کد خبر 10200
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸

محسنی:

با وجود وعده‌های مجلس و دولت‌ اجرای تعرفه پرستاری عملی نشد

با وجود وعده‌های مجلس و دولت‌ اجرای تعرفه پرستاری عملی نشد

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس گفت: در حال حاضر کمبود کادر و نیرو، بر زمین ماندن تعرفه خدمات پرستاری و مطالبات و عدم تثبیت وضعیت شغلی پرستاران، مهمترین دغدغه و مشکل این قشر زحمت‌کش است.

به گزارش نمایندگان ما، محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در آئین تجلیل از پرستاران بیمارستان نوشهر که در کانون شهید باهنر برگزار شد، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی پرداختن به دغدغه و رفع مشکلات پرستاران است، اظهار کرد: در زمان کرونا پرستاران نه تنها از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکردند بلکه به مرخصی استعلاجی هم نتوانستند بروند.

وی از کرونا علاوه بر تهدیدی که به همراه داشت به عنوان فرصتی مناسب جهت درک جامعه از نقش کادر سلامت و کادر پرستاری یاد کرد و گفت: در آن برهه عموم جامعه به اینکه پرستاران چقدر زحمت می کشند پی بردند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه خدمات پرستاری مدت ۱۵ سال است که روی زمین مانده، افزود: با وجود وعده‌ها و صحبت‌هایی که از سوی مجلس و دولت‌های مختلف صورت گرفته بود این موضوع عملی نشد و کمبود منابع مالی را علت اصلی عدم اجرای تعرفه پرستاری ذکر می‌کنند.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفت در زمانی بشکه‌ای ۱۴۰ دلار به فروش می‌رسید اما مطالبات پرستاری بر زمین مانده بود، تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به شدت به این باور دارد که این تعرفه باید اجرایی شود.

محسنی بندپی ادامه داد: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حساب دولت واریز می‌شد اما از آنجا به حساب وزارت بهداشت واریزی نداشتیم؛ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با فشاری که به سازمان برنامه‌ و بودجه کشور وارد کرد امسال برای اولین بار در چهار ماهه نخست سال مطالبات بر زمین مانده وزارت بهداشت وصول شد و از قِبل وصول آن، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به صورت علی‌الحساب به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پرداخت شد.

وی کمبود کادر پرستاری را دیگر مشکلات این بخش دانست و یادآور شد: ضریب پرستار تخت در برخی از کشورها پنج، چهار و به صورت میانگین ۲.۵ است اما در کشور ما متاسفانه زیر یک بوده و در برخی استان‌ها به زیر نیم درصد می‌رسد و این موضوع حجم کاری زیادی را به پرستاران وارد می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال افزایش ۲۰ هزار نفر پرستار را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم،  افزود: امسال در کشور ۱۵ هزار پرستار بازنشسته داریم که باید جایگزین شوند و سازمان برنامه و بودجه و استخدامی کشور باید پیشگیری از خستگی بیش از حدپرستاران و هم به احترام نظام سلامت مردم این مجوز را صادر کند که تا پایان سال نسبت به جذب ۲۰ هزار پرستار اقدام کنیم.

محسنی بندپی، تثبیت وضعیت شغلی پرستاران را از دیگر دغدغه‌های آنان برشمرد و یادآور شد: بعد از آموزش و پرورش، وزارت بهداشت دومین وزارتخانه‌ای است که نابسامانی عجیبی در وضعیت شغلی خود دارد و افرادی در قالب قرادادهای مختلف یک کار انجام می‌دهند اما با حقوق متفاوت هستند که این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی هست.

وی با تاکید بر اینکه مهاجرت پرستاران یک تهدید جدی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خروج و جذب نخبگان مدتی است که در دستور کار کشورهای مختلف قرار دارد و نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز نسبت به جذب نخبگان اقدام می‌کنند، بنابراین باید دنبال انگیزه  مهاجرت نخبگان و افزایش انگیزه ماندگاری آنها بود.

گفتنی است در پایان این مراسم از پرستاران حاضر در مراسم تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

کد خبر 10200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =