کد خبر 8640
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

نادری:

اتریش برای استقرار صلح و امنیت گام‌های قابل اعتنایی برداشته است

اتریش برای استقرار صلح و امنیت گام‌های قابل اعتنایی برداشته است

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش که در رأس هیأتی از اعضای این گروه به وین سفر کرده است با پیتر لاونسکی قائم مقام وزیر خارجه اتریش دیدار گفت‌وگو کرد و در این دیدار عنوان کرد: شرایط فعلی افغانستان دستاورد سیاست های غلط قدرت های بزرگ است.

به گزارش نمایندگان ما، احمد نادری رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در ابتدای این دیدار با قدردانی از میزبانی پارلمان اتریش، نقش و جایگاه دیپلماسی پارلمانی را در تسهیل و تسریع همکاری‌های دو کشور برای ارتقاء بیشتر مناسبات تهران-وین مهم خواند و بیان داشت: مجالس دو کشور و نیز نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد می توانند نقش تعیین کننده‌ای در تحکیم روابط دوستانه و تسریع همکاری های فیمابین ایفا کنند.

وی افزود: گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، علمی و فناوری، فرهنگی و اقتصادی به ویژه ارتباطات پارلمانی با اتریش مورد توجه و اهتمام مجلس شورای اسلامی است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در ادامه از تلاش‌های اتریش برای توسعه مراودات دوجانبه و همچنین در مقام میزبان نشست‌های دوره‌ای مذاکرات هسته‌ای تقدیر کرد و گفت: اتریش به عنوان کشوری با سیاست‌های بیطرفانه، از ظرفیت و امکانات چند وجهی برای استقرار صلح و امنیت برخوردار است و خوشبختانه در این مسیر گام‌های قابل اعتنایی برداشته است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر وجود نقشه راه روابط و نیز علاقمندی بخش‌های تجاری ایران و اتریش با محوریت شرکت‌های کوچک و متوسط برای گسترش همکاری های فیمابین تاکید کرد و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را فرصت مهمی برای توسعه مناسبات میان دو کشور دانست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی این دیدار شرایط افغانستان را یکی از نگرانی های مشترک جامعه بین المللی دانست و افزود: شرایط فعلی افغانستان دستاورد سیاست های غلط قدرت‌های بزرگ است که چشم طمع به این کشور داشتند و از سال ٢٠٠١ میلادی موجب کشته شدن و آوارگی بسیاری از مردم افغانستان شدند.  

وی افزود: بهترین راه حل برای خروج افغانستان از این بحران، خروج کشورهای فرامنطقه‌ای از منطقه و احترام به خواست و اراده ملت افغانستان جهت تعیین سرنوشت خود است.  

دیدار رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش با قائم مقام وزیر خارجه اتریش

پیتر لاونسکی قائم مقام وزیر خارجه اتریش نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در وین مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های زیادی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های فیمابین وجود دارد که می‌تواند پشتوانه محکمی در راستای تامین منافع دو ملت باشد.  

وی با اشاره به کاهش سطح مراودات اقتصادی اتریش و ایران بیان داشت: با توجه به علاقمندی تجار و بازرگانی اتریشی نسبت به توسعه همکاری های اقتصادی با تجار ایران، از تقویت و تحکیم تعاملات اقتصادی و تجاری بویژه در زمینه ماشین آلات، مدیریت آب و همچنین در حوزه پزشکی و درمانی استقبال و حمایت می‌کنند.  

قائم مقام وزیر خارجه اتریش ضمن تشریح مذاکرات وین، تصریح کرد: به عنوان میزبان مذاکرات ما معتقدیم که بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل و موثر آن از سوی تمام طرف‌ها به نفع همه است.  

وی افزود: اتریش تمام تلاش خود را برای حمایت از مذاکره کنندگان در راستای رسیدن به یک راه‌حل قابل‌قبول مشترک به‌کار خواهد گرفت.

پیتر لاونسکی در پایان این دیدار از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای خروج اتباع اتریشی در خروج از افغانستان تشکر کرد و گفت: از ورود حجم زیادی از اتباع افغانستان به ایران مطلع هستیم که جمهوری اسلامی ایران با مشکلات عدیده ای در این خصوص مواجه شده است. معتقدیم می‌توانیم به طور مشترک مسیری برای حل و فصل این موضوع پیدا کرد.

 شایان ذکر است حجت اله فیروزی، عبداله ایزدپناه و غلامرضا شریعتی اندراتی نمایندگان مردم فسا، ایذه و باغملک و بهشهر در مجلس شورای اسلامی و از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران-اتریش نیز در جلسه حضور داشته و در مورد مسائل مورد علاقه طرفین با قائم مقام وزیر خارجه اتریش به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام

کد خبر 8640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =