کد خبر 8550
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹

قالیباف در کنگره ملی سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری:

حمایت از معیشت مردم این مناطق و نیز، توسعه کشور و تحول ملی باید جزو اولویت های اصلی کشور باشد

حمایت از معیشت مردم این مناطق و نیز، توسعه کشور و تحول ملی باید جزو اولویت های اصلی کشور باشد

رئیس مجلس در کنگره ملی سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری با بیان اینکه ساماندهی مسایل مرتبط با دریا و کسب‌وکار و تجارت آن، مبتنی بر ضوابط و مقررات، برای کمک به معیشت مردم و توسعه کشور و کمک به اقتصاد ملی از جمله دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است تاکید کرد: بخش قابل توجهی از اقتصاد ‌و معیشت مردم سواحل خلیج فارس و دریای عمان به دریا مرتبط است و بنابرایی برای حمایت از معیشت مردم این مناطق و نیز، توسعه کشور و تحول ملی و محلی توجه به دریا و مسایل مرتبط با آن باید جزو اولویت های اصلی کشور باشد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور نظارت ستادی از استان بوشهر به این منطقه سفر کرده بود امشب (پنجشنبه ۱۰ شهریورماه) در مراسم کنگره ملی سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری در محل خانه موزه این شهید مبارز با استعمار حضور یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز این مراسم با بیان اینکه خداوند بزرگ را شاکرم که در این ماه و در این شب جمعه، در این مکان عزیز، بزرگ و تاریخ‌دار و به یاد و نام شهدا آنهم در جمع مردم شهیدپرور، ولایتمدار و استکبارستیز استان بوشهر و خانواده شهدا و ایثارگران و آزادگانی که همه زندگی مادی و معنوی خود را مدیون یکایک آنها هستیم حضور دارم گفت: نکات بسیار مهمی از تحلیل شرایط محیطی و بین‌المللی دوران مبارزه رئیسعلی دلواری را نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مطرح کردند. از این مطالب یک نتیجه می‌توانیم بگیریم و آن اینکه، شهید رئیسعلی دلواری وقتی تصمیم به مبارزه مبتنی بر مکتب قرآن و اهل بیت (ع) گرفت و برای دفاع از این مرز و بوم و مبارزه با ظلم و فساد، دست به تفنگ برد، براساس هر شرایط مادی که حساب کنیم، هرگز نتیجه آن این نبود که پیروزی منتظر او باشد. اما چون شهید رئیسعلی دلواری مبتنی بر فرهنگ عاشورا، باورهای مکتب امام حسین (ع) و باور به سنت‌های الهی پا به میدان گذاشت شامل لطف و پشتیبانی خداوند شد و این درسی است که در این شب عزیز باید از زندگی و مبارزه شهید رئیسعلی دلواری بگیریم.

قالیباف ضمن گرامیداشت یاد شهدای بوشهر که برای دفاع از کشور جان خود را فدا کردند، با اشاره به سخنان استاندار درخصوص اقدامات لنج‌داران در دوران جنگ، اظهار داشت: بنده شاهد حضور مردم بوشهر در دوران محاصره آبادان بودم و دیدم که با چه زحمتی مهمات را از مسیر بهمن‌شیر به منطقه آبادان رساندند.

وی اضافه کرد: در همان دوران دفاع مقدس هم دو تفکر وجود داشت؛ از جمله تفکر بنی صدر به‌عنوان فرمانده وقت کل قوا که معتقد بود ما در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح نمی‌توانیم بجنگیم و به آن حمله کنیم و نمی‌توانیم آن را از کشورمان بیرون کنیم، اما در کمتر از دو ماه پس از عزل بنی‌صدر و برگشت فرماندهی کل قوا به دست حضرت امام (ره) شاهد شکست حصر آبادان بودیم و چند ماه بعد از آن فتح طریق القدس، فتح المبین و آزادسازی خرمشهر و تحقق حرف و کلام امام خمینی (ره) که فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذارد شدیم.

امروز مهمتر از جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و شناختی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش زمینه ورود استعمار به هر سرزمینی بی‌شک استبداد و وابستگی آن سرزمین است و اینها همه درس‌های بزرگی برای همه ما است گفت: اگر امروز مقام معظم رهبری تأکید بر جهاد تبیین دارند، به خاطر این است که امروز مهمتر از جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و شناختی است و رژیم صهیونیستی کودک کش و رژیم ظالم آمریکا روایت‌های غلط و غیرواقعی را براساس عملیات‌های رسانه‌ای و تحلیل‌های اثرگذار تولید و منتشر می‌کنند تا بر روح، روان و ذهن جوامع در کشورهای اسلامی و آنهایی که در مقابل هژمونی آمریکا ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند، تأثیر بگذارند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: امروز مبارزه ما از جنس مبارزه سخت نظامی در مقابل دشمن نیست. دشمن از این جبهه به طور قطع ناامید شده است، البته این بدان معنا نیست که ما از فرصت دفاعی و بازدارندگی در برابر شرارت و خطای دشمن استفاده نکنیم اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که دشمن از این روش ناامید شده است، ولی در حوزه جنگ شناختی و جنگ اقتصادی برای شکاف بین جامعه و بین امام و امت، تلاش خواهند کرد.

امروزه به فرهنگ شهادت بیشتر نیازمندیم تا خود شهادت

قالیباف با اشاره به بخشی از سخنان شهید سلیمانی مبنی بر اینکه هر کسی می‌خواهد به شهادت برسد، باید ابتدا شهید شود، گفت: امروزه به فرهنگ شهادت بیشتر نیازمندیم تا خود شهادت، در واقع فرهنگ مقاومت، گذشت، برادری، ایثار، زیست مؤمنانه، عقب نشینی نکردن در تهمت‌ها در جنگ و شیطنت‌های دشمن است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در حوزه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری و در میدان‌های مینی که دشمن ایجاد کرده و حوزه‌هایی که تضاد منافع وجود دارد باید ثبات قدم داشت تا بتوانیم از این میدان‌ها عبور کنیم گفت: در این صورت می‌توانیم منافع مردم را تأمین کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تأکید بر اینکه امروز دولت سیزدهم و مجلس یازدهم و همه دولتمردان و نمایندگان باید در مسیر یاد شده برای خدمت به مردم با فرهنگ گذشت و مؤدت دوران دفاع مقدس، تلاش کنند، تصریح کرد: در واقع براساس مدیریت جهادی باید ثمرات این امر را در زندگی مردم در دو بُعد مادی و معنوی مشاهده کنیم تا گره از کارشان باز شود.

قالیباف با تأکید بر اینکه با بهره‌گیری از چنین فرهنگی می‌توان در جنگ شناختی و اقتصادی پیروز شد، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند خدای دفاع مقدس، خدای جنگ اقتصادی هم هست، پس می‌توانیم با این تفکر در جنگ اقتصادی هم موفق شویم و اینکه آنطور که باید نتوانستیم در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها موفق شویم به این دلیل بوده است که باورمان به سنت‌های الهی در جنگ اقتصادی ضعیف شده است؛ فرهنگ شهادت گره گشا است، لذا باید اینطور حرکت کنیم و خدا هم برای بندگانی که زیست مؤمنانه دارند و در سختی‌ها ایستادگی کرده‌اند، وعده پیروزی داده است.

وی با اشاره به آیات سوره احزاب گفت: براساس کلام وحی در این سوره فشار تا جایی است که نفس‌ها به گلو می‌رسد تا صف مومنین از صف کفار جدا شود و آن وقت پیروزی‌های بزرگ نصیب می‌شود، بنابراین چنین موضوعی مبنای انقلاب، توسعه اقتصادی و پیشرفت و تحول در حوزه اقتصادی است.

قالیباف در این راستا تصریح کرد: مجلس شهید، ذکر شهید و نام شهید این است که درک درستی از فرهنگ شهادت و جهاد برای مدیریت کشور، حکمرانی نو، مدیریت خلاقانه، حکیمانه، شجاعانه و مومنانه برای تصمیم‌گیری‌ها ایجاد شود و بدانیم که ناامیدی در این مسیر گناهی نابخشودنی است، زیرا فرهنگ ناامیدی، شیطانی است و نسبتی با فرهنگ اهل بیت و قرآن ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سخنانش با اشاره به سرکشی صورت گرفته از بخش‌هایی از استان بوشهر ادامه داد: در دیدارهایی که با مسئولان و مردم داشتم، نکاتی برجسته و روشن بود؛ با همه وجودم این باور را دارم که بخش قابل توجهی از اقتصاد مردم سواحل خلیج فارس اعم از سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان که در بیش از ۲ هزار کیلومتر ساحل هستند، منبع اصلی آن دریا و آب است؛ در واقع اقتصاد برای معیشت، توسعه و تحول ملی و محلی به این حوزه باز می‌گردد و باید در اولویت اول باشد.

وی با اشاره به سه دهه فعالیت و مسئولیت‌های مختلف در سطوح گوناگون گفت: در جلسات متعدد خصوصاً در نشست‌هایی که با رئیس جمهور در رابطه با موضوع مسائل اقتصادی ساحل نشینان داشتم صحبت‌هایی مطرح شده است و ایشان نیز باور دارند که برای این موضوع باید چاره اندیشی شود.

ساماندهی بحث دریا و کسب‌وکار و تجارت، مبتنی بر ضوابط و مقررات برای معیشت و زندگی مردم

قالیباف ادامه داد: با توجه به سوابقم خصوصاً مسئولیت در نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا، شناخت دقیق نسبت به موارد یاد شده داشته و الان نیز این شناخت به روز است، لذا ان شاءالله در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم دغدغه ساماندهی بحث دریا و کسب‌وکار و تجارت، مبتنی بر ضوابط و مقررات برای معیشت و زندگی مردم و توسعه و کمک به اقتصاد ملی پیگیری می‌شود و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد تصمیم‌گیری درخصوص آن و حل و فصل مردم در این زمینه باشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه حوزه شیلات و صید نیز بخش مهم از این اقتصاد است، گفت: اقتصاد آبزیان در خشکی، شیلات در دریا و روش‌های سنتی و صنعتی، موضوعاتی است که باید ساماندهی شود. در واقع باید با نگاهی نو به فرصت‌های عظیم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل زیرساختی استان بوشهر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا این سرزمین ظرفیت‌های بزرگی دارد، بیان کرد: حوزه مسائل حمل‌ونقلی با تکیه بر حمل و نقل ریلی و دریایی باید مورد توجه قرار بگیرد، همچنین باید یادآور شد اگر زیرساخت‌ها به‌عنوان دغدغه اساسی و پیشران استان مورد توجه قرار بگیرد، موضوعاتی مثل توسعه صنعت، محیط زیست، گردشگری، کشاورزی و خصوصاً مسئله آب حل خواهد شد.

قالیباف خاطرنشان کرد: از نظر زمانی در مقطع حساسی هستیم، در واقع شاهد تنظیم برنامه پنج‌ساله هفتم هستیم و از این رو تلاش می‌کنیم این برنامه از سوی دولت و تصویب آن از سوی مجلس به این مسائل رسیدگی شود تا شاهد رفع دغدغه‌های مردم مانند اشتغال باشیم.

 آیت الله صفائی بوشهری: همه ایران رئیسعلی دلواری هستند

همچنین در این مراسم آیت الله صفائی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر به تشریح موقعیت تاریخی مبارزات رئیسعلی دلواری پرداخت و گفت: پایتخت مبارزات ضد استعماری، بوشهر و دلوار است و مردم این منطقه در دورانی که بریتانیا بر دریاهای مهم دنیا حکمرانی می‌کرد در برابر استعمار انگلستان ایستادند در شرایطی که حکومت مرکزی ایران تحت فشار لندن بود و از آن زمان تا به امروز که همه ایران رئیسعلی دلواری هستند مردم این منطقه همیشه آماده دفاع از این آب و خاک بوده‌اند.

غلامحسین کرمی: وضعیت تجارت و صیادی مردم در این منطقه درگیر مشکلات بسیار است

غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: مردم اینجا استعمار را به خاک مذلت کشاندند. اینجا سرزمین شهید رئیسعلی دلواری، شهید خلیلی، زایر خضرخان اهرمی و نادر مهدوی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این خطه مردم بدون تکیه به حکومت مرکزی و با اتکا به نیروی خودی و به پشتوانه فتوای علمای جنوب استعمار را شکست دادند.

وی با اشاره به مشکلات مردم این منطقه گفت: اقتصاد مردم این منطقه دریامحور است. وضعیت تجارت و صیادی مردم در این منطقه درگیر مشکلات بسیار است. این منطقه در زیرساخت‌های تجاری و صیادی، در بهداشت و کشاورزی مشکل دارد، محصولات نخلستان‌ها و گوجه فرنگی کشاورزان روی دستشان مانده است، سفره مردم این منطقه خالی است و مردم نیازمند رسیدگی هستند.

احمد محمدی زاده: مردم به صادق الوعد بودن دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باور دارند

احمد محمدی زاده، استاندار بوشهر هم در این مراسم با بیان اینکه از ۲۴۰ سال گذشته مردم این منطقه در ۳ دوره مبارزه با استعمار پرتغال در جزیره خارک، مردم دلوار و رئیسعلی دلواری در مبارزه با استعمار انگلیس و شهید مهدوی در دوران دفاع مقدس و در مبارزه با آمریکا همواره متجاوزان را شکست داده‌اند گفت مردم به صادق الوعد بودن دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باور دارند ما هم باید برای رفاه و بهترشدن سفره مردم تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 8550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =