کد خبر 9407
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

حیدری مطرح کرد

لغو روادید ایران برای مردم اقلیم کرستان

لغو روادید ایران برای مردم اقلیم کرستان

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر هیاتی از نمایندگان مجلس و دولت به اقلیم کردستان عراق و دیدار با نخست‌وزیر، دبیر هیات دولت، نائب رئیس و معاون پارلمان اقلیم کردستان عراق، گفت: علاوه بر لغو روادید ایران برای مردم اقلیم کرستان، در این جلسات بر ساماندهی مرزهای مشترک و امنیت پایدار در مرزها تاکید شد.

به گزارش نمایندگان ما، شهریار حیدری رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه «مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امورخارجه» و «علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» به اقلیم کردستان عراق سفر کرده‌اند و در روز اول سفر خود با اتاق بازرگانی ۴ استان مرزی کُردنشین عراق دیدار و پیرامون موانع سرمایه‌گذاری گفتگو کردند.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در سفر هیأت ایرانی در اربیل، اظهار کرد:  در این سفر که از از هفته گذشته آغاز شد، دیدارهای مختلف با روسای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ۴ استان کرد نشین از جمله اربیل، دهوک و همچنین سلیمانیه داشتیم. مقامات و مسئولان اتاق بازرگانی مسائلی به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران شدند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس افزود: همه مسئولان اتاق بازرگانی بر رفع مسائل مرتبط با مرزها اعم از موضوعات گمرکی و بازرگانی و حتی تردد و رفت و آمد بازرگانان، تجار و مردم تاکید کردند.

حیدری با بیان این خبر که از هفته جاری مردم اقلیم کردستان عراق می‌توانند بدون اخذ ویزا وارد کشور ما شوند، گفت: در ادامه این سفر جلساتی با دبیر هیات دولت، نایب رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق و سفیر سرکنسول چین در اربیل داشتیم که در این جلسه تعدادی از مشاورین نخست وزیر حضور داشتند و به بیان مسائل مختلف از جمله موضوعات مرتبط با مرزهای جدید پرداختند.

وی ادامه داد: در این جلسه به ویژه درباره مرز تیلکو در سرپل ذهاب، رسمی شدن مرزهای شیخ صله و شوشمی در کرمانشاه، کیله در آذربایجان غربی و مرزهای مشترک با کردستان و همچنین در خصوص توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان بحث و بر سرمایه‌گذاری اقلیم در مناطق آزاد جدید قصر شیرین که در آینده نزدیک فعالیتش شروع می‌شود، تاکید شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در ادامه دیدارها با معاون پارلمان اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کردیم. جلسه‌ای هم با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق داشتیم، وزرای امور خارجه، کشور و اقتصاد و چند نفر از مشاورین اقلیم کردستان نیز در این جلسه حضور داشتند و پیرامون موضوعات مهم مرزی، بازگشایی مرزهای جدید، ترانزیت، بازارچه‌های مرزی و همچنین مباحث اقتصادی صحبت کردیم. قرار شد هیات‌هایی از دو طرف تشکیل و در آینده نزدیک جلساتی را با یکدیگر داشته باشند.

حیدری با اشاره به دیدارهایی که با در این سفر چند روزه داشته‌اند، گفت: بیشترین مباحث مطرح در این دیدارها پیرامون مسائل مرزی، امنیت پایدار مرز، توسعه روابط اقتصادی، بازگشایی مرزهای جدید و تردد مسافران بود.

انتهای پیام

کد خبر 9407

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =