کد خبر 10855
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

بیگی نژاد:

بودجه بدون پشتوانه دقیق برنامه برای کشور سم است

بودجه بدون پشتوانه دقیق برنامه برای کشور سم است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی بودجه سال ۱۴۰۲ به طور کامل به مجلس تقدیم نشده و برنامه هفتم هم به مجلس نرسیده و تکلیف برنامه ششم توسعه از منظر تمدید و یا عدم تمدید مشخص نیست چگونه می شود برای کشور برنامه ریزی کرد؟

به گزارش نمایندگان ما، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد دولت در زمینه تاخیر در ارائه برنامه هفتم توسعه و بلاتکلیفی در زمینه درخواست تمدید برنامه ششم توسعه اظهار کرد: دولت از شهریور سال گذشته مستقر شده و می دانست که باید برنامه هفتم توسعه را تحویل مجلس شورای اسلامی کند.

وی تأکید کرد: از زمان استقرار دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ هفت ماه و از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز ۱۰ ماه سپری شده است لذا دولت می دانست باید این برنامه را تقدیم مجلس کند و اما تاکنون هم این برنامه را تحویل نداده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بگذارید در این بخش مثالی را مطرح کنم. به واقع وقتی ما می خواهیم درباره موضوعی در مجلس رای گیری کنیم؛ رئیس مجلس اعلام می کند که این موضوع و ماده، خلاف برنامه توسعه هست و نیاز به دو سوم آرا دارد و یا اینکه این موضوع و ماده خلاف اسناد بالادستی است و اصلا قابل طرح نیست. بنابراین ما این موارد را در مجلس مد نظر قرار می دهیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس ادامه داد: فرض کنید ما در این شرایط  می خواهیم قانون بودجه را تصویب کنیم و نمایندگان  باید درباره مواد بودجه اعلام نظر کنند، خب در این شرایط ما باید مواردی که خلاف برنامه ششم هست را رای گیری کنیم و یا خیر؟ اگر خلاف برنامه ششم هست، سوال مطرح می شود که برنامه ششم توسعه تا سال گذشته تمدید شده است، بنابراین ما نمی دانیم در چه شرایطی قرار داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی بودجه زمانی مجاز هست که برنامه ششم توسعه تکلیفش مشخص شده باشد، یعنی بگوییم این برنامه تا یک سال دیگر تمدید می شود لذا اگر مسئولین دولتی تکلیف برنامه ششم را مشخص کنند ما می دانیم قرار است چه کار کنیم یعنی می رویم و بودجه را بر اساس برنامه ششم توسعه تنظیم کنیم این در حالی است که در حال حاضر تکلیف برنامه ششم توسعه مشخص نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نکته دوم این است که فرض می کنیم دولتمردان می خواهند بودجه مدنظر قرار گیرد؛ خب مسئله این است که طبق اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی این بودجه هم به طور کامل به مجلس ارائه نشده است.

وی تأکید کرد: بنابراین وقتی بودجه سال ۱۴۰۲ به طور کامل به مجلس تقدیم نشد و برنامه هفتم هم به مجلس نرسیده و تکلیف برنامه ششم توسعه از منظر تمدید و یا عدم تمدید مشخص نیست، حتما ما تا پایان سال نه به بودجه می رسیم و نه به برنامه هفتم توسعه و این مسئله برای کشور در حد یک سم مهلک بد است.

دولت اگر می خواست برنامه را تمدید کند باید تاکنون مجوز تمدید را می گرفت

بیگی نژاد تصریح کرد: توقع ما از دولت این بود که مقداری در زمینه ارائه برنامه هفتم توسعه و بودجه زودتر دست به کار می شد و مقداری در این زمینه زودتر تصمیم گیری می کرد. دولت اگر می خواست برنامه را تمدید کند باید تاکنون مجوز تمدید را می گرفت و یا اگر می خواست برنامه جدیدی به مجلس دهد، خب باید تاکنون این برنامه را ارائه می داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته پاسخ دولت در زمینه عدم تدوین برنامه هفتم توسعه این است که می گوید سیاست های کلی برنامه دیر ابلاغ شد و ما نتوانستیم این برنامه را برسانیم، خب ما می گویم باشد و حرف شما را تائید می کنیم اما به دولتمردان می گوییم شما می توانستید بروید و از مقام معظم رهبری اذن بگیرد و این کار را هم تا الان انجام نداده اید.

انتهای پیام

کد خبر 10855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =