کد خبر 7651
۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

الهیان:

میزان شکاف های اجتماعی در جامعه زیاد و نگران کننده است

میزان شکاف های اجتماعی در جامعه زیاد و نگران کننده است

نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه هم‌اندیشی شبکه ها وسازمان های مردم نهاد ملی گفت: در جامعه ای که شکاف ها زیاد است و فاصله طبقاتی به دلایل متعدد به وجود می آید انفاق، پرکننده شکاف هاست چون میزان شکاف های اجتماعی در جامعه زیاد و نگران کننده است و در این میان تجلیل از کسانی که دگرخواهی دارند و دنبال سود خود نیستند وظیفه همه ماست.

به گزارش نمایندگان ما، به دعوت زهره الهیان رئیس فراکسیون سازمانهای مردم نهاد و با حضور تشکل‌های ملی حوزهای مختلف جلسه هم اندیشی بیش از ۸۰ شبکه و سازمان مردم نهاد ملی در مجلس شورای اسلامی  برگزار شد.

در این نشست محمد عباسی معاون وزیرکشور و ریاست سازمان امور اجتماعی، فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین و عضو فراکسیون،  علیرضا رادان معاون مشارکت های اجتماعی وزارت کشور و ‌دیگر نمایندگان عضو فراکسیون و معاونین و مدیران مربوطه دستگاه های مرتبط حضور داشتند.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما نیازمند قوانین حمایتی در این حوزه هستیم و با نظارت دقیق باید مانع سوء استفاده عده‌ای اندک شویم. لذا باید فضای سالم برای مشارکت تخصصی مردم در امور کشور ایجاد شود. مقام معظم رهبری نیز بارها در این خصوص مطالبه خود از مسئولین را اعلام کردند، نگاه ایشان به مسئولین این است که تدابیری باید اندیشیده شود تا چگونگی مشارکت تخصصی مردم در پیشبرد امور کشور مشخص شود.

الهیان در ادامه اظهار کرد: این امر ما را مکلف می‌کند که به سمت تدوین قانونی برای نهادینه کردن حمایت از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد حرکت کنیم، همچنین نظارت بر حُسن عملکرد این ظرفیت و نهادهای مردمی را بتوانیم جدی تر بگیریم تا فضای سالمی برای فعالیت نهادهای مردم و تشکل‌های غیر دولتی فراهم شود.

عباسی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه نشست بیان کرد: حدود ۸۰ هزار سازمان مردم نهاد فعال درکشور وجود دارد از این تعداد حدود هفت تا هشت هزار سازمان از وزارت کشور مجوز دارند. به دنبال ایجاد پنجره واحد در خصوص سازمان های مردم نهاد با هدف تشکیل بسیج عمومی و جلب حمایت های مردمی در مسائل مختلف هستیم.

معاون وزیر کشور ادامه داد: بخشی از عمر با ارزش خیرین صرف یاری رساندن به مردم می شود و باید از این سری اقدامات خیرانه در کشور حمایت شود تا تداوم داشته و  شکافها در جامعه پر گردد.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: در جامعه ای که شکاف ها زیاد است و فاصله طبقاتی به دلایل متعدد به وجود می آید انفاق، پرکننده شکاف هاست چون میزان شکاف های اجتماعی در جامعه زیاد و نگران کننده است و در این میان تجلیل از کسانی که دگرخواهی دارند و دنبال سود خود نیستند وظیفه همه ماست.

در بخش دیگر این نشست علیرضا رادان معاون مشارکت های اجتماعی سازمان اموراجتماعی عنوان کرد: نهادهای مدنی خط مقدم تعالی اجتماعی کشور هستند.

 معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور برقراری ارتباط بین قوای مجریه قضاییه و مقننه در توانمندسازی و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد را بسیار ضروری دانست و گفت: نبود سامانه جامع تشکل های مردم نهاد یکی از ضعف های موجود در طی فرآیند صدور، تمدید و راهبری تشکل‌های مردم نهاد می باشد که انشاالله در مرداد ماه از این سامانه رونمایی می شود و این اولین سایت تشکل های مردم نهاد در فاز اول خواهد بود.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط بین تشکل ها یکی دیگر از برنامه های این معاونت می باشد که متاسفانه تشکل ها شناختی از یکدیگر ندارند و نمی توانند از ظرفیت هم استفاده کنند که انشاالله باایجاد سازوکار و سیاست گذاری و هم فکری نمایندگان تشکلها این موضوع در دستور کار قرار دارد و به زودی صورت می گیرد.

رادان افزود: بازدید میدانی و مشاهده فعالیت و اقدامات تشکل ها از نزدیک بسیار مفید و مهم می باشد تا با همکاری یکدیگر در مدیریت و کاهش آسیب های اجتماعی حرکت نماییم.

کاهش و اصلاح فرآیند صدور و تمدید مجوز تشکلها که با حذف نظرات و دستورات شخصی وفق مقررات و ایین نامه ها اقدام خواهد شد از دیگر اولویتهای معاونت مشارکتهای اجتماعی وزارت کشور است.

عبدالوهاب بیگ پوری دبیر فراکسیون سازمانهای مردم نهاد نیز در بخش بعدی گفت: با دستور خانم زهره الهیان ریاست فراکسیون دعوت از دبیران تشکلهای غیردولتی در راستای شناخت ظرفیت ها و هم افزایی آنان در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی؛  و رفع مشکلات؛ آسیب ها وموانع فعالیت سازمان های مردم نهاد برگزار و این دست جلسات تداوم خواهد داشت.

بیگ پور افزود: دبیرخانه فراکسیون سازمانهای مردم نهاد آماده دریافت نظرات تخصصی سمن ها پیرامون موضوعات مختلف می باشد.

انتهای پیام

کد خبر 7651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =