کد خبر 12231
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

تاکید مجلس بر ضرورت ساماندهی اتباع خارجی

تاکید مجلس  بر ضرورت ساماندهی اتباع خارجی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ساماندهی وضعیت اتباع خارجی و تمرکز تصمیم‌گیری برای ساماندهی مسائل این قشر تاکید کردند.

به گزارش نمایندگان ما، ا بوالفضل ابوترابی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و به عنوان نماینده متقاضیان بررسی طرح تاسیس سازمان ملی اقامت براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بیان کرد: در خصوص این طرح شورای عالی امنیت ملی از مجلس شورای اسلامی درخواست کرده تا در اسرع وقت و با قید فرصت سه ماهه مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. با توجه به ضرورت ساماندهی اتباع خارجی در کشور و حضور اتباع خارجی از بیش از ۷۳ کشور دنیا در ایران شورای عالی امنیت ملی ۶ موضوع مهم را مطرح کرده و درخواست داشته تا با قید فوریت این طرح تبدیل به قانون شود. از تاریخ این درخواست که در ۱۴۰۱.۱۰.۳بوده سه ماه گذشته است و حتما باید برای اتباع خارجی تصمیم‌گیری صورت گیرد. اکنون جمعیت اتباع خارجی بین ۵ تا ۷ میلیون نفر در کشور است. مسائل امنیتی و مسائل ساماندهی اتباع خارجی فوق‌العاده ضروری است.

وی در ادامه اظهار کرد: برای این‌که هم مجلس شورای اسلامی بتواند به کارهای مهم خود بپردازد و هم این موضوع مهم به صورت فوق‌العاده در مجلس رسیدگی شود ما درخواست کردیم که براساس اصل ۸۵ به این طرح رسیدگی شود. از سوی دیگر قوانینی که براساس اصل ۸۵ به تصویب می‌رسد به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و می‌توان معایب آنها را شناسایی و مرتفع کرد. ما از سال ۱۳۱۰ به این طرف، قانونی در بحث اتباع خارجی نداشتیم. اکنون ۱۴ دستگاه در خصوص اتباع خارجی اظهارنظر کرده و تشتت آرا در این حوزه منجر به بوروکراسی اداری شده است. براساس این طرح شاهد ساماندهی وضعیت خواهیم بود.

ابراهیم عزیزی در مخالفت با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ بیان کرد: در نامه وزیر کشور در هیچ جا اشاره نشده که این طرح براساس اصل ۸۵ رسیدگی شود بلکه خواسته شده تا مجلس شورای اسلامی با دقت و سرعت به این طرح رسیدگی کند. بحث اتباع خارجی موضوع مهمی است و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی معتقدند که طرح تهیه شده جوابگوی نیاز آنها نیست. از سوی دیگر موضوعات امنیتی با چنین اهمیتی نمی‌تواند قانون آزمایشی داشته باشد.

سلمان اسحاقی در موافقت با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ بیان کرد: ما باید ببینیم که جایگاه اتباع خارجی در کشور چگونه است. امروز اتباع خارجی در کشور تردد دارند که هم می‌توانند نقش مثبت در اقتصاد و معیشت بر جای بگذارند و هم نقش منفی برجای بگذارند. قطعا کمیسیون نیز بدون هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی در این خصوص تصمیم‌گیری نخواهد کرد و از آنجا که قانون به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، ایرادات آن احصاء شده و قابل اصلاح می‌باشد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در مخالفت با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ بیان کرد: در صحبت‌های همه نمایندگان به اهمیت این طرح اشاره شد ما نیز در خصوص اهمیت این طرح و ساماندهی اتباع هیچ مشکلی نداریم. مشکلی که ما داریم این است که چرا باید این طرح براساس اصل ۸۵ بررسی شود، مگر چه موضوعی مهم‌تر از رسیدگی به مسائل اتباع وجود دارد که می‌خواهید صحن را کنار زده و کار را به یک کمیسیون بسپاریم. محدود کردن صحن یعنی محدود کردن نماینده، به عبارت دیگر یعنی محدود کردن حقوق مردم. شورای عالی امنیت ملی که نگفته یک گروه خاص این طرح را بررسی کند.

روح‌الله ایزدخواه در موافقت با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ بیان کرد: امروز در بحث مهاجران و اتباع شاهد عدم ساماندهی هستیم و یک فرصت بزرگ بعضا به دلیل عدم ساماندهی به تهدید تبدیل می‌شود. این مهاجران و اتباع می‌توانند در شرایط سخت اقتصادی سرپل صادراتی برای ما باشند. اساسا امروز برخورد با مهاجران در شأن جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی نیست و باید ارتقاء پیدا کنند.

در نهایت نمایندگان با درخواست بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کردند.

انتهای پیام

کد خبر 12231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =