کد خبر 12816
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

گزارش اختصاصی؛

در بازار خودرو چه میگذرد؟ / از خودروهای لاکچری ارزان قیمت در قطر تا یک میلیاردی شدن دنا در ایران!

در بازار خودرو چه میگذرد؟ / از خودروهای لاکچری ارزان قیمت در قطر تا یک میلیاردی شدن دنا در ایران!

وضعیت نابسامان بازار خودرو و افزایش چشمگیر قیمت ها در این بازار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که برای حل این مشکل وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد خطاب قرار داده و ایشان را استیضاح کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، وضعیت نابسامان بازار خودرو و افزایش چشمگیر قیمت ها در این بازار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که برای حل این مشکل وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد خطاب قرار داده و ایشان را استیضاح کنند.

تفاوت قیمت خودروهای لاکچری در ایران و قطر 

یکی از دلایل اصلی گرانی‌های اخیر خودرو به عرضه کم خودرو برمی‌گردد، اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه، باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی به سختی انجام شود و کسی که خریدار است، مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند؛ البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمی‌شود و خودرو کم است.

جالب اینجاست که قیمت همین خوردو های کمیاب در کشورهای همسایه بسیار ارزان تر است، برای مثال قیمت خودرو سوزوکی ژاپن مدل ۲۰۲۲ در قطر معادل ۳۵۵ میلیون تومان است اما قیمت همین خوردو در ایران سرسام آور است.

در این باره احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، گفت: وزیر صمت به وعده هایی که در زمان رای اعتماد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم داده بود نه تنها عمل نکرد بلکه آنچه که رخ داده است بر خلاف مصلحت و منافع مردم بوده است، برای مثال در بازار خودرو، فردی که در حال حاضر حدود یک میلیارد و دویست تومان برای خرید یک خودرو داده است که این مبلغ با ارز آقای رئیسی حدودا معادل ۲۱۰۰۰ دلار میشود، همان فرد با این پول می تواند یک ماشین خوب در کشورهای همسایه بخرد تا اینکه بیاید و این مبلغ را صرف خرید یک خودرویی بکند که اصلا ممکن است از رده خارج شود، باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا مردم باید برای خرید یک ماشینی مانند پژو ۲۰۷ که دارد از رده خارج میشود این همه هزینه کنند؟ 

 در حال حاضر می توان گفت وضعیت نابسامان خودرو، حاصل عمل کرد ضعیف وزارت صمت است و وزیر صمت باید برای این موضوع در برابر مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد.

پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده هم حکایتی دارد!

در این میان خبر هایی که به گوش می رسد حاکی از آن است که وزیر صمت، تلاش می‌کند با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده، به نوعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با خود همراه کند، لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده در دولت تصویب شده است و براساس این لایحه پیشنهادی، وزارت صمت قصد دارد امکان واردات خودروهای سواری دست دوم را برای هر فرد حقیقی که فاقد کارت بازرگانی است فراهم کند، اما به نظر می‌رسد پشت این ایده اهداف سیاسی پنهان شده باشد و به نظر می‌رسد فاطمی امین (وزیر صمت) تلاش می‌کند با پیش کشیدن بحث واردات خودروهای کارکرده به نوعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با خود همراه کند.

فروردین 1402بود که وزیر صمت، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را طی تشریفات قانونی به هیئت دولت ارسال کرد، در این میان مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو کارکرده مخالف است که مصباحی مقدم، عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره واردات خودروهای کارکرده می گوید: موضوع اصلی این است که قانون‌گذاری مجلس نباید ذیل تصویب بودجه سنواتی صورت گیرد، اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخواهند خارج از بودجه در رابطه با واردات خودروهای کارکرده، قانون‌گذاری کنند، مجمع تشخیص در صورت تایید شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نمی‌کند؛ اما وقتی در سیاست‌گذاری‌های کلان تصریح شده که لایحه بودجه سنواتی صرفاً باید شامل درآمدها و هزینه‌های دولت باشد و نه قانون جدید، بنابراین وضع قانون جدید ذیل تصویب سالیانه کار اشتباهی است.

همچنین در بحث طرح ساماندهی بازار خودرو ایراد هیئت عالی نظارت این بود که مجلس مصوب کرده است که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو یا قطعات خودرو تامین شود، در حالی که اصلا چنین قانون‌گذاری اولا ضرورتی ندارد چرا که دولت مستقلاً امکان تدوین آیین‌نامه‌ای برای واردات خودرو را دارد، ثانیاً حجم صادرات خودرو و قطعات ما به میزانی نیست که ارز حاصله از آن پاسخگوی واردات خودرو به کشور باشد، بنابراین نه‌تنها از این محل واردات قابل توجهی صورت نمی‌گرفت بلکه انتظار کاذبی نیز در میان مردم پدید می‌آورد.

افزایش قیمت خودرو در کشور و یک میلیاردی شدن دنا

در این میان بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو در یک هفته گذشته، حاکی از افزایش قیمت‌ها در این بازار است، به گونه‌ای که در بین خودروهای پراید موجود در بازار، مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ آن از ۳۰۵ میلیون تومان در ابتدای هفته، به ۳۱۰ میلیون تومان در آخرین روز هفته رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان گران شده‌است و ۳۲۰ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

دربین خودروهای پژو نیز این افزایش قیمت‌ها مشهود بوده‌است، به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۶۱۰ میلیون تومان در اولین روز هفته، امروز به ۶۲۵ میلیون تومان رسیده‌است ومدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۳۰ میلیون تومان گران شده‌است و در حال حاضر ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

پژو پارس مدل ۱۴۰۰ نیز از ۶۷۰ میلیون تومان در ابتدای هفته، امروز به ۶۹۵ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۲۵ میلیون تومان گران شده‌است و در حال حاضر ۷۲۵ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

خودروهای دنا نیز در این مدت گران شدند، به طوری که دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ از ۷۰۰ میلیون تومان در اولین روز هفته، در حال حاضر به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده‌ است و دنا توربوپلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۸۷۰ میلیون تومان در ابتدای هفته، امروز به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده‌است و دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۱ نیز در حال حاضر یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

خودروهای تیبا نیز در این مدت از افزایش قیمت‌ها در امان نبودند، تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۳۸۰ میلیون تومان در ابتدای هفته، امروز به ۳۹۵ میلیون تومان رسیده‌است.

در بین خودروهای کوییک نیز افزایش قیمت‌ها به چشم می‌خورد، کوییک‌ دنده‌ای، مدل ۱۴۰۱ از ۳۹۵ میلیون تومان در ابتدای هفته، امروز به ۴۲۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۱۵ میلیون تومان گران شده‌است و در حال حاضر ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

 حال با وجود این مسائل باید دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جهت بهبود وضعیت بازار خودرو و در راستای آن، استیضاح وزیر صمت چه خواهند کرد و وضعیت بازار خودرو چگونه خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 12816

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =