کد خبر 9366
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

جوکار:

برای حل مشکل درآمدهای پایدار شهرداری‌ها دولت آئین‌نامه سرمایه‌گذاری را تدوین کند

برای حل مشکل درآمدهای پایدار شهرداری‌ها دولت آئین‌نامه سرمایه‌گذاری را تدوین کند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: قانون درآمد پایدار برای شهرداری‌ها موجب رفع مشکل توازن بین منابع و هزینه‌های مدیریت شهری می‌شود. در قانون درآمدهای پایدار به موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس اشاره شده که اگر آئین‌نامه آن توسط دولت تدوین و ابلاغ شود، مشکل سرمایه‌گذاری و تأمین مالی برای شهرداری‌ها برطرف خواهد شد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه، ۲۸ مهرماه) در یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، گفت: امروزه وضعیت اقتصادی کشور شرایط مطلوبی ندارد، از این رو با توجه به کاهش صدور پروانه های ساختمان، کاهش ساخت و سازها و ... موجب شده درآمد پایدار شهرداری ها با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه توازن بین درآمد و هزینه شهرداری ها وجود ندارد که این موضوع یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهری محسوب می شود؛ در لایحه درآمد پایدار برای شهرداری ها که امروزه به قانون تبدیل شده به این امر توجه جدی شده است؛ هر چند برای تصویب آن رفت و برگشت های زیادی به شورای نگهبان صورت گرفت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: موضوع پذیرش تصمیم گیری از سوی شورای شهر یکی از مشکلات اساسی بود چرا که این دیدگاه وجود دارد که شورا باید نقش هماهنگ کننده داشته باشد؛ در واقع بحث محدودیت اختیارات که شهرداران به آن اشاره می کنند به این موضوع مرتبط است.

وی تصریح کرد: وقتی درآمد پایدار کم باشد شهرداری ها به سمت درآمدهای ناپایدار می روند که موضوع تغییر کاربری، فروش پارکینگ و ... از جمله آن محسوب می شود که این امر ساختار شهر را به هم می ریزد. هزار و صد شهر وجود دارد که بحث مدیریت یکپارچه آن مورد توجه است لذا اگر حکمرانی مردمی تبدیل به قانون شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این موضوع بیش از ۲۰۰ ماده دارد که از سوی مرکز پژوهش ها تنظیم شده که به نفع کشور است؛ مردم باید از خدمات دولت و حاکمیت برخوردار باشند لذا اگر چنین موضوعی محقق شود مسئله کوچک سازی دولت رخ داده و همچنین شاهد یکپارچگی در تصمیم گیری مدیریت شهری خواهیم بود.

جوکار گفت: امروزه مدیریت شهری با چالش هایی در حوزه خدمات شهری، مسائل اجتماعی، آسیب های اجتماعی و پدیده حاشیه نشینی مواجه است، در واقع ۷۵ درصد شهرنشینی وجود دارد که بخشی از مهاجرت های صورت گرفته ناشی از توسعه نامتوازن در کشور است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی برنامه پنج ساله را تنظیم و مصوب می کند اما باید توجه داشت که چقدر از آن توسط مسئولان محقق می شود؛ به عنوان مثال برنامه ششم به صورت خوشبینانه ۳۰ الی ۳۵ درصد تحقق یافته است و این در حالی است که در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم؛ باید طوری در امور پیش برویم که در پایان برنامه هفتم شاهد تحقق حداقل ۸۰ درصدی باشیم که این امر می تواند بخشی از پدیده مهاجرت را برطرف کند.

وی اظهار کرد: امروزه وجود صنایع خرد و کلان در حاشیه شهرها مشکلاتی را به وجود آورده که آلایندگی هوا یکی از  آن موارد است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مطابق ماده ۴۳ قانون برنامه ششم یک درصد از فروش معادن و صنایع معدنی باید به حساب خزانه وارد شود که تاکنون فقط ۵۰ هزار میلیارد محقق شده است لذا اگر نیم درصد از این یک درصد برای شهرداری ها در نظر گرفته شود بودجه و پشتوانه خوبی خواهد بود؛ همچنین باید یادآور شد در قانون درآمدهای پایدار به موضوع سرمایه گذاری و فاینانس نیز اشاره شده که اگر آئین نامه آن توسط دولت تدوین و ابلاغ شود مشکل سرمایه گذاری و تامین مالی برای شهرداری ها برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 9366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =