کد خبر 12108
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

گزارش اختصاصی؛

مروری بر روند تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲/ از حقوق ۵۵ میلیونی دولت تا مصوبات یارانه نقدی سال آینده

مروری بر روند تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲/ از حقوق ۵۵ میلیونی دولت تا مصوبات یارانه نقدی سال آینده

پس از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت، سرانجام نمایندگان مجلس، از ششم اسفند ماه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در صحن مجلس شورای اسلامی، آغاز کردند و پس از ۱۰ روز و ۲۵ جلسه بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری نمایندگان ما، پس از انتظارات طولانی مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲، از سوی دولت و تاخیر دولت در ارائه این لایحه، سرانجام در ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، رئیس جمهور این لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

تصویب لایحه بودجه و مهم ترین حساسیت مجلس!

در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲، در مجلس شورای اسلامی، ابهاماتی بود که  رفع آنها ضروری بود، یکی از مهم ترین حساسیت ها درباره بودجه، تغییرات سقف آن بود چرا که کار دولت را برای تامین منابع یا انجام تعهدات، دشوار و زمینه را برای تعمیق کسری بودجه فراهم می کرد که در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از بیانات خود در دهم بهمن ماه امسال به لزوم پرهیز مجلس از تحمیل تعهد به دولت بدون وجود منابع مالی مطمئن تاکید کرده بودند.

پس از ۱۰ روز کار لایحه بودجه ۱۴۰۲، به اتمام رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ششم اسفند۱۴۰۱، بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در صحن مجلس شورای اسلامی، آغاز کرده و سرانجام پس از رفع ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و اختلاف نظر های گوناگون، بعد از ۱۰ روز و ۲۵ جلسه بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند.

مجلس شورای اسلامی، در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲،  منابع هدفمند سازی یارانه ها را در این سال تعیین کرده و همچنین به صورت مشروط به دولت اجازه دادند جهت حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع اقدام کند.

حقوق کدام کارمندان دولتی تا سقف ۵۵ میلیون تومان تعیین شد؟

در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ را ۵۵ میلیون تومان تعیین کردند.

طبق این قانون، سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه  نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای ‌هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان ۵۵ میلیون تومان تعیین شد.

در لایحه بودجه سال آینده مشکل کسری منابع یارانه نقدی حل شد

همچنین نمایندگان بالغ بر ۵۶ همت منابع بابت یارانه نان در سال ۱۴۰۲، اختصاص دادند و سازمان هدفمندسازی یارانه ها را موظف کردند تا منابع حاصل از حذف یارانه خانواده های غیرمشمول را به تامین یارانه نان و  مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اختصاص دهد.

از طرف دیگر با تعیین ساز و کار تامین کسری منابع یارانه نقدی، سازمان ‌برنامه‌وبودجه مکلف شد تا در صورت کسری منابع یارانه نقدی، منابع را از سایر محل‌ها تأمین کند و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز نماید.

در مصوبه ای دیگر به دولت اجازه داده شد در سال آینده علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیکی را به خانوارهای مشمول پرداخت کند، مخالفت مجلس با پرداخت یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو از دیگر مصوبات بودجه ای مجلس شورای اسلامی بود.

نمایندگان همچنین مصوب کردند که ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاه‌های نفت به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲، به شورای نگهبان ارجاع می شود 

در پایان بررسی بخش های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، نمایندگان پس از ۱۰ روز بحث و بررسی با ۱۶۹ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۲ را تعیین و تصویب کردند.

اکنون مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲، به شورای نگهبان ارجاع می شود و پس از آن مجلس به بررسی ایرادات شورای نگهبان می پردازد، بعد از رفع ایرادت شورای نگهبان، پرونده دخل و خرج دولت در سال آینده بسته می شود.

انتهای پیام

کد خبر 12108

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =