کد خبر 8118
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

پیرهادی خبر داد

تدوین طرحی درباره تغییر نحوه انتخاب شهرداران/ مردم در انتخابات شهردار مشارکت خواهند داشت

تدوین طرحی درباره تغییر نحوه انتخاب شهرداران/ مردم در انتخابات شهردار مشارکت خواهند داشت

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس از پیش نویس طرحی برای تغییر نحوه انتخاب شهرداران توسط شوراهای شهر و روستا خبر داد و گفت: در طرح جدید پیش بینی شده مردم نیز در انتخابات شهردار مشارکت خواهند داشت، البته این طرح در مراحل اولیه بوده و از نظرات شورای عالی استان‌ها در تدوین آن بهره خواهیم برد.

به گزارش نمایندگان ما، محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی شورای‌عالی استان ها به میزبانی مجلس درباره تغییر قانون انتخاب شهردار از جانب شوراهای شهر و روستا، گفت: در این زمینه مجلس شورای اسلامی پیش نویسی برای تغییر قانون در کمیته و کارگروه های تخصصی تدوین کرده که براساس مدل بسیاری از کشورهای دیگر است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه البته مدل های پیشنهادی در مجلس هنوز قطعی نشده است، افزود: موضوعی که اهمیت دارد این است که بتوانیم براساس الگوهای دیگر پیاده شده در سایر کشورها مردم را در انتخاب شهردار مشارکت دهیم.

وی با بیان اینکه در پیش نویس اولیه طرح مجلس هیات های نظارت دیگر فقط در اختیار مجلس نیست، ادامه داد: براساس طرح تدوین شده یک حقوقدان و یک شخصیت اجتماعی به انتخاب شورای عالی استان ها در هیات های نظارت حضور خواهند داشت تا ترکیب قوی تری شکل گیرد.

پیرهادی یادآور شد: همچنین در مدل پیش بینی شده این نکته قید شده که انتخاب شهردار به پیش از زمان انتخابات اعضای شورای شهر و روستا بازگردد به این معنا که اعضای شورای شهر و روستا پیش از انتخابات اعلام کنند در صورتی که رأی از مردم کسب کنند شهردار آینده آن ها فرد موردنظر است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس اضافه کرد: چنانچه نظرات نیز برای انتخاب شهردار متفاوت باشد پیش بینی های لازم صورت گرفته تا کار انتخاب شهردار قفل نشود، حتی این موضوع پیش بینی شده اگر با شهردار انتخابی ادامه کار انجام نگیرد انتخاب های بعدی نیز براساس اولویت هایی که از کاندیداهای شورا پیش از انتخابات اعلام کرده اند برگزیده شود.

وی با بیان اینکه این مدل روشی است که در بسیاری از شهرها از جمله سیدنی در حال پیاده سازی است، افزود: در صورتی که اعضای شورای شهر با یکدیگر هم نظر نباشند شهردار توسط گروهی انتخاب خواهد شد که بیشترین کرسی را در شورا به خود اختصاص داده باشد. حتی در شرایطی که آرا بین اعضا شورا مساوی بود و برای نمونه ۵ نفر از اعضای شورا روی یک گزینه و ۵ نفر از اعضای دیگر روی گزینه دیگری اتفاق نظر داشتند به آرای مردمی مراجعه می شود که آرای کدام گروه بیشتر است و شهردار براین اساس انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در مدتی که سابقه حضور در شورای شهر را داشتم بارها به این نکته برخوردم که مردم از عملکرد شهردار ناراضی بودند و نسبت به کارنامه وی به اعضای شورای شهر انتقاد داشتند، ادامه داد: در این روش مردم نیز در انتخاب شهردار دخیل هستند و فشار کمتری به شورا وارد خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه این موضوع قطعا در کارگروهی تخصصی بین مجلس و شورایعالی استان ها چکش کاری خواهد شد و طرحی جامع تدوین می شود، افزود: نسبت به پخته شدن و بومی بودن این طرح باید اقدامات بیشتری صورت گیرد تا یک طرح جامع برای انتخاب شهردار تدوین شود.

پیرهادی با تاکید بر ضرورت فعالیت شورایعالی استان ها در حوزه رسانه، افزود: بسیاری از اعضای شورا دیدگاه های خوبی در زمینه مواجهه با مسائل کشور و شهرداری ها دارند که این موارد می تواند در رسانه ها مطرح شود لذا باید در این زمینه قوی تر از گذشته عمل کرد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس تاکید کرد: موضوع برنامه هفتم توسعه و ارجاع آن از مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس یکی دیگر از موضوعاتی است که شورایعالی استان ها می تواند نسبت به آن ورود کرده و نظرات خود را در این زمینه به مجلس ارائه کنند.

وی ادامه داد: قطعا این نظرات در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه لحاظ خواهد شد و با وجود اینکه اعضای شورا درگیر مسائل خرد و روزمره زیادی هستند، می توانند در زمینه تدوین اسناد بالادستی نیز در سیاستگذاری مشارکت سازنده داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 8118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =