کد خبر 9142
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

مرکز پژوهش های مجلس:

«دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بالاترین نرخ رشد ماهیانه را در شاخص قیمت داشته اند

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مردادماه سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن
«دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بالاترین نرخ رشد ماهیانه را در شاخص قیمت داشته اند

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مردادماه سال ۱۴۰۱ بخش صنعت و معدن پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی یک گزارش پژوهشی به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مردادماه سال ۱۴۰۱ بخش صنعت و معدن پرداخت.

بنابر این گزارش، تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش های دیگر اقتصاد، به عنوان شاخص مهم اقتصادی در کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت های بورسی را محاسبه می کند. اهمیت این شاخص به روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، چراکه بازخورد شوک های وارده به اقتصاد ایران و واکنش های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می شود.

در این گزارش آمده است، طی مرداد ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸/۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۱/۵ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۱ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۴ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «شیمیایی به جز دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. همچنین طی مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی تنها رشته فعالیت «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» افزایش در شاخص تولید داشته است و ۱۴ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را ثبت کرده اند؛ رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «لاستیک و پلاستیک» و «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. یکی از مهم ترین دلایل کاهش تولید در مرداد ماه نسبت به ماه قبل قطعی برق صنایع عنوان شده است که در گزارش های ماهیانه نیز شرکت ها به این مشکل اشاره کرده اند.

بنابر گزارش پژوهشگران دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز، شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۴/۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۷/۸ درصدی مواجه شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، طی مرداد ماه ۱۴۰۱، شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۱/۹ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۶/۷ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۴ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند. رشته فعالیت های «کاشی و سرامیک»، «تجهیزات برقی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «دارو»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «شیمیایی به جز دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، تنها سه رشته فعالیت «سایر کانی غیر فلزی»، «کاشی و سرامیک» و «تجهیزات برقی» افزایش در شاخص فروش داشته اند و سایر رشته فعالیت ها با کاهش فروش مواجه شده اند؛ بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «لاستیک و پلاستیک» و «فلزات پایه» بوده است. شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۸/۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۴/۷ درصدی مواجه شده است.

پژوهشگران این دفتر مطالعاتی افزودند؛ در مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت ماهیانه فعالیت های صنعتی بورسی ۱/۴ درصد کاهش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص به ۴۴/۲ درصد رسید. گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت ۵۷/۱ درصد افزایش یافته است، رشته فعالیت های «دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بالاترین نرخ رشد ماهیانه را در شاخص قیمت داشته اند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 9142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =