کد خبر 8676
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

قاضی‌زاده هاشمی:

می‌گویند پول بدهید اما حق سوال ندارید/ پولی که به فوتبال داده شده از محل یارانه‌ها است

می‌گویند پول بدهید اما حق سوال ندارید/ پولی که به فوتبال داده شده از محل یارانه‌ها است

عضو فراکسیون ورزش مجلس در واکنش به انتقاداتی که از ورود نمایندگان به فوتبال می‌شود، گفت: می‌گویند پول بدهید اما حق سوال ندارید و به دنبال آب و نان مردم بروید، همین پولی که به فوتبال داده شده است پول آب و نان مردم است و از محل یارانه‌ها که می تواند بین میلیون ها ایرانی توزیع شود، بوده است.

به گزارش نمایندگان ما، احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در یک گفت وگوی تلویزیونی درباره انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: یک ماه است که صحبت نکرده‌ام، منتها دوستان تقریبا روزانه درباره بنده صحبت می‌کردند، سعی من بر سکوت بود تا از این اتفاقات عبور کنیم. اولین ورود من به ماجرای‌های ورزش مربوط به قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش بود. در طول مدت ۶ سال گذشته، ۴ سال در تلفیق بودجه کمیسیون فرهنگی بودم و موضوعات مختلفی را پیگیری کرده‌ام. در همه حوزه ها بحث و پیگیری داشته‌ام اما حوزه ورزش برجسته‌تر دیده شده است.

وی افزود: این ورود هم به دلیل احقاق حقوق مردم و استیفای آن است و سر و گوشمان از انتقاداتی که از ورود ما می‌کنند اما ما به دنبال اجرای قانون و نظارت بر آن هستیم و به جای ۱۶۰ بار که دوستان گفته‌اند صحبت کرده‌ام، لازم باشد ۱۶۰۰ بار دیگر هم صحبت می‌کنم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه که مجلس اختیارات زیادی دارد؛ تاکید کرد: تصویب بودجه و قانون، حق استیضاح و سوال از ابرازهای نمایندگی است و این به معنی دخالت نیست، مجلس نظارت می‌کند و دخالتی در کار نیست و اینطور نیست که بگوید آقای الف در یک فدراسیون باشد یا آقای ب، مجلس ناظر بر قانون‌گرایی در بودجه و تحقیق و تفحص از حوزه‌های مختلف است. این مربوط تنها به دستگاه های دولتی نیست و نهادهای بین‌المللی تبعیت از قوانین داخلی را قبول دارند. در حوزه ورزش به همین صورت است.

 نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اساسنامه فدراسیون فوتبال به تصویب مجلس و شورای نگهبان نرسیده است، گفت: در دولت قبلی اساسنامه فدراسیون فوتبال برای با امضای رئیس جمهور وقت به مجلس ارائه شد اما با تغییر دولت باید امضای رئیس جمهور جدید و وزیر ارسال شود که این اتفاق هنوز نیفتاده است. اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال حکم قانون را ندارد و تنها در ثبت شرکت ها ثبت شده است و برای تصویب آن باید لایحه‌ای با امضای رئیس جمهور داده شود.

قاضی‌زاده هاشمی افرود: تعهداتی در دولت قبل به فیفا داده شد و در ایمیل فدراسیون جهانی فوتبال هم آمده است که این مسیر تصویب از طریق قانونی یعنی پارلمان کشور باید صورت بگیرد تا یک اساسنامه قانونی داشته باشیم.

نماینده مردم فریمان و سرخس با اشاره به اینکه اساسنامه فعلی هم ایراد دارد، تصریح کرد: این اساسنامه حکم قانونی برای آن وجود ندارد، ایرادات زیادی دارد، از بند یک تعریف ساختار فدراسیون تا ایرادات بخش‌های دیگر، این اساسنامه باید در درون مجمع اصلاح شود و بعد بخش حقوقی وزارت و دولت راجع به آن نظر دهند و لایحه شود و به مجلس بیاید.

وی افزود: اشاره کرده بودند که ۲۰ سال پیش این اساسنامه در فدراسیون تصویب شده است اما ما هر چه گشتیم مصوبه‌ای پیدا نکردیم و تنها نامه‌ای که امضای آقای داوودی معاون اول وقت را داشت، را پیدا کردیم، این در حالی است که مصوبه اساسنامه با امضای رئیس جمهور مورد قبول است. این اساسنامه برای اعضای مجمع در داخل این مجمع تعریف شده و باید بررسی شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه درباره تصمیم دبیرکل فدراسیون برای لغو مجمع خاطرنشان کرد: درباره اقدام آقای کامرانی‌فر در تاریخ ساعت‌ها بحث خواهد شد، یک اقدام حقوقی و قانونی درست بر اساس مصوبات انجام دادند، باید ببنیم که به چه مرحله‌ای دبیرکل رسیده که این تصمیم را گرفته است. خودشان بهترین فرد برای توضیح در این باره هستند، به خصوص که دبیرکل جایگاه ممتازی در فدراسیون دارد و مکاتبات داخلی و بین‌المللی با امضای او هست.

وی در ادامه با بیان اینکه دبیرکل سابق هنوز صورت جلسه مجمع انتخاباتی را امضا نکرده است، اظهار داشت: آقای کامرانی‌فر تا الان تصمیم مجمع را امضا نکرده‌اند، آیا این مجمع طبق اساسنامه وقتی دبیرکل مصوبه‌ای را امضا نکرده رسمیت دارد؟ تنها مرجع حقوقی و رسمی فدراسیون دبیرکل است و طبق این اساسنامه بدون امضای ایشان هیچ مکاتبه ای رسمیت ندارد.

نماینده مردم سرخس و فریمان تاکید کرد: الان ایشان صورت جلسه مجمع را تائید نکرده، این چه سرنوشتی دارد؟ طبق اساسنامه کلیه مصوبات با امضای ایشان جنبه حقوقی دارد و وی انتخابات را ترک کرده و راضی به امضا نشده است، این علامت سوال‌های جدی است. اگر مجمع به اساسنامه پایبند است، باید به دبیرکل هم پایبند باشد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس درباره حرف و حدیث‌هایی که درباره استعلام‌های انتخابات فدراسیون فوتبال به وجود آمده است، گفت: آیا مراجع ذی صلاح تائید کرده‌اند؟ تائید صلاحیت‌ها در وزارت ورزش چطور بوده است؟ وزارت اطلاعات چه نظری داشته است؟ در این باره تنها پاسخ استعلام دادستان تهران اعلام شده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مجلس به دنبال پاسخگویی نهادهای نظارتی درباره استعلام‌های انتخابات فوتبال و کمیته ملی المپیک است، خاطرنشان کرد: یک روز قبل از انتخابات مسئولان دستگاه های نظارتی به مجلس دعوت شدند اما به دلیل تداخل برنامه‌ای که وجود داشت، شرکت نکردند و جلسه برگزار نشد. در اولین فرصت که مجلس و کمیسیون برگزار شود این دعوت صورت خواهد گرفت و درباره اتفاقاتی که افتاده از حراست وزارت ورزش، وزارت اطلاعات و بقیه نهادها پاسخ خواهیم خواست. گزارش‌های زیادی از اتفاق‌های نیمه شب مجمع به دست ما رسیده است که مراجع ذی صلاح باید در این رابطه پاسخ شفاف بدهند که چه اتفاقی افتاده است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس در ادامه درباره اینکه هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال حد نصاب قانونی را نداشته است، گفت: اساسنامه اختیاراتی را برای هئیت رئیسه و دبیرکل تعریف کرده است، دبیرکل جدید وقتی انتخاب شد که هئیت رئیسه حد نصاب قانونی داشت اما هیئت رئیسه پس از آن با خروج چند عضو از نصاب قانونی افتاده است. دبیرکل با توجه به اینکه مسئول برگزاری مجمع است یک تصمیم قانونی گرفته است اما هئیت رئیسه که از حد نصاب افتاده آن تصمیم را لغو کرده است. آیا جلسه مجمع با این شرایط قانونی بوده است، معاون وزیر در آن جلسه حضور داشته و باید در این رابطه وزیر پاسخ دهد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مجلس دخالتی در فرایند انتخابات فوتبال ندارد اما بر اجرا شدن قوانین نظارت دارد، گفت: در هیچ جای دنیا ورود قوه قضائیه به فوتبال دخالت شخص ثالث محسوب نمی‌شود، بر اساس آئین‌نامه حاکمیتی فیفا، فردی که در فوتبال سمت می‌گیرد، باید پاک باشد، علاوه بر استعلام‌ها، موضوع خوداظهاری نامزدها هم مطرح است و از آنها پرسیده می‌شود که سابقه‌ای دارند یا نه؟ پس ورود قضایی دخالت محسوب نمی‌شود و مربوط به رسیدگی به امور غیرفوتبالی شخص موردنظر است و اینطور نیست که قوه قضائیه بگوید آقای الف بیاید.

عضو فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: دبیرکل می‌گوید سوابق نامزدها را گرفته‌ام و به کمیته بدوی داده‌ام اما به این استعلام‌ها توجهی نشده است. در این باره باید آقای کامرانی‌فر صحبت کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به صحبت‌های دیروز مهدی تاج گفت: مصاحبه وی یک کلید طلایی برای پیگیری‌های مجلس داشت، وی درباره استعلامات قضایی گفته است «که نامه منتشر شده در رسانه ها را قبلا به کمیته بدوی و نهادهای نظارتی داده اند و آنها بررسی کرده‌اند و دیده‌اند چیزی در آن نیست و صلاحیت مرا تائید کرده‌اند.» این جمله طلایی راه را برای پیگیری های مجلس باز کرده است، با توجه به این صحبت‌ها از نهادهای نظارتی در این باره سوال خواهیم کرد که آیا چیزی نبوده است؟ این یکی از سوالات جدی از حراست وزارت ورزش است.

وی افزود:سوال ما درباره استعلام‌های دیرهنگام است، پاس کاری‌هایی می بینیم که می‌گویند استعلام دیر یا زود رسیده است، امیدوارم که اینها کارهای از پیش هماهنگ شده نباشد، از دستگاه قضایی تشکر می‌کنم که راستای مبارزه با فساد حرکت می کند و در ۲۴ ساعت پاسخ استعلام را دادند و در این نامه به صورت شفاف درباره قرار مجرمیت برای برخی موارد، حکم بدوی و قرار منع تعقیب، سه نامز در اعلام کرده است. این در راستای کدهای اخلاقی فیفا برای صیانت و سلامت فوتبال است تا سرمایه اجتماعی جذب فوتبال شود. فیفا می‌گوید برای من پرونده باز هم مهم است، برای مرجع داخلی هم مهم است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس اظهار داشت: از دستگاه نظارتی می‌پرسیم که شما سوابق را دیده‌اید و گفته‌اید مشکلی ندارد و تائید است، در این باره با نهادهای نظارتی جلسه خواهیم داشت و از آنها سوال خواهیم کرد. بیش از ۲۰ نماینده با من تماس گرفته‌اند، دوستان هئیت رئیسه پیگیر هستند.

وی درباره اینکه چطور باید در این فضا از فوتبال ملی در آستانه جام جهانی صیانت کنیم، گفت: باید صیانت‌کننده فوتبال ملی باشیم و موضوعات را با هم خلط نکنیم، فیفاهراسی همیشه بوده است که پشت صحنه‌هایی دارد، طبق قانون اساسی پایبند به قانون هستیم و در همه جای دنیا هم نمایندگان پارلمان ها در همه حوزه‌ها حتی در موارد کوچکتر از این صحبت می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ترفند فیفاهراسی و تعلیق از سوی برخی، خاطرنشان کرد: تعلیق هراسی برای حفظ قدرت است، تعلیق در اختیار فیفا است نه ای اف سی، حتی آن شب آقای کامرانی‌فر با فیفا هماهنگ کرده بود و بعد گفتند نصفه شب ای اف سی  اعلام کرده است اگر مجمع لغو شود، تعلیق می‌شویم. این در حالی است که اصلا تعلیق در حوزه اختیارات کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست.

وی در ادامه با اشاره به برخی اظهار و نظرها که می‌گویند نماینده‌ها بهتر است به جای پرداختن به مسائل فوتبال به مشکلات اقتصادی و نان و آب مردم بپردازند، گفت: ما راجع به فساد و آنجا که ریالی که از بودجه عمومی کشور هزینه شود، هم مسئولیم و همه بقیه را پاسخگو می‌کنیم.  

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد:آقای ماجدی اعلام کرده اند ۶۳ میلیارد در حساب فدراسیون است، از این مبلغ ۴۰ میلیارد از محل تبصره ۱۴ قانون هدفمندکردن یارانه هاست و اتفاقا مردم باید بپرسند پول یارانه‌ای که باید به ما بدهید را چرا به فوتبال داده‌اید، آنها باید بدانند پول کجا خرج شده است، این پول آب و نان مردم است و فدراسیون برای سرمربی و جام‌جهانی می کند. آیا مجلسی که این پول را داده است، حق سوال را ندارد؟

عضو فراکسیون ورزش ابراز امیدواری کرد اعتبارات مجلس برای فوتبال درست هزینه شود، گفت: باید ببینم سرنوشت این اعتبارات به کجا می‌رسد، امیدواریم این پول برای جبران خسارت برخی  که به بار نیاورند، صرف نشود و هر کسی خسارت زده باید از جیب خودش آن را پرداخت کند.  

وی افزود: می‌گویند پول بدهید اما حق سوال ندارید و به دنبال آب و نان مردم بروید، همین پولی که به فوتبال داده شده است پول آب و نان مردم است و از محل یارانه‌ها که می تواند بین میلیون ها ایرانی توزیع شود، بوده است، بقیه پول‌ها هم از همین منابع بوده است. این پول برای شادی و نشاط اجتماعی توزیع شده است، نه اینکه خودش پاشنه آشیل شود، این اعتبارات باید درست مصرف شود. یک زمانی تیم ملی کشتی قهرمان می‌شود، واقعا هر چه قدر کمک کنیم کم است، یا والیبال که با بردهایش نشاط به جامعه می‌آورد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال به دلیل بدهی شستا گفت: پولی که متعلق به کارگران بود در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفت و ما از وزارت رفاه ممنون هستیم که با ورود به این ماجرا از حقوق کارگران و بازنشستگان صیانت کرد، همان کارگرانی که تجمع‌های ۱۰ تا ۲۰ هزار نفره‌ای را مقابل مجلس برای احقاق حقوق‌شان انجام می‌دهند. مجلس اگر به اتفاقات فوتبال ورود می‌کند به همین خاطر است که از حقوق کارگران صیانت شود.

قاضی‌زاده هاشمی درباره اینکه چرا رسیدگی به پرونده ویلموتس طولانی شد، خاطرنشان کرد:در کمیسیون اصل نود که مرجع رسیدگی به شکایات است، در همان ابتدای این اتفاق شکایتی در این رابطه ارائه شد، در مجلس قبلی خیلی پیگیری کردیم که متن قرارداد به دست ما برسد، اما متن قرارداد را از منابع مردمی گرفتیم، گفتند این قرارداد محرمانه است اما ما گفتیم موضوع محرمانه نداریم و این یک موضوع امنیتی نیست.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در کمیسیون اصل نود، گفت: در این جلسات وزیر ورزش و معاونانش، رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت رئیسه حضور داشتند، جلسه مفصلی برگزار شد و بعد به دلیل اینکه پرونده در دادگاه عالی ورزش در جریان بود، گفتند که فعلا پیگیری نکنیم و این مسئله به تعویق افتاد. اگر چه پس از اعلام رای و نصف شدن جریمه، پرونده هم در کمیسیون اصل نود و هم دستگاه قضایی در حال بررسی است.

قاضی‌زاده هاشمی با درخواست از رئیس جمهور، اظهار داشت: از رئیس جمهور که حامی مبارزه با فساد هستند، تقاضا دارم مسئول و بازرس ویژه‌شان را پیگیر این موضوع کنند تا این اتفاقی که در حوزه ورزش افتاده شفاف و روشن شود و این سبب می‌شود بدبینی در جامعه از بین برود و اعتماد به وجود بیاید.

عضو فراکسیون ورزش مجلس در پایان تاکید کرد: اینکه افراد بگویند قصوری نداشته‌ایم، ملاک نیست، هیچی کسی نمی گوید ما مقصریم و یک مرجع عالی باید رسیدگی و واکاوی کند و با هماهنگی که بین دولت، مجلس و قوه قضائیه صورت می گیرد، امیدواریم تکلیف این پرونده مشخص و با مقصران برخورد شود.

انتهای پیام

کد خبر 8676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =