کد خبر 8693
۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

رحیمی جهان آبادی:

آمریکا می‌خواهد پرونده اتمی ایران را با توافق ببنند

آمریکا می‌خواهد پرونده اتمی ایران را با توافق ببنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با نزدیک شدن به فصل سرما و تیره شدن روابط غرب با روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، آمریکا می‌خواهد پرونده اتمی ایران را با توافق ببنند تا تمرکز خود را بر جنگ روسیه و اوکراین معطوف کند.

به گزارش نمایندگان ما، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره پافشاری وزارت امورخارجه برای اخذ تضمین از طرف مقابل در مذاکرات احیاء برجام گفت: بعد از امضاء برجام و عمل نکردن اروپا و آمریکا به تعهداتی که باید انجام می‌دادند، طبیعی است که جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها ضمانت محکم و اجرایی را از طرف غربی اخذ کند.

وی افزود: بخشی از این تضمین می‌تواند اطمینان از حضور و ثبات شرکت‌هایی باشد که با هدف سرمایه گذاری به ایران می‌آیند تا پس از توافق، این شرکت‌ها از طرف آمریکا تحت فشار قرار نگرفته و از کشور خارج نشوند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس تاکید کرد: به نظرم بهترین تضمین این است که زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی را در حوزه مختلف فراهم کنیم. چرا که اقتصاد پایه همکاری‌های بین المللی است و وقتی کشورها سرمایه‌گذاری های مشترک در خاک یکدیگر انجام می‌دهند، برای حفظ سرمایه مجبور به حفظ روابط خود هستند.

وی چینی‌ها را نمونه بارز این همکاری دانست و گفت: نکته مثبت در سیاست خارجی چینی‌ها، پیوند وسیع اقتصادی با کشورهای غربی است. وقتی غرب می‌خواهد با چین در مواردی مقابله کند، این حجم وسیع همکاری‌های چین در کشورهای غربی، اجازه مقابله را به غرب نمی‌دهد. بر همین اساس حتی بخش خصوصی هم از روابط چین با کشورهای غربی محافظت می‌کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: حوزه‌های نفت و گاز و زیرساختی از جمله مواردی است که می‌توان نسبت به سرمایه گذاری طرف غربی اقدام کرد تا روابط دچار تنش نشده و تثبیت شود.

میزان حجم سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران طبق توافق مشخص شود

رحیمی جهان آبادی با اشاره به به تاکید ایران مبنی بر اینکه حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی باید بر اساس توافق مشخص شود، ‌ عنوان کرد: این خواسته منطقی است.  

این نماینده مجلس  با اشاره به تعهدات ایران مبنی بر ایجاد محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای، رقیق کردن اورانیوم غنی شده، و خارج کردن برخی از تجهیزات هسته‌ای از مدار، اظهار داشت: ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد اما ممکن است در مقابل طرف غربی به بهانه‌ای مدعی شود که شرکت‌های خارجی تمایل به سرمایه گذاری در ایران را ندارند یا به صورت غیرمستقیم آنها را به عدم سرمایه گذاری در کشور ترغیب کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بیشتر کشورهای غربی به دلیل نفوذی که در نهادهای بین المللی دارند، ادعاهای واهی بی ثباتی سیاسی و ریسک سرمایه گذاری در ایران را تبلیغ می‌کنند یا مدعی نقض حقوق بشر در ایران می‌شوند تا به واسطه این داستان سرایی‌ها، تمایل شرکت‌های خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران کاهش داده یا از بین ببرند.

وی  با تاکید بر اینکه  حل مسائل پادمانی تضمینی برای رفع تحریم‌ها خواهد بود، اظهار داشت: اینکه طرف غربی مدعی شود مسائل هسته‌ای فقط به ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط است و مسائل بین غرب و ایران هم فقط به همین دو طرف ارتباط دارد، حرف درستی نیست. چرا که مذاکرات برای حل پرونده هسته‌ای است. در غیر این صورت این احتمال و امکان وجود دارد که در آینده غرب، توسط شورای حکام و شورای امنیت که اعضای آن همین کشورهای طرف مذاکره هستند،  پرونده جدیدی برای ایران باز کند تا دوباره همه این گفت و گوها و مذاکرات را از صفر آغاز کنیم.

در صورت شفافیت و صداقت طرف مقابل می‌توان به توافق منصفانه خوشبین بود

نماینده مردم تربت جام و باخرز تاکید کرد: اگر رویکرد طرف غربی با ایران مبتنی بر شفافیت و عمل به تعهدات اجرایی باشد، می‌توان به توافق منصفانه خوشبین بود. درحالتی که تشکیل دهنده اصلی شورای حکام و شورای امنیت همین چند کشوری هستند که در حال گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران می‌باشند و همین کشورها هم فضا سازی علیه ایران و هر کشوری که بخواهند ایجاد می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد تاثیر انتخابات میان دوره‌ای کنگره بر توافق، عنوان کرد: به نظرم طرف آمریکایی نسبت به طرف ایرانی عجله بیشتری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دارد. چرا که دولت فعلی آمریکا برای اثرگذاری بر کنگره باید دستش پُر باشد و برای این هدف باید مذاکرات را به نتیجه برساند.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: از طرفی با نزدیک شدن به فصل سرما و تیره شدن روابط غرب با روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، آمریکا می‌خواهد پرونده اتمی ایران را با توافق ببنند تا تمرکز خود را بر جنگ روسیه و اوکراین معطوف کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال این است که آثار مثبت این توافق، اثرش را بر افکار عمومی ایالات متحده نشان دهد. چرا که طولانی شدن این روند تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره به ضرر دولت فعلی آمریکا خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 8693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =