کد خبر 7963
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

مرکز پژوهش های مجلس:

سازمان سنجش مکلف است در طراحی سؤالات کنکور نظرات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را اعمال نماید

ضرورت نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر طراحی سؤال های کنکور سراسری
سازمان سنجش مکلف است در طراحی سؤالات کنکور نظرات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را اعمال نماید

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به ضرورت نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر طراحی سؤال های کنکور سراسری پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به ضرورت نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر طراحی سؤال های کنکور سراسری پرداخت.

در این گزارش آمده: یکی از مسائلی که هر ساله داوطلبان آزمون های سراسری ورود به دانشگاه ها و سایر مؤسسه های آموزشی و پژوهشی مطرح می کنند شبهه طراحی سؤال های آزمون سراسری خارج از محتوای کتب درسی است. این موضوع موجب نارضایتی و دل نگرانی های داوطلبان آزمون و خانواده های آنان را فراهم و بازتاب های گسترده ای در جامعه پیدا می کند. البته، سازمان سنجش آموزش کشور همواره بر این نکته تأکید داشته است که سؤال ها از محتوای کتب درسی آموزش و پرورش طراحی شده اند و داوطلبان در صورت درک عمیق مطالب درسی به پاسخگویی به سؤا ل ها قادرند. طرف دیگر این ماجرا وزارتخانه آموزش و پرورش است که ادعای داوطلبان را مبنی بر اینکه برخی از سؤا ل ها خارج از محتوای کتب درسی طراحی شده اند تأیید می کند.

در ادامه این گزارش بیان شده: این در حالی است که بین «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» به عنوان متولی کتاب های درسی رسمی و «سازمان سنجش آموزش کشور» مذاکرات و توافقاتی درخصوص تعیین و معرفی منابع آزمون وجود داشته است. این موضوع در گزارش حاضر بررسی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده: همان طور که در گزارش آمده است، طراحی سؤال های آزمون سراسری خارج از محتوای کتب درسی مصوب موجب کم ارزش شدن محتوای کتاب ها، دور شدن مدارس از اهداف آموزشی و تربیتی، بی انگیزگی دانش آموزان در توجه به کتاب های درسی و جایگزین شدن کتاب های کمک درسی و غیره می شود. همچنین، اگرچه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر اساس سند تحول و برنامه درسی ملی و نیز قانون تشکیل این سازمان، متولی اصلی برنامه درسی و نظارت بر آن است اما نظرات و پیشنهادهای این سازمان در خصوص سؤال های آزمون سراسری فاقد ضمانت اجرایی لازم است و سازمان سنجش ملزم به رعایت آنها نیست.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح شده: از این رو پیشنهاد می شود متن ذیل به عنوان یک تبصره به ماده(۵) «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲» الحاق شود: عنوان طرح: طرح الحاق یک تبصره به ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲. متن زیر به عنوان تبصره «۶» به ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲ الحاق می شود:
تبصره «۶» سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان مرجع تطبیق و تشخیص سؤالات موضوع این آزمون با برنامه درسی ملی و محتوای کتب درسی، تعیین می شود. سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در طراحی سؤالات نظرات و پیشنهادات این سازمان را اعمال نماید. همچنین، سازمان مکلف است پس از برگزاری آزمون نسبت به حذف سؤالات دارای اشکال به تشخیص «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» و اعمال تأثیر مثبت آنها اقدام نماید. سؤالات دارای اشکال ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز پس از برگزاری آزمون توسط سازمان به صورت عمومی منتشر می شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 7963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =