کد خبر 2905
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲

رضایی کوچی:

باید از سرمایه‌های عظیم دریایی کشورمان بیشتر بهره ببریم

باید از سرمایه‌های عظیم دریایی کشورمان بیشتر بهره ببریم

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از اقتصاد دریامحور در برنامه‌های توسعه‌ای کشور گفت: شهرها را باید به سمت سواحل سوق داده و توسعه جمعیت را در کنار دریا پیگیری کنیم و همچنین از ظرفیت عبور کشتی‌های ترانزیتی از تنگه هرمز برای توسعه اقتصادی کشور بهره بگیریم.

به گزارش نمایندگان ما، اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت میدانی خود از استان هرمزگان از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند.

بر اساس این گزارش فرمانده منطقه یکم امامت بندرعباس دریادار رضا قربانی گزارشی از وضعیت منطقه نظامی یکم امامت نداجا بندرعباس و منطقه دوم ولایت جاسک، توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تجهیزات نظامی و نیروی انسانی متخصص و اشرافیت بر منطقه استراتژیک تنگه هرمز ارائه کرد.

در ادامه یکی از مسئولان نیروی دریایی منطقه امامت نداجا گزارشی از مشکلات زیرساختی، اماکن مسکونی پرسنل نیروی دریایی ارتش ارائه کرد از جمله این مشکلات می توان به وضعیت نابه سامان خیابان های عبوری، محوطه و فضای سبز، اماکن فرهنگی- ورزشی، ابنیه مسکونی، فاضلاب شهرک های مسکونی و اشکالات تاسیساتی و عمرانی اشاره کرد.

در ادامه رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن تشکر از اقدامات و تلاش های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت مرزهای آبی کشور، گفت: خوشبختانه امروز در زمینه تجهیزات نظامی به خودکفایی رسیدیم که این مایه افتخار است از طرفی با توجه به اینکه در آستانه بررسی لایحه بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه قرار داریم نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران از همه ظرفیت ها و امکانات خودشان در جهت تقویت این نیرو استفاده خواهند کرد تا در زمینه اعتبارات کمک شایانی به نیروی دریایی ارتش صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس به مسائل و مشکلات زیربنایی، مسکونی پرسنل نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و گفت: در مجلس قانون جهش تولید مسکن به تصویب رسیده و هم اکنون در حال اجرا است و بر اساس آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد. از این رو با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش به لحاظ وسعت زمین های بسیاری در اختیار دارد که فرصت بسیار خوبی را برای ساخت واحدهای مسکونی و تامین خانه های پرسنل نیروی دریایی ارتش وجود دارد. امروز پرسنل نیروی دریایی کیلومترها دور از خانه هایشان در حال انجام ماموریت برای تامین امنیت کشور هستند و متاسفانه خانواده هایشان در محیط مسکونی خود از حداقل ها نیز برخوردار نیستند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه جمع‌بندی با حضور مسئولان اجرایی موضوع تأمین واحدهای مسکونی پرسنل نیروی دریایی ارتش را تعیین تکلیف خواهیم کرد تا از ظرفیت‌ زمین‌های تحت تملک این مجموعه و زمین‌های جدیدی که به محدوده شهر الحاق می‌شود، واحدهای مسکونی مطلوب و با تسهیلات مناسب استفاده کنیم تا پرسنل نیروی دریایی ارتش که فاقد واحد مسکونی هستند از این امکان بهره‌مند شوند، بی‌تردید قانون جهش تولید مسکن بهترین راه برای خانه دار شدن افراد فاقد مسکن است.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت اقتصاد دریایی افزود: امروز کشورمان با وجود اینکه بیش از 2 هزار و 600 کیلومتر نوار ساحلی دارد از ظرفیت‌های اقتصادی دریا و ساحل بسیار محدود استفاده شده است به نحوی که امروز جزء محرومترین کشورها در زمینه استفاده از اقتصاد دریا هستیم. در دنیا تمامی شهرهایی که در کنار دریا قرار دارند به لحاظ اقتصادی بهترین و زیباترین شهرهای آن کشور محسوب می‌شوند اما شهرهای بندری ما به لحاظ اقتصادی بسیار فقیر بوده و در برخی از مناطق مردم به صورت کپرنشینی زندگی می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت اقتصادی دریا وجود ندارد.

رضایی کوچی با بیان اینکه اقتصاد دریامحور جزو برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور نیست، خاطر نشان کرد: بنا داریم با همکاری فراکسیون دریا از ظرفیت سواحل و دریا بیشتر استفاده کنیم. متأسفانه تنها بنادر را توسعه دادیم بدون آن که از ظرفیت تجارت دریایی بهره‌مند شویم و از طرفی شهرها را در کویر بنا کردیم در حالی که سواحل ظرفیت بسیار خوبی برای اسکان مردم است و هزاران هزار میلیارد تومان برای شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به شهرها هزینه می‌کنیم از این رو تأکید وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید این است که شهرها را به سمت سواحل سوق داده و توسعه جمعیت را در کنار دریا دنبال کند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به منطقه استراتژیک تنگه هرمز افزود: این منطقه به لحاظ اقتصادی و امنیتی بسیار پراهمیت بوده چرا که حجم زیادی از کشتی‌های ترانزیتی از این منطقه عبور می‌کند اما متأسفانه ما به لحاظ ارائه خدمات به این کشتی‌ها بسیار ضعیف عمل کردیم و جایگاه قابل قبولی نداریم. معمولاً شهرهای اطراف جاده‌های ترانزیتی پیشرفت قابل توجهی می‌کنند و ترانزیت کالا در اقتصاد شهرها بسیار مهم است حال با وجود اینکه کشتی های تجاری دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند ما هیچ خدماتی به آنها ارائه نکردیم تا در برابر آن ارزش افزوده ایجاد کنیم. بی‌تردید موفقیت در این حوزه نقطه عطفی در اقتصاد کشور خواهد بود بنابراین موضوع استفاده از ظرفیت دریا و سواحل را با جدیت بیشتری در کمیسیون عمران پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آمادگی برای تأمین مسکن مورد نیاز پرسنل نیروی دریایی ارتش با استفاده از ظرفیت اراضی نیروی دریایی و زمین‌های الحاق شده به محدوده شهری وجود دارد و از این رو تمام تلاشمان را برای خانه‌دار شدن این پرسنل غیور که امنیت کشورمان را تأمین می‌کنند به کار خواهیم گرفت.

بر اساس این گزارش اعضای کمیسیون عمران مجلس در ادامه نظارت میدانی خود از سایت آب شیرین‌کن یکصد هزار مکعبی بندرعباس به عنوان بزرگترین سایت آب شیرین‌کن کشور بازدید کردند.

این سایت در قالب یک پروژه با اعتبار بالغ بر12 هزار و 850 میلیارد ریال اجرا و به بهره‌برداری رسیده است که آب شرب مورد نیاز 40 شهر، 9 شهرک و 25 روستا با جمعیت بالغ بر یک میلیون نفر را تأمین می‌کند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 2905

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =