کد خبر 12793
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

گزارش اختصاصی؛

وزیر صمت در آستانه استیضاح نمایندگان مجلس/ پیش کشیدن واردات خودروهای کارکرده برای فرار از استیضاح فایده‌ای ندارد

وزیر صمت در آستانه استیضاح نمایندگان مجلس/ پیش کشیدن واردات خودروهای کارکرده برای فرار از استیضاح فایده‌ای ندارد

اگرچه مهلت 10 روزه به فاطمی امین زمان خوبی برای لابی او با نمایندگان است، اما به نظر می‌رسد این بار دست فاطمی امین خالی است و او دست به دامان تعاونی‌ها و اصناف شده است، در این میان فاطمی امین، تلاش می‌کند با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده به نوعی نمایندگان را با خود همراه کند.

به گزارش نمایندگان ما، در حال حاضر استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت در دستور کار مجلس قرار گرفته است و وزیر صمت ۱۰ روز کاری فرصت دارد برای پاسخگویی محورهای استیضاح در مجلس حاضر شود، این درحالی است که دفعه پیش مجلس شورای اسلامی با فاطمی امین کنار آمد و برای بار دوم به او رای اعتماد داد، اگرچه مهلت 10 روزه به فاطمی امین زمان خوبی برای لابی او با نمایندگان است، اما به نظر می‌رسد این بار دست فاطمی امین خالی است و او دست به دامان تعاونی‌ها و اصناف شده است.

در این میان فاطمی امین، تلاش می‌کند با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده به نوعی نمایندگان را با خود همراه کند، لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده در دولت تصویب شد. براساس این لایحه پیشنهادی وزارت صمت قصد دارد امکان واردات خودروهای سواری دست دوم را برای هر فرد حقیقی که فاقد کارت بازرگانی است فراهم کند، اما به نظر می‌رسد پشت این ایده اهداف سیاسی پنهان باشد و به نظر می‌رسد فاطمی امین تلاش می‌کند با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده به نوعی نمایندگان را با خود همراه کند.

نمایندگان مجلس می‌گویند وزیر صمت این بار با 160 تا 200 نماینده مخالف در مجلس مواجه و از کابینه حذف می‌شود، فاطمی امین هم احتمالا این موضوع را می‌داند و برای همین است که برای ماندن در پست وزارت دست به دامان اتحادیه مهر و پلاک شده است.

نزدیک به یک سال از کلید خوردن استیضاح وزیر صمت می‌گذرد، استیضاحی که اگر چه امضاهای آن به‌حد نصاب رسیده بود، ولی در راستای همان یک‌دست بودن مجلس و دولت با وساطت رئیس مجلس نمایندگان دوماه به فاطمی امین فرصت دادند تا با انجام اصلاحات ساختاری زمینه را برای ادامه حضور خود فراهم سازد، فاطمی امین خوش شانس بود و موعد دوماهه با ناآرامی‌های اواخر شهریور مقارن شد، پس از پایان ناآرامی‌ها، مجددا به‌صورت پراکنده حرف و حدیث‌های استیضاح وی به‌گوش می‌رسید که هیچ کدام به نتیجه نرسید که در این میان برخی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را مسئول می‌دانستند. 

این روند ادامه داشت تا این‌که عملکرد این وزارتخانه در حوزه خودرو صدای رئیس دستگاه قضا را هم درآورد و نمایندگان مخالف وی که مترصد کوچک‌ترین واکنش‌ها بودند، مجددا استیضاح وزیر صمت را مطرح کردند و با حدود ۴۵ امضاء اعلام وصول آن را از هیات رئیسه گرفتند. 

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، درمورد استیضاح وزیر صمت می گوید: عملکرد ضعیف وزیر صمت، مخصوصا در بخش خودروسازی، نمایندگان مجلس را متقاعد کرد که ایشان را استیضاح کنند، یکی از ایراداتی که آقای فاطمی امین (وزیر صمت) داشت این بود که از ایشان انتظار می رفت خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند و برای این موضوع از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایشان ۶ ماه فرصت داده شد، اما این موضوع عملیاتی نشد، افزایش قیمت خودرو و ایجاد قیمت های کاذب در بازار خودرو نیز از دیگر عواملی بود که باعث شد نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر صمت ناراضی باشند.

این بار مجلس خود را برای استیضاح وزیر صمت بسیار مصمم نشان داده است و حتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به جمع شاکیان پیوسته است، البته اگر حوادث اسفند گذشته تکرار نشود و ورود کمیسیونی دیگر برای طولانی شدن تر شدن مسیر پرونده نباشد، استیضاح وزیر صمت قطعی خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 12793

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =