کد خبر 9039
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

لطفی:

کمیسیون اجتماعی برنامه های زاهدی وفا برای تصدی وزارت کار را مطلوب ارزیابی نمود

کمیسیون اجتماعی برنامه های زاهدی وفا برای تصدی وزارت کار را مطلوب ارزیابی نمود

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت گزارش این کمیسیون درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه تعاون را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس بدین شرح است:

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان ها و شرکت های تابعه آن حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند:

الف) شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی

براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی ۴۲۵۶ مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۱ وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.

۲- تابعیت:

حسب استعلام بعمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی های بعمل آمده هیچگونه سابقه ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان بدست نیامد.

ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

- تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش های فعلی

- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها

- انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگها

- ارتقاء نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی

- بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

- تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد بویژه تشکل های کارگری

- افزایش مستمری بازنشستگان

- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور

- حمایت و تقویت بانک های رفاه کارگران و توسعه تعاون

- افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تامین اجتماعی

- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توامندسازی ایشان

- کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی

ج) بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و ...، ۳۷ درصد برنامه های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در ۳۹ درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به ۲۴ درصد از احکام اشاره ای نشده و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۵۶ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده که البته نمره ای «متوسط» ارزیابی می شود.

د) بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «تناسب، واقع گرایی، صراحت و شافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «آینده نگری و سنجش پذیری»،  »متوسط « ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب »ضعیف « و »خیلی ضعیف « ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون) :

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و ... مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آراء مطلوب ارزیابی نمود.

انتهای پیام

کد خبر 9039

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =