کد خبر 13685
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

خضریان:

جزایر ابوموسی و تنب بزرگ نیازمند اقدامات توسعه ای هستند

جزایر ابوموسی و تنب بزرگ نیازمند اقدامات توسعه ای هستند

اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، در سفری به استان هرمزگان از جزایر ابوموسی و تنب بزرگ بازدید کردند.

به گزارش نمایندگان، علی خضریان سخنگوی کمیسیمون اصل نود مجلس شورای اسلامی در تشریح روز نخست سفر هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس به استان هرمزگان و بازدید از جزایر ابوموسی و تنب بزرگ، گفت: در این بازدید اعضای هیأت رئیسه کمیسیون از نزدیک با توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران اعم از نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش آشنا شدند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اعضای کمیسیون پس از حضور در گلزار شهدا از رینگ و بلوار جدید جزیره ابوموسی، سازمان نظارتی جزیره، مجموعه آب شیرین کن و آبرسانی جزیره، نیروگاه برق غدیر، بوستان امام خامنه ای، منازل جدیدالتأسیس ۱۸ واحدی، بیمارستان در حال ساخت، مجموعه های بومگردی، مجتمع فرهنگی و هنری و شهرک های مسکونی جدید و قدیم جزیره بازدید کردند.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود در ادامه افزود: همزمان یک گروه از کمیسیون در فرمانداری جلساتی برای پیگیری مصوبات با حضور استاندار و فرماندار برگزار کردند و گروهی نیز به بازدید از امکانات پدافندی و دفاعی جزیره ابوموسی رفتند.

خضریان در ادامه با اشاره به مشکلات جزیره ابوموسی به اذعان مسئولان و مردم که در جریان دیدار مردمی در مسجد جامع این جزیره به آن پرداخته شد، عنوان کرد: موضوع تردد و تأمین مایحتاج مردم جزیره نیازمند نظم بخشی بود همچنین قرار شد تعداد پروازهای جزیره که در حال حاضر یک پرواز در هفته است، افزایش یابد. از سوی دیگر مسافرت های دریایی جزیره با بندرعباس باید منظم تر شود تا افرادی که قصد رفت و آمد به جزیره را دارند بتوانند برنامه ریزی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین مقرر شد موضوع گردشگری منطقه پیگیری شود و با حمایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری یک هتل در جزیره ساخته شود که ساختمان نیمه کاره ای هم به این منظور در نظر گرفته شد تا اسکان مسافران راحت تر باشد.

وی در ادامه ایجاد بسترهای اقتصادی برای ایجاد جاذبه های گردشگری را ضروری دانست و افزود: برای اینکه مردم بتوانند شرایط زندگی و درآمد بهتری داشته باشند لازم است بسترهای اقتصادی برای توسعه گردشگری فراهم باشد از این رو قرار شد کمیسیون با مقامات عالی کشور از جمله معاون اول رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر، دیدار و گفتگو کند.

خضریان به موضوع دیگری که از دغدغه های مردم جزیره بود، اشاره و عنوان کرد: موضوع اسناد اراضی ساکنان جزیره نیز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده که قرار شد کمیسیون پس از بازگشت به تهران این موضوع را از سازمان ثبت اسناد و دستگاه های مربوطه پیگیری کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در ادامه حضور گروه های مردمی مثل بسیج محلات، نهاد کتابخانه ها و انجمن اسلامی در جزیره ابوموسی را بسیار کمرنگ توصیف کرد و افزود: مقرر شد این گروه ها ایجاد و حمایت شوند تا بتوان از ظرفیت نیروهای مردمی در جزیره نیز استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع پیگیری سه طرح پژوهشی در ابوموسی در راستای توسعه سطح کیفی زندگی در این جزیره، یادآور شد: طرح تبدیل جلبک به خوراک دام، طرح شورورزی و کشت با آب شور در کشاورزی و طرح تبدیل آب شور به آب شیرین با ضریب یک به یک از طرح های مهمی است که می تواند باعث توسعه کیفیت زندگی در جزیره شود از این رو کمیسیون در آینده نزدیک آن را پیگیری می کند.

خضریان همچنین به موضوع طلب های پیمانکار تولید برق در جزیره اشاره و عنوان کرد: تا زمانی که دولت بدهی خود را در این زمینه پرداخت نکند، تولید برق در جزیره دچار چالش خواهد شد که کمیسیون این مسأله را در کنار موضوع نوسازی شبکه برق جزیره به عنوان یکی از ضروریات پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: مسأله معابر جزیره نیز به دلیل ناایمن شدن و تخریب آسفالت از مسائل دیگر جزیره بود که قرار شد این موضوع از محل بند ک تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ که در اختیار مناطق محروم قرار می گیرد، پیگیری شود تا مشکل معابر برطرف شود.

وی افزود: نبود شعبه مستقل بانک سپه در جزیره ابوموسی با توجه به حضور نظامیان در این جزیره که نیازمند انجام امور بانکی و دریافت تسهیلات از سوی این بانک هستند از دیگر مسائل منطقه بود که قرار شد در تهران پیگیری شود.

خضریان در ادامه با بیان اینکه در دانشگاه پیام نور واحد ابوموسی رشته هایی مانند ادبیات، حسابداری و غیره تدریس می شود که از نظر طرز کار با نیازهای جزیره متفاوت است، تأکید کرد: قرار شد این موضوع در جلسه ای با مسئولان وزارت علوم پیگیری شود تا رشته هایی همچون شیلات، دریانوردی، کشاورزی و غیره در فهرست رشته های آموزشی دانشگاه پیام نور قرار گیرد و در نهایت برای جوانان منطقه کاربرد داشته باشد و به ارتقای سطح زندگی آنها بیانجامد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افتتاح بازارچه جزیره را نیز از دیگر مطالبات مردم منطقه برشمرد و افزود: ایجاد این بازارچه باعث رونق کسب و کار مردم منطقه می شود؛ از سوی دیگر موضوع پرداخت حقوق ابوموسی از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت نیز از دیگر مطالباتی است که باید با توجه به فعالیت این وزارتخانه در این جزیره پیگیری شود.

وی در ادامه با اشاره به ادامه سفر اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود از ابوموسی به تنب بزرگ، عنوان کرد: اعضای کمیسیون بعد از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام جزیره تنب بزرگ از اسکله جزیره، مناطق مسکونی و ساختمان شیلات که آماده بهره برداری است به همراه فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه و استاندار هرمزگان بازدید کردند.

خضریان در ادامه با بیان اینکه جزیره تنب بزرگ نیز مانند ابوموسی نیازمند اقدامات توسعه ای است، اظهار کرد: قرار شد کمیسیون هر دو جزیره را در دستور کار بررسی برای رفع مشکلات آن قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه برنامه بعدی هیأت اعزامی کمیسیون اصل نود به استان هرمزگان را بازدید از بندر جاسک عنوان کرد، خاطرنشان ساخت: از نکات مهم بازدید در هر دو جزیره حضور توانمند نیروهای سپاه و ارتش بود که امور مرزبانی را در شرایط کاملا آماده ای با استفاده از تکنولوژی های بومی و داخلی انجام می دهند. در کنار آن صرفاً لازم است زمینه بهره مندی اقتصادی نیز برای مردم منطقه فراهم شود.

انتهای پیام

کد خبر 13685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =