کد خبر 7896
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا؛

مردم به صورت غیرمستقیم در انتخاب شهرداران دخیل می شوند

مردم به صورت غیرمستقیم در انتخاب شهرداران دخیل می شوند

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس جزئیاتی از طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا را تشریح کرد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا و شهرداران در این کمیسیون، گفت: اصلاح این قانون در دو بخش صورت می‌گیرد؛ اول نظارت پیشینی یعنی هم اجرا و نظارت بر انتخابات و هم نظارت پسینی یعنی نظارت بر عملکرد اعضای شوراهای شهر و روستا که بررسی این ۲ بخش در کمیسیون به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه بخش دیگر در این طرح انتخاب شهرداران است که در حال بررسی آن در کمیسیون شوراها هستیم، افزود: براساس این طرح مردم به نوعی و به صورت غیرمستقیم در انتخاب شهرداران دخیل هستند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: براساس این طرح اگر در انتخابات شوراها لیستی داده می‌شود یا اگر فردی به صورت انفرادی برای انتخابات نامزد می‌شود، باید شهردار را هم معرفی کند تا مردم بدانند شهرداری که می‌خواهد تعیین شود چه کسی است.

جوکار بیان کرد: بنابراین طبق این طرح یک هفته پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، اشخاصی که داوطلب پست شهرداری هستند، باید اقدام به  ثبت‌نام کنند تا روند گزینش آنها انجام شود.

وی ادامه داد: براساس این طرح داوطلبان عضویت در انتخابات شوراهای شهر مکلف هستند در شهرهای دارای تا یک میلیون جمعیت، اسامی ۲ نفر و در شهرهای یک میلیون نفر جمعیت و بالاتر اسامی ۳ نفر نامزدی پست شهردار را به ترتیب اولویت به عنوان شهردار پیشنهادی به مردم معرفی  کنند.

نماینده یزد در مجلس با اشاره به دیگر مصوبات اعضای این کمیسیون درباره انتخاب شهرداران، بیان کرد: کاندیداهای شهرداری برای شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت باید ۳۰ سال سن و مدرک تحصیلی کارشناسی و برای شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر باید ۳۵ سال سن و دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.

جوکار اضافه کرد: همچنین کاندیداهای شهرداری باید متناسب با جمعیت شهر سوابق فعالیت در شهرداری و یا تجربه در امور دستگاه‌های اجرایی را داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 7896

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =