کد خبر 1081
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

شهریاری:

کمیسیون بهداشت از سایت تولید واکسن نورا بازدید کرد

کمیسیون بهداشت از سایت تولید واکسن نورا بازدید کرد

جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از روند تولید واکسن نورا بازدید کردند و در جریان مشکلات سد راه تولید این واکسن قرار گرفتند.

به گزارش نمایندگان ما، جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از سایت تولید واکسن نورا بازدید کردند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم، در حاشیه این بازدید گفت: مسئولان مربوطه انتقادات و گلایه‌هایی مبنی بر این داشتند که دولت به شرکت‌هایی که توان تولید دارند کمکی نکرده و منابع مالی در اختیارشان قرار نداده بنابراین یکی از مشکلات عمده که اغلب شرکت‌ها با آن مواجه هستند عدم همکاری دولت است البته با عدم همکاری برخی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای ارائه مجوزهای لازم مواجه هستیم و از نظر زمانی این کار به کندی پیش رفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در وضعیت اضطراری قرار داریم، باید جلسات به صورت مرتب برگزار و در ارائه مجوزها تسریع شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم با بیان اینکه واکسن نورا، واکسنی نوترکیب است که می‌توان آن را به کودکان و افراد بالای 12 سال تزریق کرد، ادامه داد: یکی از مزیت‌های این واکسن واکسیناسیون دانش‌آموزان است و مسئولان مربوطه مدعی هستند اگر دولت کمک کند و منابع مالی در اختیارشان قرار دهد طی دو ماه آینده می‌توانند واکسن تولیدی را به بازار عرضه کنند.

شهریاری یادآور شد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که از این به بعد نمایندگان عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهند داشت بتوان مشکلات را برطرف کرد البته این به معنای این نیست که مسئولان واکسن وارد نکنند بلکه به صورت جدی نیاز است در واکسیناسیون عمومی تسریع شود؛ شرکت‌های تولید داخل هنوز توان تولید 100 تا 120 میلیون دز در یک الی دو ماه را ندارند بنابراین نیاز است واکسیناسیون عمومی از طریق واردات انجام شود البته تولیدکنندگان داخلی هر میزان که تولید کنند نیاز داریم و به معنای این نیست که اگر واکسن خارجی وارد کنیم به تولید داخل نیازی نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به تغییراتی که در ویروس اتفاق می‌افتد نیاز است در برخی موارد دو و سه نوبت واکسن تزریق شود و هیچ وقت از تولید داخل بی‌نیاز نخواهیم بود بنابراین دولت نباید نگرانی بابت حمایت از شرکت‌های داخلی را داشته باشد؛ اولویت نخست این است که واکسن از خارج به میزان 100 تا 120 میلیون دز در اسرع وقت وارد کنیم تا نسبت به واکسیناسیون عمومی اقدام و چرخه انتقال بیماری قطع شود هر چند در مورد چرخه انتقال هم برخی می‌گویند 70 و برخی هم بر این باورند که 90 درصد جمعیت باید واکسینه شوند تا زنجیره انتقال قطع شود.

نورا آمادگی تولید واکسن برای سنین ۱۲ سال به بالا را دارد

فاطمه محمد بیگی در جریان این بازدید در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با بیان اینکه این شرکت، هفتمین شرکت واکسن سازی است که از نزدیک و به صورت میدانی بازدید کرده است، گفت: در این بازدیدها از نزدیک چالش ها، مشکلات و موانع پیش را بررسی و راستی آزمایی می‌کنیم و راهکارهای تسریع در روند تولید مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پژوهشگران و دانشمندان بسیار خوبی در حوزه تولید واکسن در کشور به صورت شبانه روزی فعال هستند و به جرات می توان گفت که جهش خوبی در عرصه فراورده های بیولوژیک در عرصه تولید واکسن در کشور رقم خورده است؛  دانشگاه بقیه الله (عج) با همکاری بخش خصوصی، تولید واکسن نورا را آغاز کرده و اعلام آمادگی کردند که واکسن مورد نیاز سنین ۱۲ سال به بالا را تولید و تامین کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: حمایت از تولید داخل همزمان با خرید واکسن خارجی ایمن از کشورهای مطمئن امروز یک ضرورت و مطالبه جدی است و ما در سال مانع زدایی باید بهترین پشتیبانی ها را از تولید داخلی داشته باشیم.

حسن ابوالقاسمی رئیس بیمارستان بقیه الله در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون بهداشت از سایت تولید واکسن نورا گفت: امیدواریم بتوانیم فاز دوم و سوم نورا را با موفقیت به سرانجام برسانیم و نتایج خوبی را ارائه و مجوزهای خوبی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کنیم.

وی ادامه داد: واکسیناسیون افراد 12 تا 20 ساله بسیار مهم است و برای این کار مطالعه لازم است و اگر مجوز مطالعه و تحقیق صادر شود آمادگی لازم را داریم که واکسن را برای مطالعه آماده و به کودکان تزریق کنیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 1081

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =