کد خبر 12743
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

مالکی در دیدار سفیر ترکمنستان:

تعامل مرزنشینان با یکدیگر موجب رونق بخشی شهرهای مرزی خواهد شد

تعامل مرزنشینان با یکدیگر موجب رونق بخشی شهرهای مرزی خواهد شد

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس در دیدار با سفیر ترکمنستان با بیان اینکه تعامل مرزنشینان با یکدیگر موجب رونق بخشی شهرهای مرزی خواهد شد، گفت: با ایجاد مناطق تجاری ویژه در مرزهای مشترک، حجم تبادلات اقتصادی و تجاری فیمابین را بیش از پیش ارتقا دهیم.

به گزارش نمایندگان ما،احمد قربانف‌ سفیر ترکمنستان در تهران امروز سه شنبه ٢٩ فروردین ماه با فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی و دیگر اعضای این فراکسیون دیدار و در خصوص موضوعات مورد اهتمام مرزی دو کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

مالکی در ابتدای این دیدار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و پیشاپیش عید سعید فطر بر اشتراکات تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و دینی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان تاکید کرد و افزود: اشتراکات موجود میان دو کشور سبب گردیده است مناسبات تهران - عشق آباد همواره دوستانه و برادرانه باشد.

وی در ادامه برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی ترکمنستان و انتخاب فردی به عنوان یکی از جوان ترین روسای پارلمان در نظام بین الملل را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ناخرسندی از سطح تبادلات تجاری بازارچه های مرزی دو کشور بر لزوم تقویت همکاری ها در این زمینه تاکید کرد و بیان داشت: معتقدیم تعامل مرزنشینان با یکدیگر موجب رونق بخشی شهرهای مرزی خواهد شد. بازگشایی بازارچه مشترک مرزی باجگیران که نمادی از دوستی دو ملت می باشد، تلاش ما در مسیر تعمیق روابط است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به ظرفیت های اقتصای و تجاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و خواست و اراده رهبران دو کشور می توانیم با ایجاد مناطق تجاری ویژه در مرزهای مشترک، حجم تبادلات اقتصادی و تجاری فیمابین را بیش از پیش ارتقا دهیم.

وی در پایان این دیدار بر لزوم هر چه سریعتر اجرایی شدن توافقات انجام شده میان مقامات عالی رتبه دو کشور تاکید کرد و گفت: انتظار داریم با گذشت چندین ماه، اقدامی عملی برای بازگشایی بازارچه های مرزی گمیشان -حسنقلی از سوی ترکمنستان صورت پذیرد.

قربانف: لزوم توسعه دیپلماسی پارلمانی برای رفع موانع احتمالی میان دو کشور

احمد قربانف سفیر ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی برای رفع موانع احتمالی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ترکمنستان خواهان گسترش و ارتقا سطح همکاری های فیمابین در عرصه های مختلف  بویژه اقتصادی و تجاری است.

وی در ادامه با اشاره به برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان افزود: کشور متبوعش از عادی سازی روابط تهران - ریاض و همچنین بر تداوم این سیاست با کشورهای عربی که موجب استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه خواهد شد استقبال و حمایت می نماید.

سفیر ترکمنستان در پایان این دیدار ضمن تشریح موضوعات مرزی میان دو کشور، مناطق مرزی باجیگران، درگز، گمیشان- حسنقلی، سرخس و ارتباطات دریایی را در توسعه و گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین مهم خواند و بر رسیدگی موضوعات مطروحه از سوی ترکمنستان در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

دیدار سفیر ترکمنستان‌ با فداحسین مالکی

علی آذری، حسن رزمیان مقدم، عبدالجلال ایری، امانقلیچ شادمهر و سیداحسان قاضی زاده هاشمی، از دیگر اعضای فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور و در خصوص موضوعاتی از جمله: بازگشایی مرز باجگیران و تسهیل تردد مرزنشینان، تاسیس بزرگترین مجتمع فولاد و نیروگاه در درگز، همکاری های مشترک ریلی و تکمیل پروژه های نیمه تمام، توجه و تقویت بازارچه های مرزی بویژه اینچه برون، برقراری ارتباطات دریایی دو کشور، تسهیل در امر صدور ویزا برای تجار و بازرگانان ایرانی، ایجاد یک منطقه مشترک اقتصادی میان دو کشور،   تبیین موقعیت منطقه سرخس در افزایش حجم مبادلات تجاری و شبانه روزی شدن گمرک این منطقه و اعلام آمادگی برای ایجاد خط گاز ترش میان دو کشور با سفیر ترکمنستان در تهران گفتگو و بر ضرورت رفع موانع احتمالی در جهت تامین منافع مرزنشینان ایران و ترکمنستان تاکید کردند.

انتهای پیام

کد خبر 12743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =