می‌توانم برای رسیدن به وضع بهتر در کشور موثر باشم. اگر کسی بتواند با شناخت قوه اجرایی کشور موضوعات را در شورای نگهبان تجزیه و تحلیل کند نتیجه بهتری خواهیم داشت.

این کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید در صورت بروز اشتباه، عذرخواهی صورت گرفته و اصرار بر اشتباه نداشته باشیم، گفت: بنده به دانش نمایندگان، متخصصین و اهل فن نیاز دارم و به دانش خود اکتفا نخواهم کرد و تلاش می کنم از این ظرفیت استفاده کنم. همچنین توجه به محرومین را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد. حفظ کرامت و آبرو و حیثیت افراد از اهمیت بسیار زیادی برای من برخوردار است و هر چقدر در این حوزه تلاش کنیم باز هم کم خواهد بود.

فضل‌الله موسوی ششمین کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان نیز طی سخنانی با تاکید بر جایگاه و اهمیت شورای نگهبان در قانون اساسی به بیان ویژگی‌های اعضای این شورا پرداخت و گفت: ۶ نفر از فقهای این شورا با نظر مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند و ایشان با تجارب ارزنده و دیدگاه حکیمانه و همه‌جانبه خود فقهایی را که برای پاسداری از اسلام ناب در این جایگاه باید قرار گیرند را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: اعضای حقوقدان شورای نگهبان بر اساس قانون باید از حقوقدان‌های مسلمان و متخصص که در رشته‌های مختلف حقوقی تحصیل کرده‌اند، باشند که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی و با رأی نمایندگان انتخاب می‌شوند؛ درست است که طبق قانون اساسی تنها به مسلمان بودن و تخصص حقوقی افراد اشاره شده است اما باید دقت کرد افراد علاوه بر تخصص باید معنای دقیق مسلمان بودن نیز اشراف داشته باشند؛ قطعاً مسلمان بودن در اینجا به مفهوم این است که فرد غیرمسلمان نباشد اما با توجه به جایگاه مهم اعضای شورا، افراد نیازمند داشتن صفت عدالت، امانت و صداقت هستند.

وی افزود: ادای شهادتین برای انجام عبادات کافی به نظر نمی‌رسد بلکه مسلمان بودن باید تا حد امکان به همه ابعاد بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و احادیث معصومین تسری داد که قطعاً روسای محترم قوه قضائیه در هر دوره و نمایندگان در همه ادوار تلاش کرده و می‌کنند تا چنین ویژگی‌هایی مورد نظر قرار گیرد.

این کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان ایمان، تقوا، انقلابی بودن، دوری از ریاست‌طلبی، دغدغه داشتن برای حقوق مردم، تکیه بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی و عدم داشتن روابط غیرشرعی و غیرقانونی در انجام مسئولیت‌های خود، پاسداری از تک تک اصول قانون اساسی، رعایت دقیق ضوابط در احراز و عدم احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و سوابق مذهبی، سیاسی و انقلابی را از دیگر ویژگی‌های اعضای شورای نگهبان عنوان کرد.

موسوی همچنین با اشاره به سوابق خود خاطرنشان کرد: در دوره هفتم که یکی از بهترین دوره‌های مجلس شورای اسلامی بود به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خدمت کردم که قطعاً این تجربه ۴ ساله به من کمک می‌کند تا با درک شرایط نمایندگان بتوانم به عنوان پل ارتباطی که دو بال مکمل یکدیگر هستند در شورای نگهبان عمل کنم. در جایگاه فعلی نیز به مدت ۶ سال عضو حقوقدان شورای نگهبان بودم که این مسئله نیز به عنوان مسئله گرانقدر که آشنایی با اصول قانون اساسی و مسائل مربوط به طرح‌ها و لوایح است، می‌تواند یاری‌رسان اینجانب باشد.

انتهای پیام

کد خبر 7569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =