کد خبر 10197
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶

جمع‌بندی مصوبات سفر کمیسیون اجتماعی به آذربایجان شرقی با حضور وزیر کار

جمع‌بندی مصوبات سفر کمیسیون اجتماعی به آذربایجان شرقی با حضور وزیر کار

اعضای کمیسیون اجتماعی در آخرین روز سفر نظارتی خود به استان آذربایجان شرقی در نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جمع بندی مصوبات این سفر پرداختند.

به گزارش نمایندگان ما، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آخرین روز سفر نظارتی خود به استان آذربایجان شرقی در نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جمع بندی مصوبات این سفر پرداختند.

معصومه پاشایی نماینده مردم جلفا و مرند در آخرین روز سفر نظارتی خود به استان آذربایجان شرقی امروز (شنبه، ۱۲ آذر ماه) در محل استانداری با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، رئیس صندوق بازنشستگی کشور، روسای بانک‌های رفاه کارگران و توسعه و تعاون، استاندار آذربایجان شرقی و سایر مسئولان محلی حوزه روابط کار، بهزیستی و کمیته امداد به جمع‌بندی مصوبات این سفر پرداختند.

مهدی عیسی زاده در تشریح مطالبات احصاء شده در این سفر نظارتی گفت: محل نگهداری معلولان هشترود که با سرمایه‌گذاری خیرین احداث شده است، نیاز به تأمین ۵ میلیارد اعتبارات دارد تا تکمیل شود ضمن اینکه لازم است آشپزخانه و رختشویخانه آن نیز به بیرون این بنا انتقال یابد.

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما گزارش مکتوبی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تهیه کردیم که به وزیر تعاون، کرا و رفاه اجتماعی ارائه می دهیم ضمن اینکه روز دوشنبه نیز نشستی به منظور بررسی و پیگیری این مطالبات در محل کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مرتبط با ماده ۴۷ و ۵ مربوط به حقوق و دستمزد و مشکل شرکت عالم آرای مرند تأکید کرد که قانون خدمات کشوری و افزایش ۵۷ درصدی حقوق‌ها به دلیل وجود تناقض نیاز به به روزرسانی دارد.

عیسی زاده با اشاره به ضرورت تأمین اعتبارات لازم در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بر ضرورت رفع مشکل  میزان پرداختی برای نگهداری معلولان که در قالب دو میلیون تومان  پرداخت می شود و رفع معضل حاشیه‌نشینی، نیاز به احداث بیمارستان تأمین اجتماعی دیگری در استان آذربایجان شرقی و رفع مشکلات تعاونی‌ها در این استان اشاره کرد.

حسین حاتمی با بیان اینکه ۵ شهرستان حوزه انتخابیه‌اش از بیشترین محرومیت و کمترین ضریب برخورداری بهره مند است، تأکید کرد که اگر دولت آیت‌الله رئیسی، دولت محرومان است نباید این شهرها فاقد حتی یک درمانگاه باشند، در این منطقه به دلیل نبود بیمارستان مردم ناچار به مراجعه به مراکز درمانی استان اردبیل هستند، مسئولان حوزه سلامت با تکیه بر قواعد از پیش تعیین شده از ورود برای رفع این مشکل شانه خالی کنند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه مسلم است رویکرد اساسی در مولفه‌های دولت محرومان باید عینی باشد تا بارقه امیدی بین مردم مستضعف ایجاد کند.

وی تصریح کرد: ایجاد اداره تأمین اجتماعی در حوزه انتخابیه‌ام ضروری است اما مسئولان مربوطه در حالی به اینترنتی بودن فعالیت‌های این بخش اشاره می‌کنند که در این منطقه از پوشش اینترنت محروم هستیم. این اقدامات و این پارادوکس‌ها خلاف عدالت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در رابطه با مطالبات هوراند یادآور شد: اعطای مجوز راه‌اندازی اورژانس اجتماعی، ارتقاء بهزیستی به اداره مستقل و ایجاد سالن ورزشی از مطالبات مردم این شهر است.

حاتمی با اشاره به مطالبات مردم کلیبر اظهار کرد: تکمیل پروژه گاوداری ۶ هزار رأسی توسط شستا، ارتقاء بانک رفاه این شهر از باجه به شعبه، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی و شروع به ساخت درمانگاه تأمین اجتماعی که کلنگ‌زنی شده است و ایجاد شهرک دارویی در این شهر از مطالبات مردم کلیبر است.

وی با اشاره به مطالبات مردم خداآفرین خاطر نشان کرد: این شهر به لحاظ اینکه در نقطه مرزی قرار دارد، تثبیت جمعیت آن حائز اهمیت است بنابراین تأسیس اداره تأمین اجتماعی، اورژانس اجتماعی، سالن ورزشی و مجتمع فرهنگی – رفاهی به نام شهید ایوب جعفری که کمتر از ۱۳ سال سن داشته است و انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط هلدینگ‌های وابسته به وزارت کار، راه اندازی خط اعتباری ویژه اشتغال از مطالبات مردم خداآفرین است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان با اشاره به اینکه کلانشهر تبریز با اجرای فازهای توسعه‌ای به ورطه انفجار جمعیت رسیده است، افزود: حاشیه‌نشینی حل نمی‌شود مگر اینکه با ایجاد اشتغال جمعیت را در مبدأ کنترل و تثبیت کنیم.

در ادامه عباس گودرزی با یادآوری اینکه استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌های مادی و معنوی  کم‌نظیری است، به ضرورت رفع مشکل عدم انتصاب ترکیب هیأت مدیره شرکت‌های تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و همچنین از وزیر کار خواست تا در رابطه با رفع مشکل عدم نوسازی ماشین آلات و تجهیزات این شرکت‌ها تدبیری بیاندیشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان بر ضرورت توجه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به اعمال ۳ درصد استخدام معلولان توسط دستگاه‌ها بر اساس قانون حمایت از معلولان تأکید کرد.

سیدسلمان ذاکر با اشاره به اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس با هدف محرومیت‌زدایی و انجام فعالیت‌های نظارتی خود به استان‌های مختلف سفر می‌کند، افزود: ابرقدرت‌های اقتصادی فعال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در حوزه معادن نیز نقش‌آفرین باشند کما اینکه استان آذربایجان شرقی، چهارمین استان از لحاظ برخورداری معادن است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این استان در حوزه کشاورزی نیز با تولید ۹.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که ۱.۵ میلیون تن آن را سیب تشکیل می‌دهد، از ظرفیت بالایی در این بخش برخوردار است.

معصومه پاشائی بهرام ضمن تقدیر از اعضای کمیسیون اجتماعی برای پیگیری اصلاح ماده (۵) قانون بیمه کارگران ساختمانی افزود: کارخانه عالم آرا که سالهاست نیمه تمام باقی مانده است و مردم سرمایه‌گذار اصلی آن بودند و زمین و تجهیزات آن را تأمین کرده‌اند، در شرایطی قرار گرفته است که مسئولان برای فروش این زمین رایگان ورود پیدا کرده است و شستا نیز دغدغه‌ای برای رفع این مشکل ندارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتظار می‌رود در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار به طور ویژه ورود کنید چرا که مشاغل خانگی و سقف وامی که برای این بخش تعیین شده، پاسخگوی نیاز آنها نیست.

سیدکریم حسینی با تأکید بر اینکه نوسازی تجهیزات و ماشین آلات هم برای خطوط تولید و هم ایجاد فرصت‌های جدید شغلی دارای اهمیت است، پیشنهاد داد ۳۰ درصد نگهداشت سود به این بخش اختصاص یابد.

سیدحمزه امینی  با اشاره به مشکلات هشترود و چارایماق، افزود: برای هشترود که دارای قدمت بالایی است توسعه ساختمان اورژانس اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار به ویژه با تکمیل گاوداری ۵ هزار رأسی، ایجاد مرکز مهارت آموزی برای معلولان بالای ۱۴ سال باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مطالبات چارایماق، یادآور شد: اداره بهزیستی این شهر فاقد ساختمان است و اداره کار آن نیز باید از نمایندگی به اداره تامین رفاه ارتقا یابد، همچنین استان آذربایجان شرقی تنها دارای یک بیمارستان تامین اجتماعی است که می طلبد حداقل ساخت یک بیمارستان در کنار آن در دستورکار قرار گیرد.

در این نشست صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی حمایت از معلولان است، تاکید کرد که باید اقدامات حمایتی در این حوزه به گونه ای باشد که مشکلات جامعه هدف روز به روز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این اولین نشست مشترک استانی وی با اعضای کمیسیون اجتماعی است، یادآور شد: ما باید به همراه کمیسیون اجتماعی مجلس مسئولیت و هدایت ایجاد اشتغال در کشور را به دوش بگیریم، همچنین برای بحث تکفل اجتماعی که از رسالت های حاکمیت است تدبیری بیاندیشیم.

مرتضوی در ادامه یادآور شد: ما از ظرفیت معدن و اقتصاد دریا محور درحالی غفلت کرده ایم که می تواند کشور را از صادرات نفت بی نیاز کند، ضمن اینکه اساس توسعه نیز باید مبتنی بر اسناد آمایشی و توسعه استان ها باشد.

مرتضوی تاکید کرد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال، تامین اجتماعی، تکفل اجتماعی و اقتصاد و دارایی مسئولیت داریم و باید متناسب با ظرفیت مان خدمت کنیم ضمن اینکه در مورد منابع و مصارف گزارش هایی که ارائه شده بیانگر ناترازی است بنابراین باید طرحی نو براندازیم، از سوی دیگر عبور از بنگاه داری و سهام داری باید مورد توجه قرار گرفته و به سرمایه نوین تبدیل شود، سهامداران تعاونی های نانوشته هستند و ما باید دارایی ها و کارخانجات را به آن ها واگذار کنیم تا منابع و مصارف را متعادل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: گزارش ها نشان می دهد ۹۰ درصد سود شرکت ها بین سهامداران تقسیم شده است بنابراین دولت باید چنان به این حوزه مسلط باشد که با نوسانات دچار چالش نشویم. از سوی دیگر لازم است از طرح های فاقد توجیه اقتصادی پرهیز کنیم و در استان های مرزی نیز از ظرفیت صادرات به بهترین شکل استفاده کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که تولیداتشان از نظر کیفیت به گونه ای باشد که در بازارهای جهانی رقابت پذیر باشند.

وی یادآور شد: ما با همین ترکیب لازم است نشستی در تهران برگزار کرده تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم ضمن اینکه اولویت اول خود را تکمیل مراکز درمانی قرار می دهیم از سوی دیگر لازم است میزان سرمایه گذاری سنواتی را با اسناد آمایشی در کلان کشور تطبیق دهیم و توجه کنیم که پروژه ها نباید سند ناکارآمدی ما باشند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در پایان بر ضرورت تامین منابع لازم برای صندوق های بازنشستگی تاکید کرد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اینکه این حضور میدانی نمایندگان مجلس در استان ها را کم سابقه دانست، افزود: ما با چالشی در حوزه منابع و مصارف مواجه هستیم و بی توجهی دولت ها در گذشته ما را به نقطه ای رسانده است که تمام تمرکزمان بر رفع این چالش معطوف شود.

وی در ادامه ضمن تشریح دلایل مشکلاتی که در حوزه تامین اجتماعی در استان آذربایجان شرقی ایجاد شده است، یادآور شد: ما ۶ پروژه برای این منطقه در نظر داریم که ۴ تا از آن ها درمانی است ضمن اینکه این آمادگی را داریم که برای احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی ورود پیدا کنیم، منوط بر اینکه زمین رایگان در اختیارمان قرار دهند و موانع اخذ مجوزهای لازم از شهرداری توسط استانداری رفع شود.

انتهای پیام

کد خبر 10197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =