کد خبر 8087
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

شیخی:

کمیسیون بهداشت از اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع حمایت می‌کند

کمیسیون بهداشت از اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع حمایت می‌کند

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: کمیسیون تمام قد ایستاده تا همه اجزای نظام سلامت برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به خط شوند.

به گزارش نمایندگان ما، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ماه) از استماع گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان ایشان، سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت در مورد نحوه اجرایی شدن پزشک خانواده و سیستم ارجاع در کشور خبر داد و گفت: وزیر بهداشت در این نشست از کمیسیون نظرخواهی کرد که آیا اجرای طرح برای دانشگاه‌ها اجباری یا اختیاری باشد.

وی ادامه داد: عین‌اللهی اعلام کرد که ساختار جدیدی برای طرح پزشک خانواده پیشنهاد شده و سابقه طرح را ارزیابی کردیم و آمادگی در وزارت بهداشت برای اجرای طرح وجود دارد و نواقص را رفع خواهیم کرد تا بتوان مرحله به مرحله آن را اجرا کرد؛ ایشان همچنین مطرح کرد که مرحله دوم تدوین برنامه است که آن را قبل از اجرای طرح تدوین کردیم و از نمایندگان خواست که ایرادات آن را اعلام کنند.

اجرای پزشک خانواده مطالبه جدی مجلس و دولت است

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم افزود: همچنین معاون درمان وزارت بهداشت در گزارشی وضعیت موجود سامانه‌ها و اجرای طرح نظام ارجاع را تشریح کرد و ناصحی رئیس بیمه سلامت تأکید کرد که اجرای پزشک خانواده مطالبه جدی مجلس و دولت است و ۱۷ نشست برای پخته شدن طرح و رفع نواقص آن برگزار شده و در طرح مشوق‌های کافی برای پزشکان دیده شده است.

شیخی یادآور شد: همچنین رئیس بیمه سلامت خبر داد که صندوق بیماران صعب‌العلاج و خاص را با همت مجلس و دولت اجرایی خواهیم کرد و بیمه ملی و فراگیر در دستور کار وزارت بهداشت است و غفاری مدیر کل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی هم در ادامه مطرح کرد که در ۱۸ جلسه در اتاق فکری مباحث و چالش‌های طرح بررسی شده و ۸ هزار پزشک در تأمین اجتماعی فعالیت می کنند که حدود نیمی از آنها پزشک عمومی هستند که قابلیت فعالیت در پزشک خانواده را دارند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون پس از ارائه گزارش وزیر بهداشت و معاونان ایشان و همچنین مسئولان مربوطه تأکید کردند که در هر منطقه‌ای باید یک مرکز سلامت وجود داشته باشد همچنین مراکز موجود باید ارتقاء یابد و ساختار فعلی از محل یک درصد ارزش افزوده تکمیل و تجهیز شود.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم افزود: نمایندگان همچنین بیان کردند که در کلینیک‌های تخصصی باید بازنگری و مکانیزم پرداخت اصلاح شود و وزیر بهداشت اجرای طرح را به طور مداوم پیگیری کند.

شیخی ادامه داد: اعضای کمیسیون همچنین بر ضرورت ایجاد هماهنگی‌های لازم بین بخشی، آمادگی در سطح ۲، مشخص شدن محل استقرار گروه‌های پزشکی خانواده، آمادگی کامل در مراکز جامعه سلامت، تأمین نیروی انسانی متخصص، آموزش همگانی و آموزش اصحاب رسانه و خبرنگاران، استفاده از ظرفیت صدا و سیما، فعال‌سازی نظام پیشنهادات و شکایات، تشکیل شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهور و تفویض اختیارات به معاون اول، تشکیل ستاد کشوری و استانی، هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر، استفاده از تجارب کشورهای دیگر برای اجرای طرح، حمایت تمام قد کمیسیون بهداشت از اجرای طرح، تأمین اعتبار پایدار به عنوان مهمترین نیاز، توجه جدی تأمین اجتماعی به طرح به عنوان پاشنه آشیل موفقیت یا عدم موفقیت، تامین کامل زیرساخت ها، تشکیل شورای عالی سلامت، توجه به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب در اجرای طرح، هماهنگی تمامی دستگاه‌ها، نشان‌دار کردن منابع مالی طرح و جلوگیری از هزینه کردن منابع در جای دیگر تأکید کردند.

مجلس به هیچ وجه انحرافات از پرداخت یک درصد ارزش افزوده را نمی‌پذیرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد: در نشست امروز تاکید شد که کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس مجلس به صورت جدی موضوع پرداخت سهم یک درصد ارزش افزوده را پیگیری خواهند کرد و به هیچ وجه انحرافات از پرداخت به موقع را نمی‌پذیرند و کمیسیون بهداشت تمام ایستاده تا همه اجزای نظام سلامت برای اجرای طرح به خط شوند همچنین مجلس برای آی. تی بودجه تعیین کرده و کمیته‌ای نیز در این راستا در کمیسیون بهداشت تشکیل شده و در این رابطه باید مسائل به درستی پیش برود و ارائه دهندگان خدمات باید برای اجرای طرح راضی شوند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم تصریح کرد: خاتمی که ریاست جلسه را برعهده داشت انتقاد کرد که باید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست امروز حاضر و تمام قد از طرح حمایت می‌کرد اما متأسفانه حضور نیافته است و عدم حضور ایشان نافی مسئولیت ایشان نیست.

انتهای پیام

کد خبر 8087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =