کد خبر 8250
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

نشست اعضای کمیسیون فرهنگی با فعالان مردمی برگزاری اربعین؛

مجلس مطالبات موکب داران را پیگیری می کند/ مکاتبه کمیسیون فرهنگی با رئیس جمهور درباره برگزاری بهتر مراسم اربعین

مجلس مطالبات موکب داران را پیگیری می کند/ مکاتبه کمیسیون فرهنگی با رئیس جمهور درباره برگزاری بهتر مراسم اربعین

نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با فعالان مردمی برگزاری مراسم اربعین به منظور بررسی و احصاء موانع و مشکلات موکب داران و برگزاری بهتر این مراسم معنوی برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، صبح امروز (دوشنبه ۳۱ مردادماه) نشست رئیس و برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله مرتضی آقاتهرانی، احمد راستینه هفشجانی، حسین جلالی، زهره سادات لاجوردی و محمدرضا دشتی اردکانی با فعالان مردمی برگزاری مراسم اربعین  به منظور بررسی و احصاء موانع و مشکلات موکب داران و برگزاری بهتر این مراسم معنوی برگزار شد.

مرتضی آقاتهرانی در این نشست با بیان اینکه افرادی که شوارع الهی را بزرگ می دارند، از تقوای دل آنهاست، گفت: برگزاری مراسم اربعین به لطف الهی از چند سال گذشته آغاز شده و در آن جمعیت زیادی برای زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) به سوی کربلا حرکت می کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: امیدواریم امسال در طی این سفر مشکلی برای زائران ایجاد نشود و قبل از برگزاری این مراسم مشکلات قابل پیش بینی به خوبی حل شود، بنابراین لازم است دولت به سرعت به این موضوع ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس به این موضوع ورود کردیم تا ببینیم دولت چه میزان آمادگی برای برگزاری این مراسم دارد، اما گزارش ها نشان می دهد تعدادی از وعده ها در این حوزه هنوز تحقق نیافته است که امیدواریم برای شب عملیات گذاشته نشود، چرا که در آن زمان با هجوم جمعیت در مرز، آن هم در شرایط گرمای هوا و بیماری های خطرناکی همچون کرونا و وبا مواجه می شویم.

آقاتهرانی یادآور شد: ما از دو هفته قبل با این نگاه که مجلس باید رابط بین دولت و مردم و ناظر بر روند برنامه ریزی ها برای برگزاری این مراسم مهم باشد، اسامی افرادی که به صورت مردمی به این حوزه ورود پیدا کرده و وظیفه خود می دانند و منتظر کسی نمی مانند و به موقع عمل می کنند، را دریافت کردیم تا با آنها نشست داشته باشیم و چنانچه نیاز باشد برای رفع مشکلاتشان به آنها کمک کنیم، بنابراین این نشست بدین منظور برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دولت انقلابی به طور قطع به گونه ای برنامه ریزی می کند که این مراسم بدون هیچ مشکلی برگزار شود، اظهار کرد: ما مکاتبه ای در این زمینه با رئیس جمهور داشتیم تا گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه دریافت کنیم، همچنین بعد از این به عنوان سخنگوی گروه های مردمی فعال در این حوزه مطالبات موکب داران را پیگیری خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم اربعین نیازمند ایجاد تشکیلاتی توانمند در حد یک وزارتخانه است، تاکید کرد: ما تخصیص بودجه خاص برای برگزاری مراسم اربعین و وعده هایی که مسئولان مربوطه در این رابطه داده اند را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این کمیسیون صددرصد در خدمت فعالان مردمی این حوزه خواهد بود و اگر نیاز به ایجاد فراکسیون اربعین در مجلس می بینند، قطعا آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین بعد از برگزاری مراسم اربعین نیز نشستی با فعالان مردمی برگزاری این مراسم در مجلس خواهیم داشت تا گزارشی از نحوه برگزاری آن ارائه دهند.

مطالبات فعالان مردمی برگزاری مراسم اربعین

در این نشست تعدادی از نمایندگان گروه های مردمی فعال در حوزه برگزاری مراسم اربعین به بیان مطالبات و مشکلاتی که در این حوزه با آنها روبرو هستند، پرداختند.

رضا مهکام مدیر موسسه یاوران سلامت روان که در آن طلاب روانشناس فعالیت دارند، گفت: ما طلاب متخصص حوزه روانشناسی را جهت استقرار در موکب ها اعزام می کنیم، کما اینکه در سال ۹۷ تعداد ۴۲۰۰ مشاوره و در سال ۹۸ تعداد ۷۳۰۰ مشاوره داشتند. امسال نیز در پی فراخوانی که صادر کردیم ۴۰۰ نفر از طلاب و دانشگاهیان حوزه روانشناسی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند که از بین آنها ۱۲۰ نفر را اعزام خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مشاوران به رفع مشکلات زائران در حوزه های مختلف می پردازند، بر ضرورت توجه به ارتقای سطح فرهنگی این مراسم تاکید کرد.

اما عقیل منصوری نماینده ستاد مردمی راهنمای زائر اربعین با اشاره به اینکه این ستاد دارای ۵ هزار نیرو بوده و حتی از کشمیر، پاکستان، هند، ترکیه و روسیه نیز عضو دارد، چرا که فعالیت های آن در سطح بین المللی صورت می گیرد، تصریح کرد: ما نقشه زیارت عراق را به ۶ زبان ترجمه کردیم، همچنین نرم افزاری ایجاد کردیم که زائران می توانند ضمن ثبت اسامی گمشدگان، از طریق آن تماس رایگان بین المللی نیز داشته باشند. همچنین از طریق USSD به ارائه خدمات دیگری همچون ارسال پیامک رایگان برای زائران می پردازیم، ضمن اینکه تابلوهای راهنمای معابر و مسیرها را در ۴ زبان چاپ کرده و در مسیر زائران اربعین قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از نیروهای این ستاد در ۷ ایستگاه در نجف، ۸ ایستگاه در طریق، ۲۰ ایستگاه در کربلا و یک ایستگاه در کاظمین، مستقر خواهند شد.

رحیم آبفروش خادم جامع ایمانی مشعل از مجلس خواست تا بر عملکرد دولت برای برگزاری مراسم اربعین نظارت مستمر داشته باشد، ضمن اینکه از عملکرد بازسازی عتبات به عنوان بزرگترین مانع عملکرد مواکب یاد کرد که نظارت مجلس را می طلبد و افزود: وزارتخانه های کشور، راه و بهداشت ناظر برگزاری مراسم اربعین هستند، اما نیاز است مجلس در این زمینه با آنها گفت و گو داشته باشد. از سوی دیگر همزمانی بازگشایی مدارس از جمله موضوعاتی است که روند تردد زائران اربعین را با مشکل مواجه می کند.

وی در ادامه ضمن درخواست از مجلس انقلابی برای ایجاد فراکسیون اربعین از ورود دولتی ها تحت عنوان خیریه ها در قالب فعالیت های مردمی به حوزه مراسم اربعین انتقاد کرد، همچنین یادآور شد: مسئولان باید تبعات اطلاع رسانی هایی که در این زمینه کنند را بپذیرند، کما اینکه اعلام کردند زائران می توانند با گذرنامه دارای اعتبار یک ماهه وارد عراق شوند و این امر به ایجاد تجمع در مرز مهران منجر شد. از سوی دیگر سامانه پلیس (epolice.ir) برای تمدید گذرنامه ها ایجاد شده که ثبت نام در آن به سختی صورت می گیرد.

آبفروش در پایان خواستار تعیین سخنگوی مشخص برای مراسم اربعین از سوی دولت شد تا آخرین اخبار در این حوزه را به درستی اطلاع رسانی کند. همچنین خواستار رفع مشکل زائران افغانی و پاکستانی برای شرکت در این مراسم شد.

در ادامه رحمانی از قرارگاه تحول و توانمندسازی محلات که به تشکیل اردوی تشکیلاتی کاروان رهسپاران عصر ظهور برای ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در سراسر کشور با همکاری ستاد اجرایی، هلال احمر، کمیته امداد و بهزیستی برای اعزام جوانان به مراسم اربعین می پردازد، از عدم مدیریت واحد زیر نظر دولت برای برگزاری این مراسم انتقاد کرد. همچنین با اشاره به مشکلات زائران اتباع خارجی شیعه برای شرکت در این مراسم گفت: براساس اعلام دولت عراق این زائران باید حتما از مرز شلمچه وارد این کشور شوند که این امر مسیر آنها را طولانی کرده است.

منیره سیدی از ستاد خواهران بنیان خاتم الحسین (ع) از دیگر موکب داران حاضر در این نشست بود که از عدم توجه به حضور بانوان زائر و تامین زیرساخت های لازم در این زمینه انتقاد کرد. همچنین به این نکته اشاره کرد که با توجه به اینکه مراسم امسال در تابستان برگزار می شود، باید مواکبی خاص برای خواهران و کودکان در نظر گرفته شود.

وی در ادامه خواستار کاهش هزینه سفر برای زائران شد که به صورت خانوادگی در این مراسم شرکت می کنند، همچنین تاکید کرد که مجموعه های فعال در حوزه اربعین مانع از برنامه ریزی جامع برای تربیت خادمان خاص مراسم اربعین شده اند که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

در ادامه مقداد لک از مجموعه مردمی مواکب استان لرستان که در زمینه اسکان زائران در مدارس عراق فعالیت دارند، گفت: کما اینکه ۶ موکب در نجف و ۱۶ موکب در کربلا راه اندازی می کنند، از تداوم مشکلات سخت افزاری برای برگزاری مراسم اربعین انتقاد کرد. همچنین بخشنامه های متعدد ستاد عتبات عالیات درخصوص مدت حضور خادمان در عراق، نحوه جمع آوری نذورات و فعالیت های مواکب و مشکلاتی که در مسیر تمدید گذرنامه ها وجود دارد، را از جمله موانع موجود در مسیر  فعالیت های مردمی برگزاری این مراسم دانست.

داوود میرنژاد از مجمع مواکب استان هرمزگان و خادم جامعه فعالان مردمی اربعین کشور نیز از جدی گرفتنه نشدن چالش های فرهنگی موجود در این حوزه انتقاد داشت و معتقد بود رفع آن نیز در گرو تداوم فعالیت های مردمی در این حوزه است که قطعاً خروجی بهتری خواهد داشت.

وی همچنین خواستار به رسمیت شناختن جامعه فعالان مردمی اربعین شد.

اما نماینده دبیرخانه اربعین حسینیه دانشگاه فرهنگیان نیز خواستار توجه ویژه به پشتیبانی خواهران و جوانان برای اعزام به مراسم اربعین شد و افزود: دانشگاه فرهنگیان یکصد هزار دانشجو معلم دارد که از بین آنها ۲۰ هزار نفر به عنوان مروج فرهنگ حسینی به این مراسم اعزام می شوند و به عنوان خادم و شبکه رسانه راویان اربعین در موکب ها فعالیت می کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل نوسان مالی برای اعزام این نیروها گفت: ما در مدارس کربلا موکب خواهیم داشت و از طریق هماهنگی با ستاد عتبات عالیات ۴ موکب مرزی در ایلام، کرمانشاه و خوزستان راه اندازی خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد خبر 8250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =