کد خبر 8108
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

مرحباء در نطق میان دستور:

بهبود وضعیت بانک ها بدون اصلاحات ساختاری امکان پذیر نیست

بهبود وضعیت بانک ها بدون اصلاحات ساختاری امکان پذیر نیست

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: بهبود وضعیت بانک ها و موسسات مالی بدون اصلاحات ساختاری بر نظام بانکی کشور و تغییر دیدگاه ها امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، غلامرضا مرحباء نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: فقر، این کریه ترین دستاورد بشر حاصل ضعف در برنامه ریزی، عدم استفاده بهینه از منابع، توزیع نابرابر منابع مادی، ناتوانی در تولید ثروت، ضعف در آموزش و البته اقدامات دشمنان است.

وی اظهار کرد: متداول ترین تعریف موجود از فقر، بر ارتباط آن با مسائل اقتصادی تمرکز دارد؛ یعنی سیاست های غلط اقتصادی بی شک منجر به فقر می شوند و به همین دلیل امروزه به اعتقاد کارشناسان حل مشکلات حاصل شده از تصمیمات اقتصادی اولویت اول کشور است.

نماینده مردم آستارا در مجلس ادامه داد: در کشورمان نظام بانکی و صنعت بانکداری به عنوان مهمترین و شاید تنها رکن تامین مالی در سطح خرد و کلان و ارائه کننده انحصاری خدمات مالی به مردم از مهمترین عرصه هایی است که باید به دور از هر گونه هیجان و صرفا با دید کارشناسی و علم حاکم بر این صنعت جهانی البته در چارچوب نظام فقهی و شرعی اسلامی به آن نگریسته شود اما این صنعت در کشورمان دستخوش مشکلات و چالش های فراوانی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بهبود وضعیت بانک ها و موسسات مالی بدون اصلاحات ساختاری بر نظام بانکی کشور و تغییر دیدگاه ها امکان پذیر نیست؛ افزایش دستوری نرخ سودهای پرداختی به عنوان یکی از عوامل اصلی زیان انباشته بانک ها ارزیابی می شود؛ هر چند با افزایش سرمایه ناشی از محل تجدید دارایی بسیاری از بانک ها از مشکلات مقطعی نجات یافتند اما همچنان زیان انباشته قسمت عمده ای از سرمایه آنان را درگیر کرده است.

مرحباء گفت: ناترازی نقدینگی بانک ها به موجب پرداخت تسهیلات تکلیفی مشکل دیگری است؛ مطالبات غیرجاری و تسهیلات اعطایی ناخالص بانک های بزرگ هم نشان از رشد مطالبات غیر جاری دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم ایفای تعهدات ارزی توسط بانک مرکزی و نوسات شدید ارزی، مطالبات از دولت، هزینه های مالیاتی، انجماد دارایی و البته ترکیب و مشکلات منابع انسانی از مشکلات قابل احصاء هستند اما راهکار چیست؟.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اجرای AQR  و تعیین میزان ناترازی نظام بانکی و تعیین روش مناسب برای جذب زیان و رفع ناترازی، تقویت نظارت بانک مرکزی با عنایت بر تفکیک بانک های سالم در معرض ریسک و ناسالم، بررسی و پیشنهاد تمامی قوانین و مقررات بانک ها از طریق شورای عالی پول و اعتبار، تقویت نظارت شرعی و ایجاد ساختارها و سازمان های مناسب برای آن، طراحی و تقویت نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی مناسب با قواعد بانکداری اسلامی و تخصصی شدن بانک ها و تنظیم مقررات بانکی متناسب با آن از این راه ها است.

وی ادامه داد: البته توجه به نیروی انسانی مظلوم و به شدت آسیب دیده فعال در این صنعت از مهمترین مسائلی است که می توان به اشاره کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شهرستان آستارا با دارا بودن سه شیوه حمل نقل دریایی، ریلی و زمینی در مهمترین بخش کریدور شمال-جنوب در کنار فرصت های بسیار، از محرومیت انباشته شده تاریخی و بیکاری رنج می برد؛ البته به لطف خدا و با پیگیری های شبانه روزی و خدمات دولت خدمتگذار اقدامات مناسب انجام شده است.

مرحباء گفت: با تامین اعتبارات لازم مرکز فرهنگی، ورزشگاه وحدت، استخر، گازکشی به روستاهای گردنه حیران و آستارا، آسفالت و بهسازی معابر تعدادی از روستاهای اصلی و پرجمعیت، رفع تنش آبی، بهسازی شبکه توزیع برق، پیشرفت در احداث شبکه فاضلاب، تکمیل لایروبی بندر و راه اندازی منطقه ویژه در دست اقدام یا تامین اعتبار شده است اما راه بسیاری تا حصول نتیجه باقی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بارانداز راه آهن که به صورت BOT به طرف خارجی واگذار شده هنوز تکمیل شده و شاهد تعلل بسیاری هستیم؛ از دستگاه دیپلماسی و وزارتخانه های اقتصاد و راه درخواست می شود این مشکل بجا مانده که در شان کشور نیست را حل کنند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تکمیل راه آهن رشت-آستارا مهمترین پروژه ای است که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده بود اما امروزه خوشخبتانه مورد توجه قرار گرفته است؛ به نحوی که رهبر فرزانه انقلاب به این مهم عنایت ویژه داشتند لذا امیدوارم دولت اجرای این خط مواصلاتی و حیاتی که با سرعت کمی آغاز شده را سرعت بخشد.

وی ادامه داد: هنوز بسیاری از جاده های روستایی در حالت تخریب کامل قرار دارند و بیش از ۲۰ سال مرمت نشده اند؛ پروژه فاضلاب نیازمند اعتبارات بیشتری است. همچنین از فرصت سرمایه گذاری برای کسب و کارهای جدید و ایجاد اشتغال استفاده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین تعدادی از مصوبات سفر نظارتی کمیسیون اقتصادی که نقش حیاتی برای شهرستان دارند هنوز اجرایی نشده است؛ لذا درخواست می شود دستگاه های ذیربط گزارش عملکرد و میزان پیشرفت پروژه های مصوب سفر را به کمیسیون ارائه کنند.

انتهای پیام

کد خبر 8108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =