کد خبر 8569
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

رئیسی:

سواحل مکران در واقع گنجی پنهان است که به تازگی مورد توجه واقع شده است

سواحل مکران در واقع گنجی پنهان است که به تازگی مورد توجه واقع شده است

نماینده مردم میناب در مجلس تمرکز جمعیت در سواحل مکران را از ضروریات توسعه این سواحل دانست و گفت: نباید همه ظرفیت‌های اقتصادی را در سواحل خلیج فارس متمرکز کنیم بلکه باید بخشی از آن به سواحل مکران بایید تا قدرت مانور بیشتری در حوزه پدافند غیرعامل داشته باشیم.

به گزارش نمایندگان ما، حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، گفت: سواحل مکران که جاسک در مرکزیت آن قرار گرفته در واقع گنجی پنهان است که به تازگی مورد توجه واقع شده است.

نماینده مردم میناب و رودان و جاسک و سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه سواحل مکران را دروازه ای رو به اقیانوس و راهی برای برای اتصال کشور به آب های آزاد توصیف کرد و افزود: سواحل مکران، منطقه ای بکر محسوب می شود که فرصت های خوبی در حوزه صنایع دریامحور و تجارت و بازرگانی با کشورهای همسایه داشته که توجه به آن باید همواره جزء سیاست های ما باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سواحل مکران به لحاظ پدافند غیرعامل نیز حائز اهمیت است که بر این اساس نباید همه ظرفیت های اقتصادی را در سواحل خلیج فارس متمرکز کنیم بلکه باید بخشی از توان اقتصادی خود را در این منطقه ایجاد کنیم تا قدرت مانور داشته باشیم.

رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد تمرکز جمعیتی در منطقه، عنوان کرد: سواحل مکران به لحاظ اقلیم در منطقه ای کم بارش واقع شده که با توجه به چالش کمی آبی موجود در منطقه و کشور، توسعه شیرین سازی آب می تواند، این سواحل را به یکی از باثبات ترین مناطق در جهت توسعه و تمرکز جمعیت تبدیل کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان همچنین با اشاره به امکان توسعه صنایع نفتی و پالایشگاهی، صنعت فولاد و صنعت گردشگری دریایی، اظهار داشت: نکته قابل اهمیت این است که باید در کنار توسعه هر نوع صنعتی در منطقه، نقش و نفع مردم و بومیان آن نیز دیده شود چنانچه شاهد هستیم صنایع نفتی و گازی بزرگی در عسلویه ایجاد شد اما به دلیل عدم لحاظ منافع مردم محلی، سطح رضایتمندی میان آنها بسیار پایین است.

وی تأکید کرد: علیرغم اینکه در توسعه صنایع بزرگ مقیاس، کارکردهای ملی و فراملی مطرح است اما باید به پیوست توانمندسازی جامعه محلی در کنار سند توسعه سواحل مکران نیز پرداخته شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان راه اندازی دانشگاه ها و ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با برنامه توسعه صنایع جهت تأمین نیروی مهارتی  در زمان استقرار صنایع را از دیگر ملزومات توسعه سواحل مکران دانست و خاطرنشان کرد: این مهم باعث می شود بعد از بهره برداری از پروژه ها، نیروی فنی و متخصص از مردم منطقه و بومیان تأمین شده و انگیزه ای در میان آنها ایجاد شود تا به استقرار صنایع بزرگ کمک کنند.

انتهای پیام

کد خبر 8569

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =