کد خبر 9229
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

محسنی بندپی:

تشکیل ستاد هماهنگی امور سالمندی امری ضروری است

تشکیل ستاد هماهنگی امور سالمندی امری ضروری است

در نشست فراکسیون سلامت سالمندی مجلس مطرح شد که زمان محدودی برای پرداختن به مشکلات حوزه سالمندی داریم و با توجه به قرار گرفتن در زمان تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ باید تلاش مناسبی برای گنجاندن مشکلات و مباحث حوزه سالمندی داشته باشیم.

به گزارش نمایندگان ما، نشست فراکسیون سلامت سالمندی مجلس با حضور مسئولان مربوطه به منظور ادامه بررسی مشکلات حوزه بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه زمان محدودی برای پرداختن به حوزه سالمندی داریم، گفت: همیشه درمان پاشنه آشیل همه گروه های اجتماعی از جمله سالمندان بوده است و با توجه به قرار گرفتن در زمان تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲  باید تلاش مناسبی برای گنجاندن مباحث حوزه سالمندی داشته باشیم.

وی افزود: برخی از کشورها توانسته اند با برنامه ریزی مناسب از مشکلات حوزه سالمندی رهایی یابند و می طلبد ما نیز برنامه ریزی درستی را داشته باشیم متاسفانه بسیاری از قوانین از جمله جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به درستی اجرا نمی شود و می طلبد دولتمردان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

کمیسیون بهداشت دستگاه ها را موظف به اجرای پزشک خانواده کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه شتاب سالمندی جلوتر از شتاب برنامه ریزان پیش می رود، گفت: باید پیشنهادات خوبی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم بر روی آنها برنامه ریزی کنیم؛ در حال حاضر کمبود بودجه مشکلات ما نیست، بلکه با ضعف مدیریت مواجهیم و کمیسیون بهداشت باید دستگاه ها را موظف به اجرای پزشک خانواده کند.

سلمان نژاد مشاور فراکسیون سلامت سالمندی در این نشست گفت: تغییرات فصل سوم سند ملی سالمندان انجام و نظرات دستگاه ها جمع آوری شده و از وزارت بهداشت و درمان خواستیم که پیشنهادات اولیه را ارائه کند تا در مکاتبه به رئیس مجلس یا هیات رئیسه بتوان آنها را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که در برنامه هفتم توسعه حوزه سالمندان نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا این برنامه تنها سندی است که می توان در آن نفوذ کرد.

حسام الدین علامه دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این نشست گفت: سال گذشته از ما خواسته شد تا دبیرخانه در حوزه بازنگری در فصل سوم سند ملی سالمندان ورود کند و سازمان برنامه و بودجه تاکید داشت که ادبیات سند در برخی موارد علمی و مناسب نیست و از معاون رفاه وزارت کار، نامه هایی برای اصلاح سند داشتیم؛ اضافه، حذف، تجمیع و تکمیل برنامه راهبردی انجام شد و موارد اصلاحی را مشخص کردیم، همچنین اضافه، حذف و یا ویرایش دستگاه های بازیگر در هر یک از راهبردهای سند ملی پیگیری شد و به دستگاه ها تا ۲۳ مهرماه مهلت دادیم تا نظرات خود را ارائه کنند. البته خیلی از موارد در سند تکرار شده و برخی از وظایف محل اختلاف بود، به عنوان مثال در حوزه توانبخشی، توانبخشی پزشکی از توانبخشی جدا شده بود.

وی ادامه داد: آموزش توانمندسازی را جزو وظایف وزارت بهداشت و مشارکت اجتماعی را برعهده وزارت کار گذاشتیم؛ آگاه‌سازی مستمر جامعه مخاطب نسبت به چالش ها و پیامدهای سالمندی، بهره مندی از توان و ظرفیت تمامی دستگاه ها، آموزش سبک زندگی سالم، فرهنگ سازی برای ازدواج مناسب سالمندان به ویژه مقابل با تابو بودن ازدواج زنان سالمند، ایجاد و توسعه فرصت های آموزش برای سالمندان در حوزه سلامت، افزایش سواد سلامت، تاکید بر خودمراقبتی و تربیت نیروی انسانی در حوزه سلامت مبتنی بر نیاز سالمندان، بهبود دسترسی به دارو و مکمل های دارویی، دسترسی آسان به خدمات روان پزشکی و بهبود دسترسی به تجهیزات پزشکی و کمکی نوین در حوزه سلامت سالمندان از اهداف سند ملی سالمندان است.

علامه یادآور شد: همچنین هدف چهارم حفظ و ارتقای سطح رفاه سالمندان است که براساس آن تقویت مهارت های کسب و کار، آمایش فضای کسب و کار، حمایت از خدمات آموزش و مشاوره ای، تسهیل دسترسی سالمندان به رژیم غذایی مناسب، تقویت ارتباطات و مشارکت، حمایت از ارائه دهندگان خدمات مراقبتی رسمی در منزل به سالمندان، تحت پوشش قراردادن خدمات مشاوره ای روان شناختی، گسترش همگانی بیمه حقوق بازنشستگی برای افراد غیرسالمند با رویکرد چرخه آن و حمایت و ترویج استفاده از فناوری های نوین در آموزش موضوعات سالمندی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

صالحی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به رفع مشکلات حوزه سالمندی گفت: نباید زمان را از دست داد و اگر با سرعت هم کارها را پیش ببریم، باز هم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود؛ خانواده ها یا فرزند ندارند یا تک فرزندی هستند و با توجه به شرایط فعلی باید در اسرع وقت در این زمینه ورود کنیم. البته خوشبختانه با اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد که تاثیرات خوبی را در آینده خواهد گذاشت و جای چنین قوانینی در حوزه سالمندی خالی است.

تشکیل ستاد هماهنگی امور سالمندی نیز امری ضروری است

وی ادامه داد: باید تغییراتی در شورای عالی سالمندان ایجاد و ریاست آن به رئیس جمهور محول شود. همچنین لازم است ارتباطات بین بخشی افزایش یابد؛ تشکیل ستاد هماهنگی امور سالمندی نیز امری ضروری است و هر دستگاهی باید قرارگاه سالمندی داشته باشد و لازم است سازمان برنامه و بودجه برای این حوزه منابع مالی دائمی پیش بینی کند و همچنین احکام دائمی داشته باشیم و وظایف دستگاه ها در حوزه سالمندی شفاف شود؛ بازنشستگی پلکانی برای ما ثابت شده است و نیاز است به این موضوع توجه شود، البته بحث تربیت نیروهای ماهر و متخصص در حوزه طب سالمندی باید مورد توجه قرار گیرد و بازار کار برای این افراد مهیا شود. همچنین پرداختن به اجرای برنامه پزشک خانواده هم ضروری است و باید منابع و بودجه خوبی برای آن در نظر گرفته شود.

صالحی یادآور شد: تعداد زیادی از سالمندان یعنی حدود ۶۰ درصد، بیمه تکمیلی ندارند و باید برای سالمندان منابع و بودجه مشخصی در نظر گرفته شود. با توجه به قرار گرفتن در زمان تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه می طلبد موارد مطرح شده در آن تعیین تکلیف شود.

مسئولی از سازمان تامین اجتماعی در این نشست گفت: نیاز است در شورای عالی سالمندان علاوه بر وزیر، مدیرعامل تامین اجتماعی نیز حضور داشته باشد؛ هنوز وارد بحران سالمندی نشده ایم و ۱۴۱۰ تا ۱۴۲۰ وارد این بحران می شویم و نباید سالمندان را فراموش کرد، زیرا سالمندی در چرخه زندگی ایجاد می شود.

در ادامه این نشست یکی از کارشناسان با بیان اینکه سند ملی سالمندان باید افق های پیش رو را به تصویب بکشد، گفت: سند باید محکم باشد و مسیر افق دیده را روشن و همچنین وفاق ملی ایجاد کند، در این رابطه نگرانی وجود دارد که ۵ سال آینده نیز با برگزاری چنین جلساتی در مورد این موضوعات ابراز نگرانی کنیم. همچنین اهداف سند باید اختصاصی، قابل اندازه گیری و واقعی باشد.

باید نیازمندان دارویی مورد توجه و داروهای سالمندان نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد

مهرداد خوانساری از انجمن آلزایمر در این نشست گفت: باید در برنامه هفتم توسعه مباحث سالمندان سالم و همچنین آنها که نیاز به مراقبت دارند را از هم تفکیک کرد. سن بازنشستگی در ایران پایین است و برای کشور آسیب زا خواهد بود، زیرا مدیران آموزش دیده را از دست می دهیم؛ بیمه های تکمیلی نه تنها کمکی نمی کنند، بلکه از مردم پول می گیرند و سازمان تامین اجتماعی نیز روز به روز اقلام تحت پوشش دارویی را کاهش می دهد، در این رابطه می طلبد نیازمندان دارویی را مورد توجه قرار داد و داروهای سالمندان را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

دستگاه ها در اجرای سند و نشان دار کردن اعتبارات سالمندی در سند ملی سالمندان مکلف شوند

صدیقی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست با تاکید بر توجه به احیای جایگاه دبیرخانه سالمندان، تکلیف دستگاه ها در اجرای سند و نشان دار کردن اعتبارات سالمندی در سند ملی سالمندان گفت: می طلبد مواردی که در سند مهم است مانند تربیت متخصصان و بازنشستگی را در قوانین دائمی مورد توجه قرار داد؛ متاسفانه در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده اقدام خاصی انجام نشده، در حالی که خدمات سالمندی در برنامه پزشک خانواده مورد توجه قرار گرفت است.

قاسمی در این نشست با بیان اینکه بحث آموزش سالمندان امری مهم است، گفت: به جای اضافه کردن بندی در قانون برنامه هفتم برای سالمندان می طلبد در بسیاری از مفاد به این امر توجه شود.

حسین نحوی نژاد مدیرآسایشگاه خیریه کهریزک نیز در این نشست با تاکید بر اینکه پزشکان باید نقش خود را در حوزه سالمندی ایفا کنند، گفت: با اختصاص بودجه و نشان دار شدن آن، مشکلات حوزه سالمندی حل نمی شود! بلکه تداخلات باید مدیریت شوند و می طلبد افراد کمتری در نشست حضور یابند تا بتوان کار را پیش برد و همچنین پزشکاان عمومی باید در حوزه سالمندی آموزش ببینند، متاسفانه بیمه ها منتظر می مانند که افراد بیمار شده و سپس برای درمان آنها ورود می کنند، در واقع پیشگیری را رها کرده اند، در واقع می طلبد در این زمینه بسته ایمنی تعریف شود.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد سالمندان وابسته هستند، افزود: در سال ۱۴۳۰ حدود دو میلیون سالمند وابسته خواهیم داشت و خدمات در منزل هزینه بر است و باید به این موضوع توجه کرد؛ دستگاه ها باید هر ساله گزارش اجرای قانون معلولان را به رئیس مجلس و کمیسیون اجتماعی، بهداشت و قضایی ارائه کنند، اما متاسفانه حتی ۱۰ درصد قانون اجرا نشده است.

مدیریت منابع درخصوص بیماران صعب العلاج  باید به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد

در ادامه مژگان باقری مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در امور مجلس با اشاره به بودجه بیماران صعب العلاج گفت: زمانی که در این رابطه بودجه می خواهد تصویب شود، باید مدبرانه پیش برویم، زیرا عدم وجود مدیریت منابع و برخط نبودن اطلاعات مشکل زا است، متاسفانه ما سیاست پیشگیرانه نداریم و بسیاری از سیاست های ما با سخنرانی و صحبت مسئولی زیر سوال می رود و مدیریت منابع باید به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد.

خدادادیان معاون اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس در ادامه با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در شرف ارائه به مجلس است، تصریح کرد: این کار در حالی انجام می شود که متاسفانه هنوز به متن واحدی در حوزه سالمندی نرسیدیم و پیشنهاد می کنیم که کارگروهی با فوریت تشکیل تا بتوان متن واحدی را تدوین و به صحن ارائه کرد تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را در مورد آن ارائه کنند.

انتهای پیام

کد خبر 9229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =