کد خبر 7762
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

تاکید بر ضرورت عادلانه کردن فرایندهای تقنینی در نشست تخصصی پیوست عدالت

تاکید بر ضرورت عادلانه کردن فرایندهای تقنینی در نشست تخصصی پیوست عدالت

سخنرانان حاضر در نشست تخصصی پیوست عدالت با تاکید بر ضرورت تحقق عدالت در فرایندهای قانونگذاری بیان داشتند: تحقق عدالت بدون پیگیری مستمر ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نشست تخصصی پیوست عدالت با همت دفتر مطالعات بنیادین حکمرامی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

شایان ذکر است در این نشست که با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حسین زاده بحرینی، روح الله ایزدخواه و مهدی طغیانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و علی اصغر پورعزت رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برگزار شد، وضع فعلی کشور در حوزه عدالت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدحسین حسین زاده بحرینی در این نشست با بیان اینکه حکومتی که دغدغه عدالت دارد نمی‌تواند در فرآیندهای تقنینی خود بی‌توجه به عدالت باشد، بیان داشت: رویکردهای مختلفی در مورد مفهوم عدالت وجود دارد. برخی این مفهوم را نسبی و مرتبط با گزاره‌ای اعتقادی افراد دانسته و برخی هم معنایی یکسانی از آن مدنظر دارند.

وی با تاکید بر این امر که عدالت در قانون اساسی جایگاه والایی دارد، تصریح کرد: این موضوع به این معناست که نمایندگان نمی‌توانند قانونی را تصویب کنند که خلاف عدالت باشد. در اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل سوم بر این نکته تاکید شده است.

حسین زاده بحرینی با بیان اینکه ساختارهای سیاسی کشور باید متناسب با آرمان عدالت باز تعریف شوند، ادامه داد: عدالت با مفهوم پردازی‌های صرف تحقق پیدا نمی‌کند و باید با استفاده از تجربه دیگران، عملگرایی در پیش گرفت.

رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد:فرایندهای قانونگذاری در مجلس باید عادلانه باشد و تا این رویه اصلاح نشود تحقق عدالت سخت و دشوار خواهد بود.

روح الله ایزد خواه هم در این نشست بر عاملیت مردم در تحقق عدالت پرداخت و بیان داشت: متاسفانه با دور شدن از سال‌های اول انقلاب مردم را در حوزه مختلف کنار گذاشتیم و حوزه عدالت یکی از این حوزه‌ها است.
وی افزود: باید به تجربیات موفق انقلاب اسلامی در استفاده از مردم در محرومیت‌زدایی، گسترش عدالت و رفع تبعیض برگردیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت باعث مقبولیت نظام می‌شود، گفت: اساس شکل‌گیری نظام‌های سیاسی در اندیشه شیعی برای عدالت است و برای تحقق عدالت باید خود آگاهی در حاکمان ایجاد شود. بررسی موشکافانه دو راهی ها، توجه گزاره‌ای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مشارکت دادن مردم را الزامی نشان می‌دهد

در ادامه این نشست عادل پیغامی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)   بصورت مجازی به طرح نشریات خود پرداخت.

پیغامی در این نشست بر شاخص سازی در حوزه عدالت تاکید کرد و بیان داشت که برای اندازه گیری و مشخص کردن ضعف ها و قوت ها نیازمند این شاخص ها هستیم.

مهدی طغیانی هم با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۱ و برخی تبصره‌ای این قانون از جهل مرکب در حوزه عدالت سخت گفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز در کشور در حوزه عدالت رویه و مسیر مشخصی نداریم و بسیاری از فرایندها ناعادلانه طراحی می‌شود، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد هر طرح و لایحه باید پیوست عدالت تهیه کند.

علی اصغر پورعزت  رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران هم در این نشست با اشاره به مکاتب مختلف فکری در حوزه عدالت تاکید کرد که از تجربیات و دستاوردهای ارزشمند این مکاتب باید استفاده کرد.

شایان ذکر است در ادامه این نشست موضوع عدالت از منظر شرکت‌کنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 7762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =