کد خبر 13368
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

محمودزاده:

رئیس‌جمهور به ماجرای بازداشت ۲ مدیر در سازمان محیط‌زیست ورود کند

رئیس‌جمهور به ماجرای بازداشت ۲ مدیر در سازمان محیط‌زیست ورود کند

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس، گفت: با توجه به این که سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک معاونت ریاست جمهوری به صورت مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهور محترم قرار دارد، بهتر است ایشان شخصا به این مساله ورود پیدا کنند.

به گزارش نمایندگان ما، در هفته‌های اخیر شاهد انتشار خبر بازداشت دو مدیر متخلف در سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل ارتکاب به تخلفات مالی و اداری بوده‌ایم، روز ۱۱ اردیبهشت و در شرایطی که در روزهای قبل از انتشار رسمی این خبر، گمانه‌زنی‌هایی درباره بروز برخی تخلفات احتمالی در سازمان محیط‌زیست در فضای مجازی شکل گرفته بود، بعضی خبرگزاری‌های رسمی کشور از بازداشت دو مدیر ارشد در سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر دادند و اعلام کردند که «یک منبع آگاه در سازمان محیط‌زیست، خبر بازداشت دو مدیر این سازمان را تایید کرده است.» 

در خبر رسمی اولیه این‌طور آمده بود که «براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، بازداشت‌شدگان مدیرکل بازرسی سازمان محیط‌زیست و مشاور ارشد علی سلاجقه (رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست) و همچنین دبیر دبیرخانه شورای عالی مناطق حفاظت‌شده سازمان محیط‌زیست هستند. در برخی محافل خبری عنوان شده است که استفاده از منابع مالی حقوق و مزایای محیط‌بانان به عنوان پاداش و رفاهی و همچنین دخل و تصرف غیرقانونی در پارک‌های ملی از جمله اتهامات این افراد است.» 

روز بعد از انتشار رسمی این خبر یعنی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت نیز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بازداشت دو مدیر متخلف در سازمان حفاظت محیط‌زیست، ضمن تایید اصل خبر گفت: «این موضوع نهایی نشده و در حال تحقیقات اولیه هستیم. دولت پیشگام مبارزه با فساد است و مردم و رسانه‌ها بیشتر با آن آشنا خواهند شد. گشت ارشاد مدیران فعال خواهد بود. دولت به هیچ یک از مدیران چک سفید امضا نداده است.

هفته بعد یعنی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت نیز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفتگی خود، ضمن تایید خبر بازداشت دو مدیر متخلف در سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «دو نفر در این زمینه متهم هستند. این دو نفر اتهامشان اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع است. پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است. نفر اول این پرونده جلب شده و با قرار تامین وثیقه و صدور قرار قبولی وثیقه آزاد شده است. اتهام نفر دوم پولشویی و منع تصدی بیش از یک شغل بوده که پس از جلب و دلالت و صدور قرار وثیقه و قرار قبولی وثیقه آزاد است.» 

ورود مجلس به بررسی تخلفات احتمالی در سازمان محیط‌زیست 

در چنین شرایطی از جلال محمودزاده، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی پرسیدیم که با توجه به نقش نظارتی مجلس، آیا قوه مققنه به پرونده وقوع تخلفات احتمالی در سازمان حفاظت محیط‌زیست ورود کرده و جلسه‌ای را در این خصوص با مدیران ارشد این سازمان یا دیگر نهادهای ذی‌ربط در دولت برگزار کرده است یا خیر و اساسا چه اطلاعات بیشتری درباره ماجرای بازداشت دو مدیر ارشد در سازمان حفاظت محیط زیست در دست است؟ 

محمودزاده در پاسخ به این سوالات به خبرنگار ایلنا گفت: درباره وقوع تخلفات احتمالی در سازمان حفاظت محیط‌زیست، موضوعاتی را شنیده‌ایم و در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم، اما هنوز کمیسیون کشاورزی به جمع‌بندی خاصی در این زمینه نرسیده است و جلسه‌ای را در این خصوص که منتهی به نتیجه خاصی شود، برگزار نکرده‌ایم، ولی آنچه مشخص است این است که احتمالا برخی تخلفات اداری در سازمان محیط‌زیست به وقوع پیوسته که منجر به بازداشت بعضی افراد شده است. 

وی افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس در حال حاضر در حال تکمیل اطلاعات مربوط به وقوع تخلفات احتمالی در سازمان حفاظت محیط‌زیست است و حتما وقتی اطلاعات ما در این زمینه کامل شود، به صورت جدی به مساله ورود پیدا می‌کنیم و امکان دارد که در جایگاه نظارتی مجلس، از آقای سلاجقه به عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست برای ارائه توضیح درباره تخلفاتی که در سازمان تحت مدیریت ایشان رخ داده است، دعوت کنیم. 

ریزش افراد متخصص از بدنه سازمان محیط‌زیست در دوره ریاست سلاجقه 

محمودزاده با بیان این که پیش از این، کمیسیون کشاورزی مجلس جلساتی را برای بررسی عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست با مدیران ارشد این سازمان برگزار کرده است، عنوان کرد: ما تا به امروز چند جلسه را با آقای سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست و معاونان ایشان برگزار کرده‌ایم و از قبل هشدارهای لازم را درباره روندهای مدیریتی ضعیف حاکم بر این سازمان در دوره کنونی داده بودیم. 

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۰ ماه گذشته عملکرد آقای سلاجقه در سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه‌های مختلف ضعیف بوده است. ایشان برخی از نیروهای توانمند را در این سازمان کنار گذاشته است و ظاهرا برخی نیروهای متخصص نیز خودشان در حال خروج از این مجموعه هستند و به نوعی شاهد ریزش افراد متخصص در بدنه سازمان محیط‌زیست هستیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: ما این مسائل را قبلا در جلسات مشترک با آقای سلاجقه به ایشان گفته بودیم و حتی به رئیس‌جمهور محترم نیز درباره ضعف‌های مدیریتی موجود در سازمان حفاظت محیط‌زیست تذکر داده بویم، اما به نظر می‌رسد آقای سلاجقه در شیوه عملکرد خود در حوزه‌های مدیریتی و چینش افراد تجدید نظر نکرده است و از همین رو بهتر است شخص رئیس‌جمهور به صورت جدی به این مساله ورود پیدا کند.

انتقاد از بکارگیری افراد کم‌تجربه‌ در سمت‌های مدیریتی سازمان محیط‌زیست

محمودزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آقای سلاجقه افراد کم‌تجربه‌ای را در سمت‌های مدیریتی مختلف در سازمان محیط‌زیست به کار گرفته است و برخی از افراد منصوب‌شده توسط ایشان حتی از توانمندی‌های علمی مرتبط نیز برخوردار نیستند. همین مساله باعث شده است که بخش زیادی از نیروهای قدیمی، باسابقه و متخصص این سازمان انگیزه خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی نیز اخیرا به دلیل وجود تخلفاتی در سازمان محیط‌زیست افرادی دستگیر شده‌اند. 

وی تصریح کرد: بهتر است آقای رئیس‌جمهور قبل از این که مجلس بخواهد درباره وقوع تخلفات احتمالی در سازمان حفاظت محیط‌زیست تحقیق و تفحص انجام دهد، خودشان به این موضوع ورود پیدا کنند و به این مساله خاتمه بدهند، در غیر این صورت با توجه به این که سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک معاونت ریاست جمهوری به صورت مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهور محترم قرار دارد، وقوع تخلفات احتمالی در این سازمان می‌تواند به پاشنه‌آشیل دولت تبدیل شود. 

منبع: ایلنا

انتهای پیام

کد خبر 13368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =