کد خبر 13426
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۶

دهمرده:

مردم سیستان به ناچار در حال مهاجرت از منطقه هستند

مردم سیستان به ناچار در حال مهاجرت از منطقه هستند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم سیستان به ناچار در پی شرایط بحرانی منطقه در حال مهاجرت هستند، گفت: دولت به مشکلات سیستان با اولویت و فوریت ورود کند.

به گزارش نمایندگان، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در نشست تسریع در روند پیگیری حق‌آبه هیرمند که با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در چابهار برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر خدمات زیادی در کشور در حال انجام است و کسی نمی‌تواند منکر این مسئله بشود اما برخی مسئولان در بعضی از امور کند کار می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود فرصت‌ها به تهدید تبدیل شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش‌های زیادی در مجلس داشته‌ایم تا قوانینی برای موضوع تامین آب منطقه‌ سیستان مصوب شود و ماحصل آن تصویب قانون در حوزه حق‌آبه رودخانه هیرمند، انتقال آب از دریای عمان، آب ژرف و جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه‌ها بوده که تقریباً همگی دارای ردیف بودجه است اما اجرایی نمی‌شود و این در حالی است که مواردی مانند انتقال آب دریای عمان و آب ژرف ارتباطی با بیرون مرزها ندارد.

وی افزود: به موجب قانون حق‌آبه، دولت مکلف شده جهت تثبیت، استمرار و افزایش حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدام سیاسی، اقتصادی، عمرانی و ... را در چارچوب اعتبارات مصوب به عمل آورد و وزارت امور خارجه مکلف شده گزارش عملکرد در خصوص این موضوع را هر سه ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

دهمرده خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها از جمله آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان در منطقه سیستان اجرا شده که وابسته به آب است و در نبود آب، میلیاردها دلار که صرف این پروژه‌ها شده به عبارتی به هدر می‌رود.

نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به اینکه احداث بند «کمال خان» با تفکر اسرائیل، آمریکا و انگلیس و با رویکرد هدر دادن حق‌آبه و افزایش آمار مهاجرت از منطقه سیستان احداث شده، گفت: امروز مردم سیستان در شرایط سختی زندگی می‌کنند و طوفان‌های گردوخاک سیستان در شرایط خشکسالی نفس مردم را بریده و موجب شده مردم منطقه به ناچار به حاشیه دیگر شهرها و استان‌ها کوچ کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزی و دامپروری سیستان دچار مشکلات اساسی شده و کارخانه‌ای هم در منطقه نداریم تا مردم در آن مشغول شوند. اگر مرز را از دست بدهیم تبعات آن به هیچ صورت قابل جبران نیست. کسی که کوچ کند برگشت ندارد و دولت امروز باید با قید فوریت به موضوع سیستان رسیدگی کند.

انتهای پیام

کد خبر 13426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =