کد خبر 14050
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

فلاحی مطرح کرد:

پاک‌سازی مرزهای مشترک از وجود جریانات ضدایرانی با اجرای طرح جامع امنیتی تهران-بغداد

پاک‌سازی مرزهای مشترک از وجود جریانات ضدایرانی با اجرای طرح جامع امنیتی تهران-بغداد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اجرای طرح جامع امنیتی عراق در مناطق هم مرز با ایران می تواند سبب پاک سازی مرزهای مشترک از وجود گروه های تروریستی و جریانات ضدایرانی شود.

به گزارش نمایندگان،  سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت اجرای طرح جامع امنیتی عراق در مناطق هم مرز با ایران، گفت: فعالیت در حوزه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و غیره با کشورهای مختلف خصوصا همسایگان در گروه ایجاد امنیت است لذا مرزها باید از بهترین حالت ثبات و پایداری برخوردار باشند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع وقتی ناامنی در کشوری صورت می گیرد، نشان دهنده عدم حراست و مراقبت درست از مرزها است لذا این موضوع می تواند بر روابط کشورها تاثیر منفی بگذارد. بنابراین وقتی کشورها به صورت مشترک اقدام به رفع ناامنی ها و تنش های مرزی کنند، بیانگر عزم جدی آنها برای داشتن روابط نزدیک سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره است.

وی با اشاره به اینکه پاک سازی مرزهای مشترک میان ایران و عراق از وجود گروه های تروریستی دارای اهمیت ویژه ای است که اجرای این طرح می تواند به تحقق آن کمک شایانی کند، ادامه داد: متاسفانه گروهک های تروریستی در برخی نقاط هم مرز دو کشور حضور دارند و این در حالیست که اقلیم کردستان با مردمان ایران نزدیکی قومی و فرهنگی دارد؛ بنابراین نباید اجازه داد که منطقه اقلیم به منشاء فعالیت و حضور جریانات ضدایرانی تبدیل شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این میان نباید از  یاد برد که امروزه اقتصاد کشورها به دلیل ورود کالاهای قاچاق دچار آسیب می شوند از این رو طرح جامع امنیتی عراق در مناطق هم مرز با ایران می تواند سبب بستن گذرگاه های غیرقانونی مورد استفاده قاچاقچیان کالا و مواد مخدر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای همجوار باید مولفه حسن همجواری را رعایت کنند لذا این طرح می تواند بر دیپلماسی همسایگی تاثیر مثبتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بنابراین می توان اذعان کرد این طرح باید به طور جدی و مستمر از سوی مقامات دو کشور پیگیری شود تا اهداف پیش بینی شده به طور کامل عملیاتی شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 14050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =